ΒΙΒΛΙΟ

Μοιραίες γυναίκες και άγριοι φόνοι

ΧΡΥΣΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

H Times Square στη Νέα Υόρκη στις αρχές του 1930. Το τελευταίο μυθιστόρημα του Ντάσιελ Χάμετ διαδραματίζεται αυτήν την περίοδο στη Νέα Υόρκη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΝΤΑΣΙΕΛ ΧΑΜΕΤ
Ο αδύνατος άντρας
μτφρ.: Αργυρώ Μαντόγλου
εκδ. Μεταίχμιο

ΙΡΣΑ ΣΙΓΚΟΥΡΔΑΡΝΤΟΤΙΡ
DNA
μτφρ.: Αλέξης Καλοφωλιάς
εκδ. Μεταίχμιο

Ο «Αδύνατος άντρας» είναι το τελευταίο μυθιστόρημα του Ντάσιελ Χάμετ (1894-1961), του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που διακρίθηκε στο αστυνομικό είδος αφού προηγουμένως συνεργάστηκε με λαϊκά περιοδικά μυστηρίου και στη συνέχεια έγραψε τα αριστουργήματά του, με κορυφαίο «Το Γεράκι της Μάλτας».

Η ιστορία διαδραματίζεται το 1932, κατά την περίοδο της ποτοαπαγόρευσης και της οικονομικής κρίσης, στη Νέα Υόρκη. Ο Νικ Τσαρλς, ο ελληνικής καταγωγής αποτραβηγμένος ντετέκτιβ, επισκέπτεται τη Νέα Υόρκη με τη γοητευτική και υποστηρικτική σύζυγό του, και εμπλέκεται στην υπόθεση εξαφάνισης του γνωστού εφευρέτη Κλάιντ Γουάιναντ, όταν η κόρη του τελευταίου τού ζητεί να λύσει το μυστήριο.

Η αφήγηση είναι πρωτοπρόσωπη και σ’ αυτήν ξεχωρίζουν το χιούμορ, οι πνευματώδεις και κοφτοί διάλογοι, οι ανεπανάληπτες ατάκες. Τα πρόσωπα που εμφανίζονται είναι πολλά, με τους πρωταγωνιστές και τους δευτερεύοντες χαρακτήρες να δίνουν τον τόνο σε ένα διαρκές ξέφρενο «πάρτι», στο οποίο κυριαρχεί το αλκοόλ, η ίντριγκα και το κυνήγι για την εύκολη απόκτηση του χρήματος. Μοιραίες γυναίκες, που αναζητούν τα θύματά τους και γνωρίζουν καλά τον ρόλο της γατούλας, συναντούν μοιραίους άντρες, το καλό συγχέεται με το κακό, με τους ήρωες να δρουν χωρίς συναίσθημα, να παίζουν ρόλους, να έχουν πόζα και να συμμετέχουν σε σκηνές που θυμίζουν περισσότερο το παιχνίδι πινγκ πονγκ. Και σ’ αυτό το σκηνικό, κάθε υπερβολή γίνεται αποδεκτή από τον αναγνώστη, ενώ ακόμα και η δράση είναι περιορισμένη, μιας και ό,τι συμβαίνει συμπεριλαμβάνεται στην αφήγηση μέσω των επιστολών, των τηλεγραφημάτων και της ανταλλαγής πληροφοριών. Η κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα αυτού του τελευταίου μυθιστορήματος του μετρ του είδους έρχεται σε αντίθεση με εκείνη του πρώτου, του «Κόκκινου θερισμού», στο οποίο ο συγγραφέας δεν κρύβει τις ιδεολογικές του επιλογές, τονίζοντας την κοινωνική αδικία και τη διαφθορά σε ένα περιβάλλον όπου τον πρώτο λόγο τον έχουν οι γκάνγκστερ και οι μικροαπατεώνες που δρουν υπό την ανοχή της εξουσίας.

Μεταφερόμαστε τώρα σε άλλη εποχή, από τις αρχές του 20ού αιώνα μεταβαίνουμε στις μέρες μας, και σε άλλη σχολή του αστυνομικού είδους. Αυτή που αναδείχθηκε τα τελευταία χρόνια στις σκανδιναβικές χώρες και μετατόπισε το κέντρο των συμβάντων από τον αγγλοσαξονικό κόσμο στις ευρωπαϊκές εσχατιές.

Με την ψυχολόγο

Τo πρώτο βιβλίο της Ισλανδής συγγραφέως, που κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2006, με τίτλο «Ο κύκλος του κακού», δεν πέρασε απαρατήρητο. Δεν περνούν, ωστόσο, απαρατήρητα εν γένει τα βιβλία της. Ετσι, και σ’ αυτό το πρόσφατα εκδοθέν, ο ντετέκτιβ Χούλνταρ, που νιώθει αβέβαιος για τις αποφάσεις του στην υπηρεσία γιατί μόλις έχει λάβει προαγωγή, συνεργάζεται με την ψυχολόγο Φρέγια, με την οποία είχε μια σύντομη ερωτική περιπέτεια στο παρελθόν, για να ανακαλύψει ποιος κρύβεται πίσω από φόνους που εκτελούνται με ιδιαιτέρως ειδεχθή τρόπο. Αναζητεί το στοιχείο εκείνο που συνδέει το παρελθόν των θυμάτων και προσπαθεί να αξιοποιήσει όσα είδε τη στιγμή του πρώτου φόνου η μικρή κόρη της άγρια δολοφονημένης γυναίκας.

Για άλλη μία φορά χρησιμοποιείται από τη συγγραφέα κάτι που παρατηρείται σε σχεδόν όλους τους Σκανδιναβούς μυθιστοριογράφους του είδους: το εύρημα εκείνο που συνδέει το παρόν με το παρελθόν, η παλιά πληγή που μετατρέπεται σε σοβαρό κίνητρο για να κινητοποιηθεί ο θύτης και να οδηγηθεί σε ακραίες πράξεις. Δεν λείπουν οι εντάσεις, η αγωνία, οι ανατροπές και οι πειστικές περιγραφές των χαρακτήρων, καθώς και οι ιδιαιτέρως βίαιες σκηνές, χαρακτηριστικό των σκανδιναβικών μυθιστορημάτων του είδους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ