Ξεφυλλίζοντας τον Νικ Κέιβ

2' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

REINHARD KLEIST

Nick Cave.

Mercy On Me

μτφρ.: Γ.-Ι. Μπαμπασάκης

εκδ. Οξύ – Ηλίβατον,

σελ. 334

Είναι πολλές οι μορφές της παγκόσμιας μουσικής που αξίζουν –και πιθανότατα θα λάβουν– μια λογοτεχνική βιογραφία. Οι ζωές άλλωστε των μουσικών, και ειδικά εκείνων που προέρχονται από το φάσμα του ροκ, αποτελούν συνήθως έτοιμο μύθο, ικανό να συναρπάσει και τον πιο απαιτητικό αναγνώστη. Σε μερικές περιπτώσεις ωστόσο, ο γραπτός λόγος δεν είναι αρκετός για να περιγράψει, όχι τόσο τη ζωή, αλλά το έργο. Οταν για παράδειγμα ο δημιουργός έχει υπάρξει τόσο εξαντλητικά αναλυτικός με τη στιχουργική του, το μόνο που μένει είναι αυτές οι ιστορίες να αποτυπωθούν στην εικόνα. Αυτό ακριβώς ανέλαβε να κάνει και ο κομίστας Ράινχαρντ Κλάιστ, εικονογραφώντας μερικούς από τους πιο συναρπαστικούς ροκ μύθους και βιογραφώντας παράλληλα τον εμπνευστή τους: τον σπουδαίο Νικ Κέιβ.

Το «Nick Cave. Mercy on me», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οξύ και Ηλίβατον, είναι ένα ασπρόμαυρο graphic novel, ακριβώς στο στυλ που ταιριάζει στον πρωταγωνιστή του. Σε αυτόν τον παράξενο ψηλόλιγνο Αυστραλό που πολλοί αναφέρουν σαν «Πρίγκιπα του Σκότους» κι άλλοι –καμιά φορά και οι ίδιοι– τον θεωρούν ό,τι πιο αξέχαστο μπορεί να δει σήμερα ένας μουσικόφιλος λάιβ. Αυτό βέβαια το τελευταίο είναι αδύνατο να μεταφερθεί μέσα από τις σελίδες οποιουδήποτε βιβλίου – κάποιοι τυχεροί το έζησαν πριν από λίγες μέρες στην Αθήνα και οι υπόλοιποι πάνε για τον Ιούνιο. Εκείνο που είναι εφικτό, και μεταφέρεται άριστα εδώ, είναι η περιπλάνηση του Κέιβ από τα νεανικά χρόνια και τους οργισμένους Birthday Party μέχρι την ώριμη σκοτεινιά των Bad Seeds και τις σημερινές του δραστηριότητες.

Οπως είναι φυσικό πρόκειται για περιπλάνηση γεμάτη τραγούδια και τους διαφορετικούς κόσμους που ζουν μέσα σε αυτά. Το μουλιασμένο στη βροχή «Tupelo», ο βασιλιάς Μελάνης, η πανέμορφη και καταδικασμένη Ελάιζα Ντέι («Where the wild roses grow»), η ηλεκτρισμένη καρέκλα του ελέους· όλα εικονογραφούνται άψογα βάζοντάς μας λίγο πιο βαθιά στο δημιουργικό σύμπαν του Κέιβ. Δεν πρόκειται για βόλτα το πάρκο: εδώ το καθετί αποπνέει απειλή και κίνδυνο, υπάρχει βία, φόνος και ψυχές που αναζητούν τη λύτρωση με οποιοδήποτε κόστος.

Το πρώτο μυθιστόρημα

Ξεχωριστό κεφάλαιο του βιβλίου αφιερώνεται στην περίοδο που ο Κέιβ, εγκατεστημένος με την μπάντα του στο Δυτικό Βερολίνο, γράφει το «And the Ass Saw the Angel», το πρώτο του μυθιστόρημα που κυκλοφόρησε το 1989. Πρόκειται για ένα απελπισμένο διάστημα, γεμάτο σκληρά ναρκωτικά και καταχρήσεις, το οποίο έθεσε τις βάσεις για τη δημιουργία των Bad Seeds. Δεν είναι παράξενο που οι συγκεκριμένες σελίδες αποτελούν και το καλύτερο ίσως κομμάτι της εξιστόρησης του Κλάιστ. Για το τέλος, ο τελευταίος έχει φυλάξει μια φανταστική –αλλά υπέροχη– συνάντηση, εμπνευσμένη κι αυτή από τη στιχουργική του Κέιβ: το συναπάντημά του, φυσικά σε ένα τρίστρατο στη μέση του πουθενά, με τον θρύλο των μπλουζ Ρόμπερτ Τζόνσον.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή