ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Φανταστείτε, παιδιά, να φτάσουμε στον τελικό και να διαγωνιστούμε στην Αθήνα, πλάι σε άλλα σχολεία από όλη την Ελλάδα...». Με αυτά τα λόγια, έπεισε ο καθηγητής Οικονομίας, Γιάννης Χριστόφορος, τους μαθητές του στο ΕΠΑΛ Σερβίων του νομού Κοζάνης, να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό επιχειρηματικότητας Young Business Talents. «Κύριε, μην μας λέτε παραμύθια» απάντησαν οι έφηβοι, «ωστόσο, υποσυνείδητα αυτή η προοπτική “δούλευε” μέσα τους», σχολιάζει σήμερα ο ίδιος περιχαρής, καθώς οι προσπάθειες της τριμελούς ομάδας του ευοδώθηκαν και όλοι μαζί ετοιμάζονται να μεταβούν στην Αθήνα.

Ο εν λόγω διαγωνισμός επιχειρηματικότητας, που πραγματοποιεί η εταιρεία ανάπτυξης προσομοιωτών Praxis MMT με χορηγό την εταιρεία καλλυντικών Nivea, λαμβάνει χώρα για πέμπτη χρονιά στην Ελλάδα. Η αρχή έγινε στην Ισπανία το 2011, αλλά γρήγορα το διαδικτυακό παιχνίδι εξαπλώθηκε. Τη στιγμή αυτή, τις επιχειρηματικές τους δεξιότητες αναπτύσσουν μαθητές στην Ισπανία, στην Πορτογαλία, στην Ιταλία και στο Μεξικό. Οι Ελληνες μαθητές έχουν αγκαλιάσει με ζέση το καινοτόμο πρόγραμμα, που παίρνει σάρκα και οστά μέσω ενός προσομοιωτή τρίτης γενιάς και δίνει τη δυνατότητα σε όποιον διαθέτει σύνδεση Ιντερνετ και μεράκι να εξοικειωθεί με τις θεμελιώδεις έννοιες της επιχειρηματικότητας.


Οι μαθητές από τα Σέρβια μετρούν τις μέρες μέχρι τον τελικό.

Από τον Σεπτέμβριο, 2.144 μαθητές Λυκείου από 19 νομούς της χώρας βρέθηκαν αντιμέτωποι με διλήμματα, ανάλογα με εκείνα διευθυντών πωλήσεων και μάνατζερ μεγάλων εταιρειών. «Σε ποια τιμή πρέπει να πουλήσω το προϊόν μου στο σούπερ μάρκετ, στο μίνι μάρκετ και στο περίπτερο;». «Πρέπει να αυξήσω την παραγωγή μου, να μειώσω τους εργαζομένους μου;». «Πόσα χρήματα να επενδύσω στη διαφήμιση;». Οι φερέλπιδες επιχειρηματίες, που είχαν σχηματίσει 660 εικονικές εταιρείες καλλυντικών, κλήθηκαν να λάβουν 103 αποφάσεις σχετικά με την πορεία της επιχείρησής τους, αφιερώνοντας χρόνο από την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες και την ξεκούρασή τους σε... θυελλώδεις συνεδριάσεις του Δ.Σ. τους.

«Οι μαθητές παίζουν σε ομάδες τριών ή τεσσάρων ατόμων με επικεφαλής έναν καθηγητή και ανταγωνίζονται στο πλαίσιο ενός κλειστού ομίλου πέντε εταιρειών, σε μια μικρογραφία δηλαδή ενός πραγματικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος» εξηγεί στην «Κ» ο Κώστας Αρεταίος, διευθυντής του ελληνικού παραρτήματος της Praxis.

«Ζητούμενο είναι να λάβουν τις σωστές αποφάσεις, ώστε να εξασφαλίσουν την κερδοφορία της εταιρείας τους, υπερτερώντας των τεσσάρων ανταγωνιστών τους». «Τα παιδιά αποκτούν δεξιότητες απαραίτητες σε οποιοδήποτε επάγγελμα αλλά και στην καθημερινή μας ζωή» υπογραμμίζει ο κ. Αρεταίος, «οι τελειόφοιτοι Λυκείου ξέρουν πλέον να διαβάζουν ισολογισμούς αλλά και να αναλύουν δεδομένα από έρευνες αγοράς». Επιπλέον, μέσω της αλληλεπίδρασης, αναδεικνύονται οι ηγετικές προσωπικότητες.


Αξέχαστη εμπειρία για τους εφήβους υπήρξε ο περυσινός τελικός του διαγωνισμού Young Business Talents. Μαθητές από όλη τη χώρα, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση που έχουν επιλέξει για τις Πανελλαδικές, αναμετρήθηκαν ξετυλίγοντας το... επιχειρηματικό τους ταλέντο.

Η πιστοποίηση λειτούργησε ως κίνητρο για τον μαθητή της Γ΄ Λυκείου του 1ου ΓΕΛ Καλύμνου, Δημήτρη Μαμάκα, να δηλώσει συμμετοχή. «Φιλοδοξώ να σπουδάσω πληροφορική, αλλά ξέρω ότι αυτή συνδυάζεται θαυμάσια με την επιχειρηματικότητα» αναφέρει στην «Κ» ο 17χρονος, που τα καλοκαίρια βοηθάει τον πατέρα του στην οικογενειακή επιχείρηση. Για το πρόγραμμα έμαθε από τον καθηγητή του Ιωάννη Πολυκανδριώτη, που ενέταξε το παιχνίδι στο μάθημα των «Αρχών Οργάνωσης και Διοίκησης».

«Τους έδωσα να καταλάβουν ότι ο διαγωνισμός συνεπάγεται προστιθέμενη αξία για το μέλλον τους», λέει ο καθηγητής, που διδάσκει για δεύτερη χρονιά στο νησί. «Εδώ βρήκα εύφορο έδαφος μεταξύ των μαθητών και αμέριστη υποστήριξη από τη διεύθυνση». Για του λόγου το ασφαλές, στο εν λόγω λύκειο δημιουργήθηκαν συνολικά δώδεκα ομάδες-επιχειρήσεις, εκ των οποίων οι δύο πάνε στον τελικό. Εκεί θα αναδειχθούν οι κορυφαίες εικονικές επιχειρήσεις μαθητών λυκείων της χρονιάς, αλλά θα δοθούν και διπλώματα συμμετοχής.


Εξαιρετικό υπήρξε το ενδιαφέρον των μαθητών από την Κάλυμνο.

Οι δυσκολίες

«Μια επίσκεψη στην Αθήνα δεν είναι αυτονόητη για παιδιά που ζουν τόσα χιλιόμετρα μακριά, οι γονείς δεν έχουν πάντα τη δυνατότητα να διοργανώνουν ταξίδια στην πρωτεύουσα», περιγράφει ο κ. Χριστόφορος τα ισχύοντα δεδομένα για πολλούς εφήβους. Μεγαλώνοντας σε μια κατεξοχήν αγροτική κοινωνία, στον νομό Κοζάνης, πολλές οικονομικές έννοιες είναι άγνωστες ακόμα και στους τελειόφοιτους. «Πολλοί μαθητές μου, πριν και μετά το σχολείο, βοηθούν τους γονείς τους στο άρμεγμα και άλλες κτηνοτροφικές ή αγροτικές εργασίες».

Η συμβολή του προγράμματος στη διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης είναι μεγάλη. «Λείπει η έννοια του μάνατζμεντ στην αγροτική παραγωγή», τονίζει ο κ. Χριστόφορος. Οι μαθητές που θα ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα, έπειτα από αυτή τη μύηση, θα το κάνουν διαφορετικά απ’ ό,τι οι γονείς τους. «Θα ξέρουν τεχνικές μάρκετινγκ, ώστε να προωθήσουν το προϊόν τους σωστά, αλλά και τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς, ώστε να διαπραγματεύονται προς όφελός τους με τους εμπόρους-μεσάζοντες», καταλήγει ο καθηγητής τους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ