ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Στα «πλοκάμια» της διαφήμισης

Πολλοί από εμάς χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια για να συνειδητοποιήσουν πόσο άρρηκτα είναι πλέον συνδεδεμένος ο επαγγελματικός αθλητισμός με τη διαφήμιση, τις χορηγίες και το μάρκετινγκ.

Υπάρχει μάλιστα κόσμος, που ακόμη τείνει προς τον… ρομαντισμό μιας άλλης εποχής και πιστεύει ότι οι επιχειρήσεις λειτουργούν ακόμη με το συναίσθημα! Η αλήθεια είναι βέβαια πολύ διαφορετική κι ένα απλό παράδειγμα μπορεί να πείσει τον καθένα.

Σε δημοσίευμά της, η Herald Tribune έδινε τις προάλλες την πραγματική διάσταση του προβλήματος: «Οι αθλητικές αρχές δεν αντιμετωπίζουν πλέον δυσκολίες για να βρουν χορηγούς. Το μεγάλο τους πρόβλημα είναι να περιορίσουν τα διαφυγόντα κέρδη από την προσπάθεια αρκετών να εμφανιστούν εμμέσως ως χορηγοί μεγάλων διοργανώσεων χωρίς να είναι!»

Σχετικά με το παγκόσμιο κύπελλο ποδοσφαίρου που ξεκινά σε ενάμιση μήνα στη Γερμανία, η FIFA έχει συμφωνήσει με 15 μεγάλους χορηγούς, που πληρώνουν 30-50 εκατ. ευρώ για να έχουν τα αποκλειστικά δικαιώματα της διοργάνωσης. Πριν από περίπου δύο μήνες, οι νέες οικονομικές συμφωνίες της Παγκόσμιας Ποδοσφαιρικής Συνομοσπονδίας μέχρι το 2014 προέβλεπαν μείωση των χορηγών στον αριθμό 6, με καθέναν τους να διαθέτει περίπου 300 εκατ. ευρώ για τον ίδιο λόγο. Αυτοί λοιπόν απαιτούν φυσιολογικά από τη FIFA (και την κάθε FIFA) να μην έχουν τα ίδια δικαιώματα οι ανταγωνιστές τους.

Στα αεροδρόμια του κόσμου, οι διαφημίσεις της Lufthansa έχουν από καιρό καθαρά ποδοσφαιρικό περιεχόμενο. Εικόνες ποδοσφαιριστών, σλόγκαν για το πάθος του ποδοσφαίρου κι ένα λογότυπο «LH2006» παραπέμπουν στο τουρνουά του καλοκαιριού, αλλά στην πραγματικότητα υπάρχει άλλη αεροπορική εταιρεία, η Emirates από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που συγκαταλέγεται στους επίσημους χορηγούς του Μουντιάλ.

«Ο κόσμος μπορεί να θεωρεί ότι είμαστε κι εμείς σπόνσορες της διοργάνωσης. Αυτό είναι καλό για εμάς. Φροντίζουμε πάντως να αποφεύγουμε το επίσημο λογότυπο του παγκοσμίου κυπέλλου», δηλώνει χαρακτηριστικά η εκπρόσωπος Τύπου της γερμανικής εταιρείας, Αμέλια Λόρεντζ, και ξαφνικά αναδεικνύεται η ουσία του προβλήματος: Η ελευθερία της έκφρασης κόντρα στα εμπορικά δικαιώματα!

«Ξέρουμε ότι υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» σε αυτό το θέμα. Οι μεγάλες εταιρείες το γνωρίζουν επίσης καλά. Εχουν πεπειραμένους συμβούλους και φροντίζουν να αποφεύγουν τις κακοτοπιές. Σε τέτοιες περιπτώσεις προτιμάμε να μην κάνουμε τίποτε. Οταν όμως είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει «άσπρο και μαύρο», τότε υπερασπιζόμαστε τα συμφέροντά μας», τονίζει ο Μάρτιν Στόπερ, νομικός σύμβουλος της FIFA, η οποία έχει οδηγήσει στα δικαστήρια επιχειρήσεις που προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν «προϊόν» που έχει πουληθεί αλλού.

Μέχρι πού φτάνει άραγε αυτό το «προϊόν»; Η προσπάθειά των αθλητικών αρχών προσανατολίζεται πλέον στη συνεργασία με τις χώρες που αναλαμβάνουν μεγάλες διοργανώσεις. Συνιστάται συνήθως μια έκτακτη νομοθεσία, που να περιορίζει τους… καλοθελητές. Ηδη στην Αγγλία, σχετικά με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012, από τον Μάρτιο, ψηφίστηκε νόμος που απαγορεύει σε επιχειρήσεις οι οποίες δεν έχουν τα δικαιώματα της διοργάνωσης να χρησιμοποιούν σύμβολα των Ολυμπιακών Αγώνων, χρωματικούς συνδυασμούς του χρυσού, του αργυρού και του χάλκινου, καθώς και συγκεκριμένες λέξεις, όπως «Λονδίνο», «καλοκαίρι», «2012», «αγώνες», «μετάλλια» κ.λπ.

Για γυναίκες

Οι χώρες ζητούν τόσο απεγνωσμένα τη διοργάνωση μεγάλων αγώνων, ώστε θα υπέγραφαν τα πάντα! Και δεν είναι μόνον αυτό. Οποιος πιστεύει ότι στον χώρο των επιχειρήσεων υπάρχει ο παραμικρός δισταγμός, ας μάθει και τούτο: Ο ελβετικός οργανισμός τουρισμού διαφημίζει αυτήν τη στιγμή τη χώρα του τηλεοπτικά σε Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία με το σλόγκαν «Κυρίες μου, γιατί να μην αποδράσετε αυτό το καλοκαίρι σε μια χώρα που ασχολείται λιγότερο με το ποδόσφαιρο και περισσότερο μ’ εσάς;», απευθυνόμενος φυσικά στο… ασθενές φύλο που «ταλαιπωρείται» συνήθως όταν οι άντρες μαγεύονται από τη «στρογγυλή θεά».