ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι χαμένοι του νέου ασφαλιστικού

ΡΟΥΛΑ ΣΑΛΟΥΡΟΥ

Σε ένα εγχείρημα με αμφίβολο αποτέλεσμα, την αύξηση των εσόδων της κοινωνικής ασφάλισης, μέσω της υπέρμετρης επιβάρυνσης των ασφαλισμένων, κυρίως των αυτοαπασχολουμένων με σχετικά υψηλά εισοδήματα, των διπλά απασχολουμένων ανεξάρτητα από το εισόδημα και των δημοσίων υπαλλήλων, στηρίζεται το νέο ασφαλιστικό μοντέλο που προωθεί η κυβέρνηση. Παράλληλα επιβάλλει μιαν ιδιότυπη αναδιανομή φτώχειας, με τους ίδιους που καλούνται να πληρώσουν υψηλές εισφορές, να οδηγούνται εντέλει σε χαμηλότερες συντάξεις, μέσω των νέων ποσοστών αναπλήρωσης, προκειμένου να διατηρηθούν στα ήδη πολύ χαμηλά επίπεδα οι συντάξεις όσων εργάστηκαν για λίγα χρόνια με χαμηλό εισόδημα. Μάλιστα, αν και η αδικία είναι κατάφωρη κατά των νυν ασφαλισμένων, μείωση εισοδημάτων θα υποστεί και μία μεγάλη ομάδα νυν συνταξιούχων. Πρόκειται για αυτούς που παίρνουν πολύ υψηλές συντάξεις, κυρίως επικουρικές, αλλά και για εκείνους που αντιστοιχούν στο 20% των δικαιούχων του ΕΚΑΣ, που θα κοπεί.

Οι ανατροπές είναι σαρωτικές και αγγίζουν εκατομμύρια ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Μεγάλοι χαμένοι μπορεί να θεωρηθούν οι υψηλόμισθοι, οι δημόσιοι υπάλληλοι –κυρίως τα ειδικά μισθολόγια– που χάνουν και ως εργαζόμενοι από την αύξηση εισφορών και τη μείωση των μελλοντικών τους συντάξεων, αλλά και ως συνταξιούχοι εξαιτίας των περικοπών στο μέρισμα, το εφάπαξ και τις πολλαπλές συντάξεις, καθώς και οι ένστολοι. Στους χαμένους μπαίνουν και οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότες με εισοδήματα άνω των 24.000 ευρώ, ενώ σημαντικό μέρος της... αύξησης της εισπραξιμότητας θα αναζητηθεί από τους εργαζόμενους με μπλοκάκι και απ’ όσους έχουν διπλή απασχόληση.

Με βάση τον νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, μεγάλοι χαμένοι θεωρούνται οι υψηλόμισθοι, όσοι φεύγουν με μέσες αποδοχές και λιγότερα από 20 χρόνια ή περισσότερα από 30, και οι χαμηλόμισθοι που φεύγουν με 15ετία. Χαμένοι και όσοι αποχωρούν με 15-20 χρόνια και μικρούς μισθούς, λόγω «κουτσουρεμένης» εθνικής σύνταξης και αναπλήρωσης στο 11,55% του μισθού. Μεγάλες απώλειες θα έχουν και οι νέοι συνταξιούχοι αναπηρίας με ποσοστό από 67% έως 79%.

Οσο για τους ήδη συνταξιούχους, όπως επισημαίνει στην «Κ» ο γνωστός δικηγόρος και εκδότης του περιοδικού «Νομοθεσία ΙΚΑ», Δημήτρης Μπούρλος, όσοι εισπράττουν από κύρια και επικουρική πάνω από 1.300 μεικτά και 1.170 καθαρά, πέφτουν στο δίχτυ των περικοπών. Πλήττονται κυρίως ασφαλισμένοι που έφυγαν με υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης, τραπεζοϋπάλληλοι, ναυτικοί και τουριστικοί πράκτορες, εμποροϋπάλληλοι, εργαζόμενοι σε ΔΕΚΟ, μισθωτοί που συνταξιοδοτήθηκαν μετά το 2005. Στους χαμένους συγκαταλέγονται και όσοι συνταξιούχοι εισπράττουν πάνω από μία κύρια σύνταξη, αφού από 1/7/2016 η εισφορά υπέρ υγείας 6% θα υπολογίζεται στο άθροισμα των κύριων συντάξεων, αλλά και οι συνταξιούχοι λόγω γήρατος που εργάζονται και είναι άνω των 55, καθώς χάνουν το 60% των μεικτών συντάξεων για όσο χρόνο δουλεύουν.

Μεγάλες περικοπές, μεσοσταθμικά στο 32%, που θα αγγίξουν ακόμη και το 50% για τους «παλιούς», έρχονται με τον επανυπολογισμό του μερίσματος για 280.000 συνταξιούχους δημοσίους υπαλλήλους. Ψαλίδι 12%-15% έρχεται για το εφάπαξ σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, επιπλέον των μνημονιακών περικοπών (38,14% στους παλαιούς), ενώ στους 120.000 εκτιμώνται οι συνταξιούχοι που θα χάσουν φέτος το ΕΚΑΣ. Στα θύματα του νέου ασφαλιστικού πρέπει να υπολογισθούν και οι δικαιούχοι νέων συντάξεων χηρείας.

Στο πεδίο των εισφορών, ο κ. Μπούρλος επισημαίνει πως η πλέον υπέρμετρη επιβάρυνση αφορά τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, καθώς και τους αγρότες με υψηλά εισοδήματα. Διπλές εισφορές ακόμη και για την υγεία θα πληρώνουν οι εργαζόμενοι που ασφαλίζονται ως μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι (μπλοκάκια).

Κερδισμένοι θεωρούνται οι νυν ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ με αποδοχές πέριξ των 1.000 ευρώ και 20 με 25 χρόνια ασφάλισης, καθώς και οι χαμηλόμισθοι με πάνω από 20 χρόνια. Αλλά και οι βουλευτές, περιφερειάρχες και δήμαρχοι που έχουν εκλεγεί πριν από το 2012 θα πρέπει να θεωρούνται από τους ευνοημένους, όχι γιατί εξαιρούνται από την ένταξη στο υπερταμείο ΕΦΚΑ (δεν έχουν πληρώσει εισφορές και η σύνταξή τους δεν θα μπορεί να υπολογιστεί με βάση το νέο σύστημα), αλλά γιατί εξαιρούνται από τη νέα μείωση του ανώτατου πλαφόν. Οσο για τους εκλεγμένους μετά το 2012, αυτοί υπάγονται στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης στους οποίους ανήκουν, λόγω της μισθωτής εργασίας που παρείχαν πριν από την εκλογή τους, και δεν εξαιρούνται από τις αλλαγές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ