Απειλή για τον ελληνικό τουρισμό η ανάκαμψη της τουρκικής αγοράς

Απειλή για τον ελληνικό τουρισμό η ανάκαμψη της τουρκικής αγοράς

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο ξύλινος δούρειος ίππος του τουρκικού οργανισμού τουρισμού στην κεντρική είσοδο του εκθεσιακού κέντρου του Βερολίνου, όπου διεξάγεται η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή έκθεση τουρισμού, η ITB, αντιπροσωπεύει ίσως με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη μία από τις δύο σοβαρότερες απειλές για τον ελληνικό τουρισμό. Οι περισσότεροι από τους ξενοδόχους που βρίσκονται στο Βερολίνο εκτιμούν πως τα όρια ανταγωνιστικότητάς τους ενόψει και της επανάκαμψης της ζήτησης τουρκικών προορισμών έχουν εξαντληθεί. Υψηλή φορολογία και ασφαλιστικές εισφορές, τέλος διαμονής, αυξημένος οριζοντίως ΦΠΑ και φόροι αλληλεγγύης και λοιπές επιβαρύνσεις έχουν εξανεμίσει κάθε περιθώριο μείωσης των τιμών. Και αυτά, τη στιγμή που οι μέχρι πρότινος απόντες ανταγωνιστικοί μεσογειακοί προορισμοί, όπως η Τουρκία αλλά και η Αίγυπτος και η Τυνησία, επανακάμπτουν δριμύτεροι και με επιθετικές τιμολογιακές πολιτικές. Αυτή, άλλωστε, η υπερφορολόγηση είναι και η δεύτερη σοβαρή απειλή.

«Στηριζόμαστε στις καλές σχέσεις με τους πελάτες και στη βέλτιστη δυνατή ικανοποίηση των επισκεπτών μας, προκειμένου να μπορέσουμε το 2019 να κρατηθούμε σε παρόμοια επίπεδα με τα φετινά», εξηγεί στην «Κ» γενικός διευθυντής μεγάλου ελληνικού ομίλου.

«Τα μηνύματα από τη Γερμανία είναι θετικά για φέτος με τις κρατήσεις ανοδικές αλλά τις τιμές πιεσμένες και τους πράκτορες επιφυλακτικούς όταν πάμε να ανοίξουμε τη συζήτηση για την επόμενη σεζόν», προσθέτει έτερος διευθυντής πωλήσεων μεγάλης ελληνικής ξενοδοχειακής αλυσίδας.

Ομόλογός του ερωτηθείς από την «Κ» για τις κρατήσεις, απαντά αποστομωτικά: «Δεν είμαστε βοσκοί να μετράμε πρόβατα, ούτε πρόβατα για να μας αρμέγει το κράτος». Πράγματι η Ελλάδα χρειάζεται καλύτερα περιθώρια κέρδους για να γίνουν βιώσιμες νέες επενδύσεις από υπάρχοντες και δυνητικά ενδιαφερόμενους ξενοδόχους, ώστε να αναβαθμίσει το συνολικό προσφερόμενο προϊόν και να μπορεί, παρέχοντας προστιθέμενη αξία, να ενισχύσει τα έσοδα από τον τουρισμό. Ηδη, ο κορεσμός πολλών ελληνικών προορισμών από τα πλήθη επισκεπτών που αφήνουν περιορισμένα, ή και καθόλου, έσοδα για τις ευρύτερες τοπικές κοινωνίες, έχει αρχίσει να γίνεται θέμα συζήτησης.

Στη φετινή ITB Berlin περισσότερα από δέκα πάνελ και μια ολόκληρη ημερίδα αφιερώθηκαν στο φαινόμενο του «overtourism». Η μεγάλη συγκέντρωση επισκεπτών στην ίδια πόλη, την ίδια στιγμή που επιβαρύνει υπερβολικά τις τοπικές υποδομές και το περιβάλλον, δοκιμάζει τις αντοχές της τοπικής κοινωνίας και υπονομεύει τη συνολική εμπειρία των ίδιων των επισκεπτών. Κορυφαίοι παράγοντες από ευρωπαϊκές πόλεις με έντονα τέτοια προβλήματα, όπως το Αμστερνταμ, η Βαρκελώνη και το Ντουμπρόβνικ, επισήμαναν πως έχουν πάψει πλέον να προωθούν τον τουρισμό και έχουν στραφεί στη διαχείριση των ροών του, επιβάλλοντας μάλιστα συχνά περιορισμούς και τέλη προκειμένου να στρέψουν τη ζήτηση σε ποιοτικότερες αγορές επισκεπτών και να προστατεύσουν τον χαρακτήρα των πόλεών τους. Το φαινόμενο δεν είναι βέβαια άγνωστο στην Ελλάδα, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση τη Σαντορίνη. Σύμφωνα με το 60% των συμμετεχόντων στη σχετική ημερίδα της ITB Berlin, το φαινόμενο του overtourism είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που θα απασχολήσει την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία τα επόμενα χρόνια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή