Σκηνικό 2008 στήνουν στο λιμάνι του Πειραιά οι συνδικαλιστές

Σκηνικό 2008 στήνουν στο λιμάνι του Πειραιά οι συνδικαλιστές

4' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σκηνικό 2008, οπότε και παρέλυσε κάθε εμπορική δραστηριότητα στον Πειραιά, στήνουν οι συνδικαλιστές του λιμανιού του Πειραιά που αξιώνουν ματαίωση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ ή διασφάλιση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Ξεκινούν την Πέμπτη 48ωρες επαναλαμβανόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις κάνοντας πολλούς να ανησυχούν για επανάληψη των προ επταετίας κινητοποιήσεων που πάγωσαν το λιμάνι για περισσότερους από 14 μήνες και έβγαλαν τον Πειραιά από τον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου. Και μαζί χάθηκαν και εκατοντάδες θέσεις εργασίας από τις  εμπλεκόμενες εταιρείες   και τζίρος δεκάδων εκατομμυρίων. Μόνον ο ΟΛΠ απώλέσε τζίρο 55 εκατομμυρίων ευρώ

Η διαφορά σήμερα είναι πως ούτε οι επιχειρήσεις ούτε η οικονομία έχουν τις αντοχές και τα περιθώρια που διέθεταν τότε, όταν η οικονομία ακόμα αναπτυσσόταν. Σήμερα πάντως ο προβλήτας ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, που τελεί υπό την διαχείριση της θυγατρικής της Cosco, αναμένεται να συνεχίσει να δουλεύει κανονικά αλλά όχι ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ ούτε ο σταθμός αυτοκινήτων ούτε η κρουαζιέρα . Πλήττονται έτσι καίρια βασικές εξωστρεφείς δραστηριότητες της οικονομίας και σε βαθμό που μεγεθύνεται από την παράλληλη απεργία στον ΟΛΘ . Ο τελευταίος άλλωστε αντιμετωπίζει ήδη μεγάλα προβλήματα από την αποχή των εργαζομένων από υπερωρίες και εργασία τα σαββατοκύριακα εδώ και πολλές εβδομάδες.

Επιχειρηματικές ενώσεις της βορείου Ελλάδας αλλά και χρήστες του λιμανιού του Πειραιά ετοιμάζουν σύμφωνα με πληροφορίες επιστολές προς την κυβέρνηση με τις οποίες ζητούν να τους προστατεύσει σε μια περίοδο που και η σιδηροδρομική διασύνδεση της χώρας με την Ευρώπη εχει ακρωτηριασθεί λόγω της αποκοπής της γραμμής στην Ειδομένη εξαιτίας προσφύγων και μεταναστών.

Όμως είναι αβέβαιο αν οι εκκλήσεις αυτές θα βρουν ευήκοα ώτα τουλάχιστον στο πρόσωπο του υπουργού ναυτιλίας Θ. Δρίτσα με δεδομένες τις θέσεις του για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών και τον αναντίρρητα έντονα φιλεργατικό ιδεολογικό προσανατολισμό του. Την Κυριακή άλλωστε από το βήμα της Βουλής διαβεβαίωσε το σώμα πως «δεν σταματήσαμε και δεν θα σταματήσουμε οι εργασιακές σχέσεις και στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη να είναι σχέσεις σταθερές και ασφαλείς και όχι σχέσεις επισφαλών κανόνων εργασίας».

Οι απεργιακές κινητοποιήσεις στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης έρχονται επίσης λίγες μέρες πριν την έκτακτη γενική συνέλευση της εισηγμένης ΟΛΠ ΑΕ στην οποία αναμένεται να εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου με την οποία ο νέος μέτοχος θα λειτουργήσει το λιμάνι του Πειραιά αλλά και τις αλλαγές στο καταστατικό της εταιρείας μεταξύ των οποίων και η μείωση των μελών του διοικητικού συμβουλίου κατά δυο τουλάχιστον θέσεις, αυτές των συνδικαλιστών.

Υπενθυμίζεται πως οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ έχουν εν ισχύ συλλογική σύμβαση εργασίας, που ανανεώθηκε πέρυσι, με διετή διάρκεια και λήγει έτσι το καλοκαίρι του 2017 και με την τρίμηνη μετενέργεια, το Φθινόπωρο.

Στον ΟΛΠ απασχολούνται 1.121 εργαζόμενοι με βάση τα στοιχεία για τη χρήση του 2015. Η σχετική ετήσια οικονομική έκθεση της εισηγμένης αναφέρει πως «το μέγιστο και καθοριστικό μέγεθος των λειτουργικών εξόδων αποτελούν οι αμοιβές προσωπικού που αγγίζουν το 51,1% των συνολικών εξόδων κατά τη χρήση του 2015 και ανήλθαν σε 51,5 εκατ. ευρώ». Για μέτρο, αξίζει ίσως να αναφερθεί πως τα έσοδα από την παραχώρηση του προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ στην ΣΕΠ ΑΕ το ίδιο έτος ανήλθαν στα 40,07 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη του ΟΛΠ στα 8,375 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα ο ΟΛΘ στα τέλη του 2015 απασχολούσε 420 εργαζομένους και οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού ανήλθαν στα 14,132 εκατ. ευρώ ενώ τα καθαρά κέρδη στα 17,19 εκατ. ευρώ.

Στους δε, υπό παραχώρηση, προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ απασχολούνται περί τα 1.200 άτομα στην θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ ΑΕ και την Διακίνησης Port και τα καθαρά κέρδη που ενέγραψε το 2015 ανήλθαν στα 28,84 εκατ. δολ. ή 25,6 εκατ. ευρώ σε σημερινές τιμές.

Σε κάθε περίπτωση, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος ( ΟΜ. Υ. Λ. Ε ), η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ και ο Σύνδεσμος Εποπτών Αρχιεργατών ΟΛΠ, ανακοίνωσαν πως προχωρούν σε 48ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες από την Πέμπτη 26.5.2016 στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ. Στο σχετικό ανακοινωθέν της ΟΜΥΛΕ προτάσσεται η «διασφάλιση των θεσπισμένων εργασιακών σχέσεων». Επιπλέον σε μια όχι συνηθισμένη, ξεχωριστή ανακοίνωσή της η Ένωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών Ο. Λ. Π. απέστειλε τα αιτήματά της. Αυτά είναι πρώτον, «η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των λιμανιών καθώς και η αποτροπή της πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ», δεύτερον, η «διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων και των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας» και η αποδοχή προτάσεων που έχουν καταθέσει, τρίτον, η αποκατάσταση «του θεσμικού πλαισίου των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας το οποίο έχει διαταραχθεί» και, τέλος, να πραγματοποιηθούν προσλήψεις στον ΟΛΠ.

Η διοίκηση του ΟΛΠ λαμβάνει ήδη μέτρα για την κατά το δυνατόν απρόσκοπτη εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας, του σταθμού αυτοκινήτων αλλά και των άλλων δραστηριοτήτων αλλά είναι σαφές πως δύσκολα θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα από  μια παρατεταμένη απεργία   όπως εκείνη που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2008 και διήρκεσε μέχρι τον Μάρτιο του 2009. Στη δε Θεσσαλονίκη, όπου οι κινητοποιήσεις έχουν αρχίσει εδω και εβδομάδες,  ήδη οι χρήστες του λιμανιού βρίσκονται στα πρόθυρα νευρικής κρίσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή