Μιχάλης Σκουλικίδης, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού

Μιχάλης Σκουλικίδης, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού

5' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους καλύτερους προορισμούς για yachting, τόσο στη βάση των πλούσιων γεωφυσικών χαρακτηριστικών της όσο και στη βάση της κουλτούρας, του πολιτισμού και της πλούσιας ιστορίας της», μας είπε ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, Μιχάλης Σκουλικίδης. Αναφέρθηκε επίσης στις ανοδικές τάσεις της φετινής περιόδου στις κρατήσεις για το yachting πολυτελείας, στις αγορές που μας επιλέγουν, καθώς και στους ανταγωνιστές μας. Τέλος, μίλησε για τη διοργάνωση του 5ου Mediterranean Yacht Show, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Ναύπλιο από 28/04/18 έως  01/05/18.

Ποια είναι η εικόνα των κρατήσεων για τα πολυτελή σκάφη αναψυχής φέτος στη χώρα μας;

Κρίνεται ιδιαίτερα καλή, καθώς κινούμαστε σε αντίστοιχα και ίσως καλύτερα επίπεδα από την περσινή περίοδο. Τα θέματα που υφίστανται με τους προορισμούς που βρίσκονται στα παράλια της Τουρκίας μάς έχουν επηρεάσει σε κάποιο βαθμό, καθώς δεν πραγματοποιούνται πια διπλές επισκέψεις σε Ελλάδα και Τουρκία, ωστόσο η συνολική αίσθηση είναι ότι διανύουμε μια επιτυχημένη χρονιά, σίγουρα καλύτερη από την περσινή.

Ποιες είναι οι βασικές αγορές για το yachting πολυτελείας;

Η βασική γεωγραφική αγορά από την οποία λαμβάνουμε το μεγαλύτερο ποσοστό ναυλώσεων είναι –όπως και στο παρελθόν– αυτή της Βόρειας Αμερικής. Η ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία δολαρίου-ευρώ και η αγάπη των Αμερικανών για τους ελληνικούς προορισμούς δημιουργούν ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό κλίμα.

Δεύτερη είναι η αγορά της Ρωσίας, σαφώς όμως πιο αποδυναμωμένη σε σχέση με το παρελθόν. Δυστυχώς, οι πιέσεις που δέχτηκε το εθνικό τους νόμισμα σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στην Ουκρανία έχουν επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση, ενώ έχουμε και αρκετές περιπτώσεις πελατών οι οποίοι έχουν πλέον αγοράσει τα δικά τους σκάφη.

Όμως αξίζει να σημειωθεί η δυναμική που αναπτύσσουν τελευταία οι αγορές της Κίνας και της Ινδίας, οι οποίες –εκτιμώ– θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς σε μεσοπρόθεσμη βάση για το ελληνικό yachting. Ο αριθμός των εν δυνάμει πελατών από τις συγκεκριμένες χώρες είναι αρκετά υψηλός και ήδη βρισκόμαστε σε μια φάση «γνωριμίας», όπου ανακαλύπτουν τα πλεονεκτήματα του yachting. Φυσικά, έχουμε κάποια χρόνια μπροστά μας μέχρι οι αριθμοί να είναι υψηλοί και σε απόλυτα μεγέθη, ωστόσο, με βάση την εμπειρία από την εξέλιξη παρόμοιων αγορών οι προοπτικές είναι ιδιαίτερα θετικές.

Μπορείτε να μας δώσετε μερικά παραδείγματα για το πόσο κοστίζει η ενοικίαση πολυτελών σκαφών;

Οι τιμές για ένα επανδρωμένο yacht στην Ελλάδα ξεκινούν από 25.000 ευρώ την εβδομάδα και μπορούν να ανέβουν μέχρι και τις 550.000-600.000 ευρώ (προ ΦΠΑ), χωρίς τα λοιπά έξοδα. Ωστόσο, εκτός ελληνικών συνόρων, για παράδειγμα στις αγορές της Δυτικής Μεσογείου, το εύρος τιμών φτάνει μέχρι και το 1.200.000 ευρώ – για σκάφη έως 12 ατόμων. Στην ελληνική αγορά, η πλειονότητα των ενοικιάσεων επανδρωμένων σκαφών αφορά σε εβδομαδιαίους ναύλους και είναι αξίας 50.000-150.000 ευρώ (προ ΦΠΑ).

Ποιες χώρες είναι οι κύριοι ανταγωνιστές μας στον κλάδο του πολυτελούς yachting;

Βασικοί ανταγωνιστές της Ελλάδας είναι η Γαλλία και η Ιταλία, ωστόσο πρέπει να κατανοήσουμε τις διαφορές των προορισμών και τα μοναδικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ελληνικού προϊόντος. Η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους καλύτερους προορισμούς για yachting, τόσο στη βάση των πλούσιων γεωφυσικών χαρακτηριστικών της όσο και στη βάση της κουλτούρας, του πολιτισμού και της ιστορίας της. Η Γαλλία περισσότερο και η Ιταλία σε μικρότερο βαθμό προσελκύουν ακριβές ναυλώσεις στη βάση του lifestyle και της συνολικής ποιότητας υπηρεσιών προς τα σκάφη και τους επισκέπτες.

Πόσο ανταγωνιστική είναι η Ελλάδα σε θέματα φορολογίας-επιβαρύνσεων σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας;

Με δεδομένο ότι οι αγορές του yachting στη Δυτική και την Ανατολική Μεσόγειο είναι συγκοινωνούντα δοχεία και ένα σκάφος μπορεί να δραστηριοποιείται στη Νότια Γαλλία, στις ακτές της Ιταλίας, στο Ιόνιο ή στο Αιγαίο πέλαγος, πρέπει να καταλάβουμε πως, σε ό,τι αφορά τη φορολογία και τις επιβαρύνσεις, είναι σημαντικό να υπάρχει ομοιομορφία σε επίπεδο συντελεστών-συνολικής αντιμετώπισης.

Αν το καθεστώς επιβαρύνσεων είναι βαρύ, θα επιλέξει κάποιος ένα σκάφος από άλλη χώρα της Μεσογείου. Θα επισκεφτεί την Ελλάδα, όμως δεν θα προσγειωθούν οι επισκέπτες στα δικά μας αεροδρόμια, δεν θα κάνουν χρήση των δικών μας υποδομών, δεν θα χρησιμοποιήσουν σκάφη με ελληνικό πλήρωμα, δεν θα έχουν εφόδια από ελληνικές εταιρείες.

Αυτό που χρειάζεται για να είμαστε ανταγωνιστικοί είναι κοινή λογική, τίποτα παραπάνω. Τα τελευταία χρόνια σε επίπεδο επιβαρύνσεων δεν είμαστε, παρότι οφείλω να αναγνωρίσω ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής φαίνεται να κατανοεί τη σχετική ανάγκη και δείχνει καλή διάθεση. Πρόσφατα είχαμε συνάντηση γι’ αυτόν τον σκοπό με τον αρμόδιο υπουργό, τον κύριο Κουρουμπλή, όπου συμφωνήθηκε να γίνουν οι σχετικές κινήσεις και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να υπάρξει εναρμόνιση των σχετικών νομοθεσιών των μεσογειακών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επίσης, με θέρμη αντιμετωπίζουν και το πρόβλημα των παράνομων ναυλώσεων, είτε αυτές αφορούν σε μη επαγγελματικά σκάφη είτε σε επαγγελματικά, χωρίς δικαίωμα δραστηριοποίησης στις ελληνικές θάλασσες. Αξίζει, τέλος, να καταγραφεί και το πολύ σημαντικό θέμα της φορολογικής αστάθειας στη χώρα μας, που αποτρέπει σε μεγάλο βαθμό ξένους ιδιοκτήτες να φέρνουν τα σκάφη τους σε μακροπρόθεσμη βάση.

Ποια είναι η συμβολή του κλάδου στην απασχόληση;

Η συμβολή του επανδρωμένου yachting στην ελληνική οικονομία είναι σκόπιμο να αποτιμηθεί σε πολλαπλά επίπεδα και όχι μόνο στα προφανή. Τα οφέλη δεν περιορίζονται στην αυξημένη απασχόληση και στις θέσεις εργασίας πάνω στα σκάφη (ναύτες, καπετάνιοι, μηχανικοί, μάγειρες), αλλά και σε όλο το εύρος των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα: από τις εταιρείες τροφοδοσίας και εξοπλισμών μέχρι τα ναυπηγεία που ασχολούνται με επισκευές. Προφανώς και το έσοδο που έρχεται στη χώρα είναι αρκετά μεγάλο, ενώ είναι πολλαπλάσιο για τις ενοικιάσεις επανδρωμένων yachts σε σχέση με τις απλές ναυλώσεις χωρίς πλήρωμα (bareboat).

Ποια είναι τα σχέδια για την επόμενη διοργάνωση του 5ου Mediterranean Yacht Show;

Το 4ο Mediterranean Yacht Show, υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού, πραγματοποιήθηκε 28 Απριλίου-2 Μαΐου 2017 στο Ναύπλιο και είναι η απόδειξη ότι οι πρωτοβουλίες που έχουμε λάβει ως Greek Yachting Association είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή ήταν το μεγαλύτερο charter show για επανδρωμένα γιοτ διεθνώς, με βάση τον αριθμό των συμμετεχόντων σκαφών: 96 εγγεγραμμένα σκάφη και πάνω από 300 συμμετέχοντες από ολόκληρο τον κόσμο.

Αποτέλεσε ένα μοναδικό για την Ανατολική Μεσόγειο Β2Β γεγονός, το οποίο τίμησαν όλοι οι μεγάλοι οίκοι ναυλώσεων στέλνοντας εκπροσώπους τους για να ενημερωθούν για τα σκάφη, τις δυνατότητες και τα πληρώματά τους και να ενημερώσουν ακολούθως και τους υπόλοιπους συνεργάτες τους στα κεντρικά. Ο καθένας από αυτούς απευθύνεται σε δεκάδες πελάτες στον κόσμο που σκοπεύουν να δαπανήσουν μεγάλα ποσά για τις καλοκαιρινές τους διακοπές με yachts.

Για το 2018, το 5o Mediterranean Yacht Show έχει προγραμματιστεί για τις 28 Απριλίου-1 Μαΐου στο Ναύπλιο και όλα δείχνουν ότι θα ξεπεράσουμε εύκολα το όριο των 100 σκαφών. Η κάλυψη δε που θα λάβει, τόσο από τους διεθνείς οίκους yacht όσο και από τον διεθνή κλαδικό Τύπο, αναμένεται να είναι μεγάλη. Επίσης βρισκόμαστε ήδη σε συζητήσεις με γνωστούς και σημαντικούς οίκους του εξωτερικού για τη δρομολόγηση παράλληλων εκδηλώσεων κατά τη διάρκεια του event.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή