Ποιήματα του Τέλλου Αγρα με μικρές «αυθαιρεσίες»

Ποιήματα του Τέλλου Αγρα με μικρές «αυθαιρεσίες»

1' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΤΕΛΛΟΣ ΑΓΡΑΣ

Τα Ποιήματα, τόμος Β΄, Τριαντάφυλλα μιανής ημέρας

Εκδ.Μορφωτικό Iδρυμα Εθνικής Τραπέζης

Το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης εξέδωσε πρόσφατα τον δεύτερο τόμο των Ποιημάτων του Τέλλου Αγρα, με την εισαγωγή και την επιμέλεια του Κώστα Στεργιόπουλου. Αλλωστε, χάρη στην επιμονή, την επιμέλεια, τη συγκρότηση και την ευαισθησία του ποιητή, δασκάλου και κριτικού της λογοτεχνίας Κώστα Στεργιόπουλου εκδόθηκαν «Τα τριαντάφυλλα μιανής ημέρας» για πρώτη φορά, περίπου είκοσι χρόνια μετά τον θάνατο, στον «Ευαγγελισμό», του άτυχου Τέλλου Αγρα, ο οποίος τραυματίστηκε θανάσιμα από μια αδέσποτη σφαίρα την τελευταία ημέρα της γερμανικής κατοχής στην Αθήνα, το 1944. Τα χειρόγραφα αυτής της συλλογής τα εμπιστεύτηκε ο Τ. Αγρας στον επιμελητή Κώστα Στεργιόπουλο, ο οποίος επέτυχε εντέλει να εκδοθούν από τον εκδοτικό οίκο Φέξη, το 1966. Ο επιμελητής ταξινόμησε τα σκόρπια χειρόγραφα, ενώ συχνά αναγκαζόταν να συνδυάσει το δημοσιευμένο ποίημα με το χειρόγραφο για να του δώσει την τελική μορφή, αν και σε άλλες περιπτώσεις, όταν δεν είχε βρεθεί το ποίημα στα χειρόγραφα, το αντλούσε από το περιοδικό στο οποίο είχε δημοσιευτεί και προσάρμοζε την ορθογραφία του περιοδικού σε αυτήν του ποιητή. Εξάλλου, ο Στεργιόπουλος δεν είχε δυσκολία ακόμα και στο να «αυθαιρετήσει», όπως σημειώνει ο ίδιος στην εισαγωγή του, γιατί η δική του ποιητική φωνή είναι πολύ κοντά σε εκείνην του Τέλλου Αγρα, καθώς και οι δύο ποιητές είχαν δεχθεί επιδράσεις από τον γαλλικό συμβολισμό. Χαμηλοί τόνοι, μουσικότητα, εσωτερικοί κραδασμοί, συνομιλία με κάθε τι φυσικό και αυθεντικό, κομψότητα, ευγένεια είναι κοινοί τόποι και για τους δύο. Ακόμα και η παραίνεση για την τέχνη της ποιήσεως αντανακλά την κοινή στάση: «Διψάς, του στίχου το πουλί,/ της ξενιτιάς τ’ αγέρι· μα ο κόσμος έχει ξενιτιές/ κι ο κόσμος δεν τις ξέρει…/ Μην πεις: «Δεν καταδέχομαι!»,/ μην πεις: «Κι αχ, πώς να κάμω;»./ Πιάσε το στίχο σου σκυφτός,/σαν το ψωμί από χάμω.»

Εύγε στο ΜΙΕΤ για τη φροντίδα και την εξαιρετική δουλειά για το έργο ενός ποιητή που, δυστυχώς, βρίσκεται κάπως στο περιθώριο των λογοτεχνικών μας πραγμάτων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή