Ιβάν Σαββίδης: Οι πολλοί «λαοί» και ο… Μεσσίας

Ιβάν Σαββίδης: Οι πολλοί «λαοί» και ο… Μεσσίας

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Ιβάν Σαββίδης είναι ο άνθρωπος με τους πολλούς «λαούς». Εχει τον λαό του ΠΑΟΚ και τον λαό των «ρωσόφωνων», όπως αποκάλεσε σε πρόσφατη συνέντευξή του τους παλιννοστήσαντες από τη Σοβιετική Ενωση ομογενείς. Για τους οπαδούς της δημοφιλούς ομάδας του ΠΑΟΚ, «ο Ιβάν» είναι «μεσσίας», ο θεόσταλτος «λεφτάς». Η σχέση του με το ποδόσφαιρο, ωστόσο, δεν είναι σημερινή. Ηταν πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ροστόφ μεταξύ 2002 και 2005 και από το 2005 της άλλης μεγάλης ομάδας της πόλης, της Σ.Κ.Α. Ροστόφ.

Ο Σαββίδης –ο οποίος απέκτησε την ελληνική ιθαγένεια στις 26 Φεβρουαρίου του 2013– έκανε ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία του στην Ελλάδα από το 2012 και μετά, αποκτώντας αρχικά τον ΠΑΟΚ και μετά τη ΣΕΚΑΠ και το Μακεδονία Παλλάς, τη Σουρωτή, την έκταση στο Παλιούρι Χαλκιδικής, το 20% στο γαλλογερμανικό σχήμα που αποκτά το 67% του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και εμβληματικά ακίνητα στη Θεσσαλονίκη. Στελέχη του ομίλου του μιλούν για επιπρόσθετες δυνητικές επενδύσεις στην Ελλάδα της τάξεως των 250 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ ο ίδιος προανήγγειλε προ ημερών και την αγορά τηλεοπτικού σταθμού.

Ενθερμος χριστιανός ορθόδοξος, είναι ιδρυτής και επικεφαλής του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος Ιβάν Σαββίδη, που από το 2000 και μετά δηλώνει πως δαπανά κατά μέσον όρο περίπου 1,9 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για δράσεις όπως υποστήριξη θρησκευτικών κοινοτήτων και ιδρυμάτων, αποκατάσταση και κατασκευή εκκλησιών, οργάνωση προσκυνηματικών εκδρομών, υποστήριξη οικογενειών με χαμηλό εισόδημα, αλλά και στους τομείς της εκπαίδευσης, της ιατρικής και του αθλητισμού. Και κάπως έτσι έγινε το «τ’ εμέτερον ασόν Τσάλκα», που πρώτος κουβάλησε στα χέρια του την εικόνα της Παναγίας και την εγκατέστησε στο ιστορικό μοναστήρι της Σουμελά της Τραπεζούντας. Καμία σημασία δεν είχε βεβαίως εάν την εικόνα συνόδευαν μόνο Ρώσοι ιερείς, οι οποίοι έβαλαν και τις υπογραφές τους στο πίσω μέρος της κορνίζας, για να θυμίζουν στους νεότερους ποιοι ήταν εκείνοι που επανεγκατέστησαν (έστω αντίγραφό του) ύστερα από 80 και πλέον χρόνια το ιερό κειμήλιο της προστάτιδος του Πόντου στη θέση του. Ούτε έμαθαν ποτέ ότι η όλη κινητικότητα Σαββίδη για την επαναλειτουργία της Παναγίας Σουμελά τον έφερε σε ευθεία αντιπαράθεση με το Φανάρι, που θεώρησε ότι λειτουργεί για λογαριασμό της Ρωσικής Εκκλησίας στον πλαίσιο των γεωπολιτικών σχεδίων του Κρεμλίνου για την περιοχή.

Με πυλώνες την ΠΑΟΚτζίδικη «θρησκεία» και τη λατρεία της ποντιακής «φυλής», πολλοί ήταν εκείνοι που, βλέποντάς τον να επεκτείνεται και σε άλλες επιχειρηματικές κινήσεις, άρχισαν να συνωστίζονται γύρω από το «περιβάλλον» του, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε εκείνον, προσδοκώντας οφέλη. Μια εποχή μάλιστα που ο Ιβάν Σαββίδης αγόραζε το ένα μετά το άλλο εμβληματικά ακίνητα στη Θεσσαλονίκη (Βίλα Ζαρντινίδη, Κόκκινο Σπίτι, κτίριο ΝΑΤΟ), κυκλοφορούσε στην πόλη με τη μορφή ανεκδότου το εξής: «Μακάρι να είχα ένα καλό σπίτι να το πάρει ο Σαββίδης για να σωθώ…».

Ο ίδιος αφήνει να διαρρεύσει ότι δεν είναι στα σχέδιά του η δημιουργία κόμματος με «πυρήνα» τους ρωσόφωνους ομογενείς από την πρώην Σοβιετική Ενωση. Στην πραγματικότητα, όμως, έκανε κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση, με το σκεπτικό ότι όπως οι Ρωσοεβραίοι που επέστρεψαν στο Ισραήλ έκαναν δικό τους κόμμα και πήραν ποσοστό 7%, έτσι θα μπορούσε να γίνει και με τους ρωσόφωνους της Ελλάδας. Πολύ περισσότερο, που το όλο πολιτικό εγχείρημα θα είχε την ενίσχυση των «λαών» του ΠΑΟΚ και του ποντιακού στοιχείου.

Κάτι τέτοιο τελικά δεν αποτολμήθηκε, αλλά επελέγη η πολιτική της καλλιέργειας στενών δεσμών με πολιτικούς του ευρέος φάσματος, και φυσικά η στήριξη και ενίσχυση κάποιων εξ αυτών. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής έσπευσε να εμφανιστεί ο ίδιος στο πλευρό του βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ. κ. Σάββα Αναστασιάδη σε προεκλογική συγκέντρωσή του το 2015, βοήθησε στις ευρωεκλογές την υποψήφια του ΠΑΣΟΚ και για ένα διάστημα απασχολούμενη στο τμήμα του για τις δημόσιες σχέσεις κ. Εύα Καϊλή, ενώ μεταξύ των εκλεκτών προσκεκλημένων στον χλιδάτο γάμο του υιού του ήταν γνωστά πολιτικά πρόσωπα της πόλης και όχι μόνον. Αποκορύφωμα των κρυφών (;) πολιτικών σχεδίων του ήταν πρόσφατη συνέντευξή του («Πρώτο Θέμα») στην οποία εκτόξευσε ευθεία πολιτική «απειλή» εναντίον του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με τη βεβαιότητα ότι δεν θα γίνει ποτέ πρωθυπουργός.

Το ίδιο είχε πει παραμονές των δημοτικών εκλογών από άμβωνος στον κ. Γιάννη Μπουτάρη ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Ανθιμος και το αποτέλεσμα είναι γνωστό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή