Ιστορία 100 ετών στα 100 μέτρα βάθος

Ιστορία 100 ετών στα 100 μέτρα βάθος

2' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε βάθος 100 μέτρων κρύβεται μια ιστορία 100 ετών. Και μέσα σε μια ακτίνα δύο ναυτικών μιλίων στα νερά της Τζιας, δύο τεράστια βυθισμένα πλοία κι ένα αεροπλάνο μάς ξαναγυρίζουν πίσω στον Α΄ και τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Να μία από τις πιο γοητευτικές περιπτώσεις που μπορεί να «αλιεύσει» κανείς στο Αιγαίο. Ο λόγος για το «S/S Burdigala» (183 μέτρα μήκος) που ναυπηγήθηκε το 1897 για λογαριασμό της γερμανικής ναυτιλιακής εταιρείας Norddeutscher Lloyd –πρώτο του όνομα ήταν «S/S Kaiser Friedrich» και ύστερα αγοράστηκε από Γάλλους–, και το δίδυμο αδελφό πλοίο του «Τιτανικού», τον «Βρετανικό» (269 μέτρα μήκος). Και τα δύο βυθίστηκαν βορειοδυτικά της Κέας, το 1916, με επτά ημέρες διαφορά μεταξύ τους πιθανότατα από τις νάρκες του γερμανικού υποβρυχίου «U-73». Δίπλα στο γαλλικό πλοίο υπάρχει μάλιστα και ένα αεροσκάφος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο «Βρετανικός» (ξεκουράζεται στα 100-110 μέτρα) εντοπίστηκε από τον Κουστό στα μέσα της δεκαετίας του 1970. Οπως είναι γνωστό, το πλοίο – νοσοκομείο ήταν άδειο κατά την ώρα της βύθισης και το μεγαλύτερο μέρος του πληρώματος διασώθηκε.

Το «S/S Burdigala», που μετέφερε στρατεύματα στη Θεσσαλονίκη και στα Δαρδανέλλια για την ενίσχυση της Αντάντ, ήταν επίσης άδειο και έχασε τη ζωή του ένα μέλος του πληρώματος. Ταυτοποιήθηκε το 2008-2009 χάρις στις άοκνες προσπάθειες των δυτών του «Kea Dive». Η αυτοψία συμπληρώθηκε με εκτενείς έρευνες σε ξένα αρχεία έτσι ώστε να τεκμηριωθεί η ταυτότητα του κουφαριού.

Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα από τη βύθισή τους, ο Δήμος Κέας με τον δραστήριο δήμαρχο Γιάννη Ευαγγέλου και ο Σύλλογος Φίλων Κέας διοργανώνουν σειρά εκδηλώσεων για την ανάδειξη των δύο βυθισμένων σκαριών σε ένα τριήμερο στα τέλη Σεπτεμβρίου – αρχές Οκτωβρίου. Η πρωτοβουλία είναι υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου. Απώτερος στόχος είναι να δημιουργηθεί κάποια στιγμή στο μέλλον ένα μουσείο για τα δύο πλοία και κυρίως να προχωρήσει η δυνατότητα υποβρύχιας επίσκεψης για τους λάτρεις των καταδύσεων, πάντα σε συνεργασία με την Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων και το υπουργείο Πολιτισμού.

Η αλήθεια είναι ότι μπορεί μέχρι σήμερα τα φώτα της δημοσιότητας να είχε κλέψει ο «Βρετανικός», αλλά η σύντομη ζωή του «S/S Burdigala» έχει επίσης εξαιρετικό ενδιαφέρον. Μέσα στα λίγα χρόνια του συνολικού του πλου, βρέθηκε αντιμέτωπο με μεγάλες ατυχίες παρά το γεγονός ότι για την εποχή της ναυπήγησής του ήταν ένα πλοίο που ξεχώριζε για τον σχεδιασμό και την πολυτέλεια των χώρων του.

Ο σκοπός της ύπαρξής του συνδέθηκε με την άσβεστη φιλοδοξία των Γερμανών να κοντραριστούν με τους Αγγλους στη γραμμή που συνέδεε την Ευρώπη με την Αμερική στο γύρισμα του αιώνα, με τη δύναμη του ατμού. Το «S/S Kaiser Friedrich» απέτυχε να διασχίσει τον Ατλαντικό με ταχύτητα που έπρεπε για να φτάσει μέσα σε έξι ημέρες και έτσι έχασε τη μάχη. Παροπλίστηκε για πολλά χρόνια στο λιμάνι του Αμβούργου και ύστερα αγοράστηκε από Γάλλους. Τα νέα του καθήκοντα επέβαλαν τον πλου μεταξύ Γαλλίας και Νοτίου Αμερικής. Μέχρι που το ξέσπασμα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου τού άλλαξε ξανά τη μοίρα και έγινε μεταγωγικό στη Μεσόγειο.

Οπως μας είπε ο Βύρων Ρηγινός, πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων της Κέας, πρόεδρος της διοργανωτικής ομάδας του συνεδρίου καθώς και ερασιτέχνης δύτης, είναι ένα πολύ εντυπωσιακό ναυάγιο. Εντοπίστηκε τυχαία, καθώς στην περιοχή διεξάγονταν γεωφυσικές έρευνες και τα μηχανήματα έδειξαν ένα στίγμα που δεν μπορούσε να προέρχεται από τη γεωμορφολογία του βυθού. Με βάση το στίγμα έγινε η πρώτη υποβρύχια αποστολή και ύστερα μια «κατάδυση» στα αρχεία από τον ιστορικό και δύτη Δημήτρη Γκαλών και έτσι μάθαμε την ατυχή κατάληξη του «S/S Burdigala».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή