Συνεδριακός Τουρισμός: Και όμως, κινείται!

Συνεδριακός Τουρισμός: Και όμως, κινείται!

8' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα συνέδρια και οι εμπορικές εκθέσεις διεθνούς εμβέλειας αποφέρουν σημαντικά οφέλη για την εθνική και την τοπική οικονομία, ενώ τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα αναδεικνύεται σε σημαντικό «παίκτη» του κλάδου, σε διεθνές επίπεδο.

Από τη στιγμή που μπορεί κανείς από την οθόνη του υπολογιστή του να επικοινωνήσει εύκολα, γρήγορα και –κυρίως– δωρεάν με έναν συνεργάτη του ή με μια ομάδα επαγγελματιών οπουδήποτε στον κόσμο, τότε γιατί εξακολουθούν να πραγματοποιούνται συνέδρια και εταιρικές συναντήσεις; Το εύλογο αυτό ερώτημα αναδείχθηκε ως βασική πρόκληση του κλάδου στις αρχές της χιλιετίας. Και όμως, αρκετά χρόνια αργότερα, η αγορά των συνεδρίων και των συναντήσεων όχι μόνο συνεχίζει να υπάρχει, αλλά βρίσκεται και σε τροχιά ανάπτυξης σε ό,τι αφορά τους τζίρους της. 

Ο λόγος είναι απλός: τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ανθρώπινη επαφή! Αλλιώς επικοινωνεί ο άνθρωπος με κάποιον που βρίσκεται απέναντί του, πρόσωπο με πρόσωπο, και αλλιώς όταν παρεμβάλλεται μια οθόνη. Η ίδια παραδοχή ισχύει ακόμα περισσότερο για τον κλάδο των εμπορικών εκθέσεων, όπου οι επαγγελματίες θέλουν να αγγίξουν και να δοκιμάσουν το προϊόν που τους προτείνουν οι εκθέτες.

ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ: ΤΟ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ

Φανταστείτε μια συνεδριακή αίθουσα στην οποία οι ομιλητές έχουν μπροστά τους, όπως στα τηλεπαιχνίδια, buzzers για να πάρουν τον λόγο. Ή μια εμπορική έκθεση της οποίας οι επισκέπτες φορούν στο κεφάλι ειδικές συσκευές που τους επιτρέπουν να περιηγούνται μέσα σε έναν εικονικό χώρο με δυναμικό τρόπο (για παράδειγμα, να επιθεωρούν τους χώρους ενός καινούργιου αεροσκάφους ή να παρακολουθούν αναλυτικά τη διαδικασία παραγωγής μπίρας σαν να βρίσκονταν εκεί). Ή, ακόμα, ότι θέτετε ερωτήσεις, σχολιάζετε τις ομιλίες και βάζετε βαθμολογία όσο παρακολουθείτε ένα συνέδριο, χρησιμοποιώντας ειδική εφαρμογή στο tablet ή το smartphone σας, ότι επιτυγχάνετε, με άλλα λόγια, ζωντανή αλληλεπίδραση.

Ολα αυτά γίνονται ήδη. Νέες τεχνολογίες και φρέσκες ιδέες έχουν ήδη ενσωματωθεί στον συνεδριακό και εκθεσιακό κλάδο, με στόχο ακόμα και οι πιο βαρετές συναντήσεις να αποκτήσουν ενδιαφέρον ή και –γιατί όχι;– να γίνουν διασκεδαστικές. 

Καμιά φορά, η ιδέα είναι πολύ απλή. Στο Content Marketing World, ένα τεράστιο συνέδριο με πάνω από 200 ομιλητές που πραγματοποιείται στην Αμερική κάθε χρόνο από το 2011, ο Joe Pulizzi, οικοδεσπότης και ιδρυτής του φορέα που το διοργανώνει, εμφανίστηκε φέτος σε μια σκηνή που θύμιζε… Star Wars, φορώντας ένα πορτοκαλί κουστούμι. Το συγκεκριμένο χρώμα ήταν το «σήμα κατατεθέν» όλου του συνεδρίου, ακόμα και του φαγητού που προσφερόταν στους μπουφέδες (φλιτζανάκια με πεπόνι και ροδάκινα, κεκάκια με πορτοκαλί γλάσο, cheetos, πορτοκαλάδες, καρότα, κ.λπ.). Αλλά και για την προβολή του συνεδρίου η ιδέα ήταν επίσης απλή: ένας τοίχος από velcro που πάνω του υπήρχαν κολλημένα τετράγωνα με όλα τα ονόματα των συνέδρων με επαναλαμβανόμενη παρουσία στη διοργάνωση κάθε χρόνο. Οπως ήταν αναμενόμενο, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ο τοίχος αυτός αποτέλεσε το πιο δημοφιλές σημείο για φωτογραφίες, οι οποίες φυσικά αναρτώνταν αμέσως στα social media. 

Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΙΝΕΙ ΤΑ… ΝΗΜΑΤΑ

Σε μείζονα παράγοντα, τόσο κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με το αν θα διοργανωθεί ή όχι ένα συνέδριο ή μια έκθεση όσο και για τον τόπο διεξαγωγής τους, έχει αναδειχθεί πλέον η ασφάλεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι αμέσως μετά τις περσινές βομβιστικές επιθέσεις στο Παρίσι μεγάλη αμερικανική εταιρεία εμπορίας οικιακών προϊόντων ακύρωσε όλες τις επαγγελματικές συναντήσεις και συνέδρια που είχε προγραμματίσει για όλη την υπόλοιπη χρονιά σε όλη την Ευρώπη! 

Οι επαγγελματίες οργανωτές εκδηλώσεων ελέγχουν πλέον τις υποδομές και τους πόρους που έχουν στη διάθεσή τους, όπως επίσης βεβαιώνονται ότι τα πρωτόκολλα επικοινωνίας τους θα δουλέψουν σωστά αν προκύψουν έκτακτα θέματα ασφάλειας.

Οι απαιτήσεις του συγκεκριμένου τουριστικού κλάδου είναι πολύ ιδιαίτερες και δεν μοιάζουν με κανέναν από τους υπολοίπους. «Πρόκειται για έναν τομέα αρκετά ευαίσθητο και ευάλωτο σε εξωγενείς παράγοντες και έκτακτες εξελίξεις. Αυτή η διάσταση έγινε οδυνηρά αντιληπτή ιδίως στην Αθήνα, όταν η πόλη βρέθηκε στο επίκεντρο της αρνητικής δημοσιότητας της περιόδου 2009-2012», τονίζει ο Αλέξης Γαληνός, διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων. Τα περισσότερα από τα μέσου και μεγάλου μεγέθους διεθνή συνέδρια κινούν τη διαδικασία επιλογής προορισμού τουλάχιστον 3 χρόνια πριν από τη διοργάνωσή τους. Αυτό σημαίνει ότι μια δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζει ένας προορισμός σήμερα, ακόμα και αν είναι πρόσκαιρη –επεισόδια με διαδηλωτές, τρομοκρατικό χτύπημα, κλίμα αστάθειας και ανασφάλειας–, μπορεί να επηρεάσει την τύχη του στη συνεδριακή αγορά με τις επιπτώσεις να φαίνονται είτε άμεσα –με την ακύρωση προγραμματισμένων συνεδρίων– είτε μακροπρόθεσμα, όσον αφορά διοργανώσεις που αποφασίζονται σήμερα, αλλά θα γίνουν ύστερα από δύο και τρία χρόνια. «Συνεπώς, ο άριστος σχεδιασμός, η έγκαιρη προετοιμασία και η αποτελεσματική επικοινωνία, από την περίοδο που αξιολογείται ένας προορισμός μέχρι την πραγματοποίηση του συνεδρίου, είναι τα καταλυτικά στοιχεία που κάνουν τη διαφορά και έχουν εκτοξεύσει την Αθήνα στην 24η θέση της παγκόσμιας κατάταξης των δημοφιλέστερων συνεδριακών προορισμών, όπως ορίζεται από τον ICCA, από την 47η στην οποία βρισκόταν το 2013», καταλήγει ο κ. Γαληνός. 

ΕΝΑΣ ΚΛΑΔΟΣ, ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΟΦΕΛΗ

Ο καθιερωμένος όρος διεθνώς γι’ αυτό που στην Ελλάδα ονομάζουμε συνεδριακό τουρισμό είναι MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions). Τα οφέλη αυτής της δραστηριότητας –τα έσοδα, το κύρος, η επίδραση στην τοπική και την εθνική οικονομία, ο διεθνής αντίκτυπος, οι πολλαπλασιαστές ισχύος των θετικών εντυπώσεων– για κάθε προορισμό, και ειδικά για τις τουριστικές επιχειρήσεις και τα ξενοδοχεία, είναι σημαντικά και διεθνώς αναγνωρίσιμα.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με στοιχεία του Athens Convention & Visitors Bureau: 

Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών της αγοράς MICE είναι καλύτερα από τα αντίστοιχα των τουριστών αναψυχής. 

Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι είναι περίπου δύο έως τρεις φορές υψηλότερη από εκείνη του μέσου επισκέπτη, ενώ το μορφωτικό και εισοδηματικό επίπεδο είναι από τα καλύτερα μεταξύ των πελατειακών ομάδων της διεθνούς τουριστικής αγοράς. 

Ο βαθμός επιρροής στους επαγγελματικούς χώρους και στους κύκλους φίλων και συγγενών αυτών των επισκεπτών –επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, στελέχη επιχειρήσεων, κρατικοί αξιωματούχοι, κ.ά.– υπέρ ενός προορισμού είναι πολύ μεγάλος. 

Για την άρτια διοργάνωση ενός συνεδρίου ή μιας εταιρικής εκδήλωσης εμπλέκονται πάνω από 30 κλάδοι και επαγγέλματα (ξενοδοχεία, οργανωτές συνεδρίων, οργανωτές εκδηλώσεων, catering, οπτικοακουστικός εξοπλισμός, μεταφορές, εκτυπώσεις, διερμηνείς, ξεναγοί, κ.ά.), που επωφελούνται οικονομικά. 

Με βάση τα στοιχεία του ICCA (International Congress & Convention Association), του διεθνούς φορέα συνεδρίων που διοργανώνονται από μεγάλους συνδέσμους και ενώσεις (τα εταιρικά συνέδρια συνήθως είναι μικρότερου μεγέθους), ένα μέσο συνέδριο δημιουργεί τζίρο περίπου 1,4 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το ποσό συμπεριλαμβάνεται και το κόστος εγγραφής. Σε ό,τι αφορά την Αθήνα, μόνο το 2014 –έτος κατά το οποίο σημειώθηκε εκτόξευση στον αριθμό συνεδρίων της πρωτεύουσας– τα καταγεγραμμένα συνέδρια είχαν τζίρο 110 εκατ. ευρώ. Την ίδια χρονιά, στην Αθήνα διοργανώθηκαν 80 συνέδρια, έναντι 49 του 2013

(ποσοστιαία αύξηση 63%), τοποθετώντας την πόλη στην 27η θέση της διεθνούς κατάταξης. Το 2015 ανέβηκε άλλες τρεις θέσεις, καταλαμβάνοντας την24η παγκοσμίως. 

Οι επιδόσεις της Αθήνας συμπαρέσυραν θετικά και τη συνολική θέση της Ελλάδας, που με 148 συνέδρια το 2014 ανέβηκε στην 20ή από την 38η θέση, στην οποία βρισκόταν το 2013 με 100 συνέδρια. Σημειώνεται ότι από τα 48 νέα συνέδρια που διοργανώθηκαν στην Ελλάδα το 2014, τα 31 έλαβαν χώρα στην Αθήνα, η οποία αντιπροσωπεύει πλέον το 54% των συνεδρίων που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα.

Οι προοπτικές για την Αθήνα διαγράφονται θετικές και για το μέλλον. Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου για το Travel Trade Athens, που διοργάνωσε για 4η συνεχή χρονιά ο Δήμος Αθηναίων, ο δήμαρχος Γιώργος Καμίνης επεσήμανε ότι με την Εκθεση Σύγχρονης Τέχνης documenta το 2017 και την ανακήρυξη της Αθήνας ως Πρωτεύουσας Βιβλίου το 2018, καθώς επίσης με τη μετεγκατάσταση της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Λυρικής Σκηνής στις νέες εγκαταστάσεις του Ιδρύματος Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, η Αθήνα καθιερώνεται ως σύγχρονος πολιτιστικός προορισμός, γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει θετικά και την προσέλκυση συνεδρίων.

ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΓΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ;

«Η Ελλάδα είναι ιδανική χώρα για τη διεξαγωγή συνεδρίων», τονίζει η Ειρήνη Τόλη, πρόεδρος της Ενωσης Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO). «Οι λόγοι είναι πολλοί: Η σπάνια γεωγραφική της θέση, η εύκολη πρόσβαση, το κλίμα της, που την καθιστά προορισμό των τεσσάρων εποχών. Είναι επίσης ο πλούτος των διάσπαρτων αρχαιοτήτων της, η ιστορική της σχέση με τις τέχνες και τις επιστήμες και η πολύ μεγάλη ποικιλία τουριστικών επιλογών για τις ημέρες πριν και μετά το συνέδριο. Καταλυτικά συμβάλλει, επίσης, η μεγάλη εμπειρία των Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων, μελών του Ελληνικού Συνδέσμου HAPCO, σε κάθε μεγέθους συνεδριακές εκδηλώσεις, αλλά και η δυνατότητα σε πολλές προικισμένες, ιστορικά και πολιτισμικά, πανέμορφες περιοχές της Ελλάδας να εξασφαλιστεί μεγάλος αριθμός ξενοδοχειακών κλινών σε πολύ μικρή ακτίνα από το συνεδριακό κέντρο». 

Ωστόσο, όπως τονίζει η κυρία Τόλη, για την επαρκή ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού απαιτείται χάραξη κοινής στρατηγικής σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία και φορείς. Επιπλέον, πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω η εικόνα της χώρας ως συνεδριακού προορισμού, μέσω σύγχρονων εργαλείων και συμμετοχής σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις. Αντίστοιχα, εκπρόσωποι της κεντρικής διοίκησης αλλά και των δήμων θα πρέπει να συμμετέχουν στις επίσημες τελετές έναρξης διεθνών συνεδρίων. Σε ό,τι αφορά τις υποδομές, η δημιουργία μεγάλων συνεδριακών κέντρων στην Αθήνα και την Περιφέρεια κρίνεται απαραίτητη για την προσέλκυση διεθνούς κύρους συνεδρίων των 5.000-12.000 συμμετεχόντων, ενώ χρήσιμη θα ήταν και μια σειρά διευκολύνσεων από την πλευρά της πολιτείας, όπως η διάθεση αρχαιολογικών χώρων για τις επίσημες τελετές έναρξης. 

ΕΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Την ανοδική πορεία του συνεδριακού κλάδου δεν φαίνεται να ακολουθεί ο εκθεσιακός. Ο περιορισμός της κατανάλωσης έχει επιφέρει μεγάλο πλήγμα στις εμπορικές εκθέσεις, ενώ η έλλειψη επαρκών υποδομών κάνουν πολύ δύσκολη την προσέλκυση μεγάλων διεθνών events. 

Την ανησυχία του δεν κρύβει ο Θανάσης Γιαλούρης, αντιπρόεδρος και υπεύθυνος επικοινωνίας της Forum Α.Ε. (με τις εκθέσεις HORECA, Artoza, FoodExpo, Oenotelia, Athens Coffee Festival στο ενεργητικό της). «Εχουν χαθεί πολλές ευκαιρίες μέχρι τώρα στην προσπάθεια να καταστεί η Αθήνα περιφερειακός κόμβος για τη νοτιοανατολική Ευρώπη, με την πολιτεία να παραμένει αμέτοχη. Δεν έχουμε τους κατάλληλους χώρους για την υποδοχή μεγάλων διεθνών εκθέσεων, ενώ και οι υποδομές που έχουμε παρουσιάζουν σοβαρές ελλείψεις. Για παράδειγμα, σε κάθε μεγάλη έκθεση που γίνεται στο εκθεσιακό κέντρο του αεροδρομίου πέφτουν τα τηλεφωνικά δίκτυα λόγω υπερφόρτωσης. Αυτό είναι αδιανόητο για έναν επαγγελματία που επισκέπτεται μια εμπορική έκθεση», λέει. «Οι επισκέπτες των εμπορικών εκθέσεων είναι άνθρωποι υψηλού οικονομικού και κοινωνικού προφίλ και η παροχή σειράς διευκολύνσεων από την πλευρά της πολιτείας μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει».

–> Μέρος 'β: Οδηγός Όμιλοι Ξενοδοχείων

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή