Κόκκινος συναγερμός στον ΟΣΕ για τα ατυχήματα

Κόκκινος συναγερμός στον ΟΣΕ για τα ατυχήματα

3' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ατύχημα που επαναλαμβάνεται παύει να είναι μόνο ατύχημα. Ετσι, έστω κι αν άργησε, κόκκινος συναγερμός σήμανε σε ΟΣΕ και υπουργείο Υποδομών ύστερα από τα συχνά περιστατικά εκτροχιασμών που σημειώνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Βαγόνια και μηχανές βγαίνουν εκτός δικτύου χωρίς… εμφανή λόγο, με τους επιβάτες να βιώνουν τρόμο ή αγωνία και σίγουρα ταλαιπωρία μέχρι να φτάσουν μετά πολλών εμποδίων στον τελικό τους προορισμό. Η πλειονότητα των λεγόμενων «μικροατυχημάτων» δεν προκαλεί φθορά στο δίκτυο ή στο τροχαίο υλικό, ωστόσο έχει αποτέλεσμα την πολύωρη «φραγή» του δικτύου μέχρι την απομάκρυνση των εκτροχιασμένων βαγονιών ή συρμών. Και αυτό, γιατί μεγάλο μέρος του αποτελείται από μονή γραμμή (η κυκλοφορία και στις δύο κατευθύνσεις διεξάγεται από μία γραμμή και όχι δύο παράλληλες) λόγω των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη στο σύνολο σχεδόν του δικτύου.

Οι περιορισμένοι πόροι αλλά και το γεγονός ότι στο δίκτυο εξελίσσονται έργα εδώ και χρόνια καθιστούν τη σιδηροδρομική πραγματικότητα αρκετά δύσκολη. Οι εργαζόμενοι κάνουν κυρίως λόγο για ελλείψεις στη συντήρηση αλλά και στο προσωπικό, ενώ η διοίκηση από την πλευρά της επισημαίνει ότι η εκτέλεση εργασιών με παράλληλη λειτουργία του σιδηροδρόμου καθυστερεί την ολοκλήρωση των έργων, προκαλώντας δυσλειτουργίες στο σιδηροδρομικό έργο. Την ίδια στιγμή, τα συχνά περιστατικά αποτελούν σημαντικό πλήγμα στην εικόνα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία επιχειρεί να ενισχύσει το εμπορευματικό της πελατολόγιο ενόψει και της μετάβασης στον νέο, Ιταλό, ιδιοκτήτη. Ταυτόχρονα, ουτοπική καθίσταται η εξωστρέφεια του ελληνικού σιδηροδρόμου, που αποτελεί κυρίαρχο στόχο και του ΟΣΕ, λόγω των συνεχών προβλημάτων και καθυστερήσεων.

Πέραν των περιστατικών που οδηγούν σε τραυματισμούς ή και θανάτους και παράλληλα έχουν ως αποτέλεσμα φθορά του δικτύου αλλά και του τροχαίου υλικού, τα μικρότερης έκτασης ατυχήματα έχουν λάβει πλέον έκταση επιδημίας. «Το γεγονός ότι δεν κοστίζουν στον Οργανισμό σε επίπεδο επισκευής του δικτύου ή των συρμών δεν σημαίνει ότι δεν μας έχει προβληματίσει το φαινόμενο. Ακόμη και μια ολιγόωρη διακοπή της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας αποτελεί απώλεια για εμάς» τονίζει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Κων. Πετράκος.

Πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών υπό τον υφυπουργό Μεταφορών Νίκο Μαυραγάνη και στελέχη των εταιρειών του ΟΣΕ. Εκεί αποφασίστηκε η δημιουργία ενός διεταιρικού οργάνου, το οποίο θα εξετάζει τα αίτια των ελαφρών ατυχημάτων ώστε να παρακαμφθεί η γραφειοκρατία στην επικοινωνία και στη λήψη αποφάσεων μεταξύ των εταιρειών ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.τ.λ. Το εν λόγω όργανο δεν αναιρεί το έργο της επιτροπής διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων, αλλά ενισχύει και διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ των φορέων του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τον προτελευταίο εκτροχιασμό στον Δομοκό (3/8/17), ο οποίος σημειώθηκε σε σημείο όπου περνά κλειδί (το τμήμα του δικτύου όπου αλλάζουν κατεύθυνση χειροκίνητα οι γραμμές), οι επιβάτες με κατεύθυνση την Αθήνα περίμεναν πάνω από τρεις ώρες μέχρι να συνεχίσουν το ταξίδι τους.

Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες δεν εκτροχιάστηκε η μηχανή που είναι το πρώτο «στοιχείο» του συρμού που περνά από το κλειδί, αλλά το πρώτο βαγόνι, γεγονός που συνηγορεί, σύμφωνα με εργαζομένους στον ΟΣΕ, στο ότι μάλλον δεν υπήρξε κάποια δυσλειτουργία στις γραμμές που να έβγαλαν το τρένο εκτός τροχιάς.

Αντίστοιχα, κατά τον πιο πρόσφατο εκτροχιασμό που σημειώθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου στον Μπράλο, οι περίπου 600 επιβάτες της αμαξοστοιχίας που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη παρέμειναν πάνω από τρεις ώρες σε… ταλαιπωρία, ακινησία μέχρι να μεταφερθούν στον τελικό τους προορισμό.

Στο όλο σκηνικό οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για σοβαρά προβλήματα στο δίκτυο με έμφαση στη φωτοσήμανση, αποδίδοντας μεγάλο μέρος της ευθύνης στη διοίκηση του ΟΣΕ. Υποστηρίζουν ότι οι πόροι που έχουν κατευθυνθεί προς τον Οργανισμό είναι πολλοί, ωστόσο η πλειονότητα των έργων είναι ημιτελής.

Παράλληλες εργασίες

Ο ΟΣΕ από την άλλη αποδίδει τα προβλήματα στο γεγονός ότι οι εργασίες διεξάγονται με παράλληλη λειτουργία του σιδηροδρόμου σε συνδυασμό με την οικονομική συγκυρία, που συνεπάγεται στενότητα χρηματοδότησης. Οταν εκτελούνται έργα και το δίκτυο είναι ενεργό απαιτείται «λελογισμένη συντήρηση και επισκευή του δικτύου» όπως επισημαίνουν στελέχη του ΟΣΕ.

Καταγραφή των προβλημάτων του δικτύου έχει πραγματοποιηθεί προς το παρόν μόνο από τους εργαζομένους. Μεταξύ των σοβαρότερων ζητημάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν περιλαμβάνεται το γεγονός ότι στο 70% της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση και τα φωτοσήματα. Η γραμμή Θήβας – Τιθορέας είναι μονή εδώ και 10-12 μήνες, λόγω εργασιών. Παράλληλα, το τμήμα μεταξύ Δομοκού και Παλαιοφαρσάλου εξυπηρετείται εδώ και 8 μήνες από μονή γραμμή κυκλοφορίας λόγω έργων, ενώ στον Παλαιοφάρσαλο ακόμα γίνεται αλλαγή μηχανής (σε diesel προς Αθήνα, σε ηλεκτράμαξα προς Θεσσαλονίκη).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή