Το άλμα του τουρισμού δεν έφερε την ανάκαμψη

Το άλμα του τουρισμού δεν έφερε την ανάκαμψη

8' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε αναζήτηση αγοραστή για το σύνολο ή επιμέρους στοιχεία του ενεργητικού της «Yalco – Σωκράτης Δ. Κωνσταντίνου & Υιός Α.Ε.» βρίσκονται αυτή την περίοδο οι πιστώτριες τράπεζες από κοινού με τους βασικούς μετόχους, την οικογένεια Κωνσταντίνου.

Η εταιρεία που κάποτε προσμετρείτο μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων προμηθευτών εξοπλισμού εστίασης για ξενοδοχεία, βαρύνεται με δανεισμό που έχει υπερβεί τα 40 εκατ. ευρώ. Τα εν λόγω χρέη, παρά την αναδιάρθρωσή τους στα τέλη του 2016, είναι δύσκολο να εξυπηρετηθούν, καθώς ο κύκλος εργασιών της εταιρείας παραμένει υπό πίεση και τα μεικτά κέρδη της είναι αρνητικά.

Οι τράπεζες με επικεφαλής την Eurobank έχουν αναθέσει σε μία από τις τέσσερις μεγάλες ελεγκτικές-συμβουλευτικές εταιρείες να διερευνήσει την αγορά, προκειμένου να βρεθεί επενδυτής που θα μπορέσει να αναλάβει μέρος του δανεισμού. Η Yalco, που έλκει τις ρίζες της από τη Δράμα του 1920, αποτέλεσε επί μακρό χρονικό διάστημα σημείο αναφοράς στην αγορά Horeca, δηλαδή των προμηθευτών ξενοδοχείων εστιατορίων και καφέ και οι παλαιότεροι τη θυμούνται και ως εκ των ισχυρότερων ανταγωνιστών άλλων γνωστών ομίλων όπως η «Μπενρουμπής». Αν και θα περίμενε κανείς πως η αλματώδης ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία έτη, σε συνδυασμό με τις συνακόλουθες μαζικές επενδύσεις σε ανακαινίσεις και αναπτύξεις ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, θα αρκούσε για να βγάλει την Yalco από τη στενωπό, όσοι έχουν παρακολουθήσει από κοντά τη διαδρομή της την τελευταία δεκαετία επισημαίνουν πως το άνοιγμά της στη λιανική και σε δραστηριότητες που δεν είχαν απαραίτητα συνέργειες με τις βασικές της λειτουργίες την επιβάρυναν δυσανάλογα.

Εάν συνεκτιμηθεί και η ύφεση της οικονομίας, καθίσταται σαφές το πρόβλημα της Yalco η οποία προσπάθησε, μεταξύ άλλων, να αναπτύξει τα καταστήματα Habitat στην Ελλάδα ελάχιστα χρόνια αφού η μητρική τους είχε αποχωρήσει από την αγορά, λόγω της εισόδου της ΙΚΕΑ στην αγορά.

Μήνας εξελίξεων ο Αύγουστος

Σε επικοινωνία της «Κ» με τον διευθύνοντα σύμβουλο, και εγγονό του ιδρυτή της Yalco, Σωκράτη Δ. Κωνσταντίνου για το ζήτημα, ο επιχειρηματίας ανέφερε πως ο Αύγουστος θα είναι μήνας εξελίξεων, αλλά αρνήθηκε να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει οτιδήποτε άλλο, σημειώνοντας πως ως εισηγμένη εταιρεία θα ανακοινώσει δημόσια όποια εξέλιξη χρήζει δημοσιοποίησης. Δήλωσε πάντως αισιόδοξος για την επόμενη μέρα της Yalco. Η «Κ» είναι σε θέση να γνωρίζει πως η συνεννόηση που έχει η οικογένεια Κωνσταντίνου με τις τράπεζες αφήνει περιθώρια για διαπραγμάτευση των παλαιών μετόχων με τον νέο επενδυτή και τους πιστωτές για τον ρόλο της και τη συμμετοχή της στο νέο σχήμα που θα προκύψει. Δεν είναι όμως καθόλου βέβαιο το πώς θα μοιάζει η Yalco στο μέλλον. Και αυτό διότι αν και η απόσυρσή της από τη λιανική είναι ήδη ανειλημμένη υποχρέωση προς του πιστωτές και υλοποιείται, διαθέτει παράλληλα και μονάδα παραγωγής μαγειρικών σκευών, τα οποία εμπορεύεται με το σήμα FEST, αλλά και δίκτυο πώλησης λιανικής των πορσελανών Ιωνία.

Οι σύμβουλοι των τραπεζών εκτιμούν πως δύσκολα θα πουληθούν μαζί. Πιστεύουν πως το επενδυτικό ενδιαφέρον εστιάζεται στις προμήθειες εξοπλισμού ξενοδοχείων. Δεν αποκλείουν άλλωστε να μην επιτευχθεί τελικά συμφωνία με επενδυτή και να οδηγηθεί η εταιρεία σε ατραπούς αξιοποίησης των ακινήτων της. Οι τράπεζες φέρονται να επιθυμούν να ελαχιστοποιήσουν τις απώλειες τους αλλά και σε αυτή την περίπτωση καθεμία από τις τρεις πιστώτριες, Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς και Εθνική, έχουν πάρει διαφορετικές προβλέψεις και έτσι δεν έχουν απαραίτητα ταυτόσημες προσεγγίσεις.

Πωλήσεις

Το εύρος της κρίσης στην Yalco γίνεται ίσως ευκολότερα αντιληπτό εάν αναλογιστεί κάποιος πως ο όμιλος το 2007 είχε κύκλο εργασιών 67,82 εκατ. ευρώ και το 2016 αυτός είχε συρρικνωθεί, πλέον, στα μόλις 22,8 εκατ. ή κοντά στο 50% του δανεισμού της. Και αυτά ενώ τα προηγούμενα πολλά χρόνια είχε αλλεπάλληλες ζημιογόνες χρήσεις. Μπόρεσε όμως το 2016 να εγγράψει προ φόρων κέρδη ύψους 4 εκατ. ευρώ. Ηταν τότε, τον Δεκέμβριο του 2016, δύο μέρες πριν από εκείνα τα Χριστούγεννα, που ολοκλήρωσε σε συνεργασία με τις δανείστριες τράπεζες την αναδιάρθρωση του συνολικού της τραπεζικού δανεισμού.

Οι όροι δανεισμού που προέκυψαν από τη συμφωνία διέφεραν σημαντικά σε σχέση με τα προηγούμενα δάνεια. Για την εξασφάλιση των δανείων ενεγράφησαν προσημειώσεις ακινήτων και αποθεμάτων και άλλες εγγυήσεις. Αλλά υπήρξαν και όροι τήρησης συγκεκριμένων δεικτών όπως για το συνολικό ύψος δανεισμού και τα κέρδη EBITDA προς καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα, η μη συμμόρφωση με τους οποίους δίδει δικαίωμα καταγγελίας εκ μέρους των δανειστών. Δυστυχώς, μόλις έξι μήνες μετά, στα τέλη του πρώτου εξάμηνου του 2017 η Yalco βρέθηκε εκτός στόχων κερδοφορίας και χρηματοοικονομικών εξόδων και ξεκίνησε ο τρέχων γύρος αναζήτησης επενδυτή.

«Η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται σε συζητήσεις με τις πιστώτριες τράπεζες και στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη αποσταλεί αίτημα για χορήγηση επιστολής συναίνεσης (waiver) με ημερομηνία 26/09/2017 αναφορικά με τη μη συμμόρφωση με συγκεκριμένες ρήτρες όπως προβλέπονται στις δανειακές συμβάσεις», ανέφερε κατά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων εξαμήνου η Yalco. Εκτοτε δεν υπήρξε επίσημη ενημέρωση για την από καιρό σε επιτήρηση εισηγμένη. Ούτε δημοσιεύθηκε ισολογισμός για τη χρήση του 2017, ενώ η τακτική γενική συνέλευση αναμένεται να γίνει τον Σεπτέμβριο. Πιθανόν, δε, να περιλαμβάνει και νέους μετόχους, όπως δείχνουν οι κυοφορούμενες εξελίξεις.

Ιστορία 98 ετών, αλλά και αμφιλεγόμενες επιλογές

Η «Yalco – Σωκράτης Δ. Κωνσταντίνου & Υιός Α.Ε.» ιδρύθηκε στη Δράμα το 1920, σχεδόν έναν αιώνα πριν, και εξελίχθηκε σε μία από τις κορυφαίες ελληνικές εταιρείες στον χώρο του εμπορίου. Κατέκτησε για μια περίοδο τη θέση του μεγαλύτερου διανομέα ειδών οικιακής χρήσης και ξενοδοχειακού εξοπλισμού στην Ελλάδα, ενώ διακινούσε και ακόμα διακινεί κατ’ αποκλειστικότητα προϊόντα γνωστών ευρωπαϊκών, αμερικανικών και ασιατικών οίκων.

Παράλληλα, δραστηριοποιείται στην παραγωγή αντικολλητικών μαγειρικών σκευών με την επωνυμία Fest, με σημαντικό μερίδιο στην ελληνική αγορά αλλά και εξαγωγές, ενώ ανάπτυξε καταστήματα λιανικής στον κλάδο των οικιακών ειδών με την επωνυμία «Ιωνία».

Είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών από το 1995 και σήμερα απασχολεί ακόμα περί τους 140 εργαζομένους, ενώ διαθέτει γραφεία και εκθεσιακούς χώρους σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ρόδο.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στον χώρο του εισαγωγικού χονδρικού εμπορίου ειδών οικιακής χρήσης, μικρών ηλεκτρικών συσκευών, ειδών μαζικής εστίασης και στην παραγωγή αντικολλητικών σκευών οικιακής και επαγγελματικής χρήσης, στον χώρο της λιανικής ειδών οικιακής χρήσης και δώρων, τόσο μέσω ιδίων καταστημάτων, όσο και με το σύστημα franchising & shop in shop. Επίσης, δραστηριοποιείται μέσω της θυγατρικής της ROTA Logistics A.E. στον χώρο παροχής αποθηκευτικών υπηρεσιών (3 PL): αποθήκευσης, ανασυσκευασίας και διανομών.

Από το 2008 έχει ως βάση της διανεμητικής της δραστηριότητας τα Οινόφυτα Βοιωτίας, όπου ανέπτυξε κέντρο αποθήκευσης και διανομής, με χωρητικότητα που ξεπερνά τις 30.000 παλέτες. Κατά καιρούς έχει αντιπροσωπεύσει διαφόρους οίκους εξοπλισμού και εργαλείων με γνωστότερη ίσως την Black & Decker, ενώ ανάλογα κινήθηκε και στην Ουγγαρία και τη Ρουμανία με θυγατρικές της που έχει πια πουλήσει.

Στην αγορά συχνά αναφέρεται οψίμως ως χαρακτηριστική της πολυδιάσπασης της προσοχής της εταιρείας και μάλιστα σε λάθος χρονική συγκυρία το άνοιγμα με την Habitat. Το 2007 η Yalco ανέλαβε την αποκλειστική διανομή της μάρκας Habitat (μέσω της θυγατρικής Omnishop) στην Ελλάδα. Ενα διεθνές εμπορικό σήμα ειδών οικιακής χρήσης και επίπλων που λίγα χρόνια πριν, υπό άλλον Ελληνα επιχειρηματία, είχε πέσει θύμα της έλευσης των IKEA στη χώρα. Αλλες κινήσεις όπως η δημιουργία το 2009 του Super Home Bazaar στις εγκαταστάσεις της Yalco στην Κηφισιά δεν απέδωσαν, επίσης, καθώς προσέκρουσαν ομοίως στη βαθιά οικονομική κρίση που ξεκινούσε τότε στην Ελλάδα. Ετσι, υπό το βάρος του τραπεζικού δανεισμού της και στο πλαίσιο της συμφωνίας με τις πιστώτριες, η Yalco προχώρησε πέρυσι στην αντικατάστασή της ως Master Franchisee του Habitat στην Ελλάδα και σε πωλήσεις θυγατρικών στο εξωτερικό.

Παρά τις όποιες προσπάθειες αναδιάρθρωσης δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του συμφωνηθέντος business plan, οι πωλήσεις του ομίλου Yalco το πρώτο εξάμηνο του 2017, τελευταία περίοδος για την οποία υπάρχουν ανακοινωμένα στοιχεία, μειώθηκαν σημαντικά και όχι μόνον λόγω τη πώλησης δραστηριοτήτων: διαμορφώθηκαν στα 8,624 εκατ. από 13,012 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2016. Με βάση τη συνεχιζόμενη δραστηριότητα το ποσό της μείωσης ανέρχεται στο ύψος των 947.000, ήτοι 7,28%, ενώ το υπόλοιπο ποσό της μείωσης, ήτοι 3,441 εκατ. ευρώ, δηλαδή 26,44%, οφείλεται στη μη ενοποίηση της Yalco Romania Srl λόγω πώλησής της κατά την προηγούμενη χρήση και της μεταφοράς της δραστηριότητας του Habita σε επενδυτή (Dubai Επενδύσεις Ακινήτων).

Σήμερα η Yalco διαθέτει σημαντικά ακίνητα, που είναι βεβαίως προσημειωμένα έναντι του δανεισμού της. Μεταξύ αυτών τα κεντρικά γραφεία της στα βόρεια προάστια, η αποθήκη Rota στη Θεσσαλονίκη και το εργοστάσιο της Fest και οι αποθήκες στα Οινόφυτα.

Αγορά πολλών δισεκατομμυρίων ο εξοπλισμός των ξενοδοχείων

Ενα ξενοδοχείο 150 δωματίων και 40.000 διανυκτερεύσεων τον χρόνο χρειάζεται για δαπάνες πάγια αντικατάστασης εξοπλισμού από 60.000 έως 120.000 ευρώ κάθε έτος. Οι γενικότερες συντηρήσεις απορροφούν άλλες 350.000 έως 500.000 ευρώ ετησίως.

«Με το καλημέρα, απλώς για να ανοίξω το ξενοδοχείο, χρειάζομαι 620.000 ευρώ», εξηγεί στην «Κ» κορυφαίο και ιστορικό στέλεχος της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς που ρωτήθηκε σχετικά. Θυμάται την οικογένεια Κωνσταντίνου ως έναν από τους βασικότερους προμηθευτές του στα περισσότερα από 10 πεντάστερα ξενοδοχεία, τα οποία έχει διευθύνει, και την ανταγωνιστικότητα των τιμών του, αλλά και των υπηρεσιών και της ποιότητάς του.

Η Yalco προμηθεύει τα πάντα που έχουν σχέση με την εστίαση, από εξοπλισμό για κουζίνες μέχρι εξοπλισμό για μπουφέδες και τα τραπέζια και τους πάγκους των εστιατορίων και των μπαρ των ξενοδοχείων. Εχει ακόμα και γκάμα συναφών ηλεκτρικών συσκευών από φριτέζες και γκριλιέρες μέχρι μικρά μίξερ, απαραίτητα όλα για τη βιομηχανία της φιλοξενίας. Φυσικά και τα προϊόντα της απευθύνονται και σε απλά εστιατόρια.

Πρόκειται δηλαδή για μια τεράστια αγορά, στην οποία δραστηριοποιούνται χιλιάδες επιχειρήσεις και δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι. Είναι ίσως χαρακτηριστικό πως περισσότεροι από 125.000 επαγγελματίες από 49.712 επιχειρήσεις του ξενοδοχειακού αλλά και του ευρύτερου επισιτιστικού κλάδου πέρασαν μεταξύ 9-12 Φεβρουαρίου τις πύλες της 13ης έκθεσης Horeca 2018, κάνοντας άλλη μία φορά ρεκόρ επισκεψιμότητας.

Καθίσταται σαφές πως το μέγεθος της αγοράς, αν και δύσκολα διακριτό και όχι επαρκώς μελετημένο, είναι σημαντικότατο και προσμετρείται σε δισεκατομμύρια ευρώ. Προ δεκαετίας είχε υπολογισθεί από τον οικονομολόγο δόκτορα Αρη Ικκο, που σήμερα είναι επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, πως το 25% του κύκλου εργασιών των ξενοδοχείων τεσσάρων και πέντε αστέρων, δηλαδή ποσό μεγαλύτερο από ένα δισεκατομμύριο ευρώ, το 2008 πήγαινε σε έξοδα προς κάθε λογής τέτοιους προμηθευτές.

Εκτοτε η ελληνική ξενοδοχειακή αγορά έχει μεγεθυνθεί κατά πολύ, εκτοξεύοντας παράλληλα και τις προοπτικές της δραστηριότητας των προμηθευτών εξοπλισμού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή