ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Μηχανοκίνητος αθλητισμός

Η ιστορία των αγώνων ράλι ξεκινάει στις αρχές του περασμένου αιώνα. Προάγγελος θα μπορούσε να θεωρηθεί το «Herkommer Trophy», το οποίο διοργανώθηκε το 1906 από τη Λέσχη Αυτοκινήτου της Βαυαρίας. Ηταν ένας ιδιαίτερα δημοφιλής αγώνας, που διαρκούσε σχεδόν μια βδομάδα και βασιζόταν στη μέση ωριαία ταχύτητα.

Στην Ελλάδα, η πρώτη αγωνιστική εκδήλωση αυτοκινήτου οργανώθηκε το 1926. Από τότε μέχρι σήμερα, το άθλημα πέρασε διάφορες φάσεις ενηλικίωσης και φαίνεται, πλέον, να έχει ωριμάσει. Αυτή η πορεία διαχωρίζεται σε… περιόδους.

Την προπολεμική περίοδο, που διαρκεί μέχρι το 1939, οργανώνονται αθλητικές εκδηλώσεις, οι οποίες αφορούν τους λίγους και τυχερούς, που είχαν τη δυνατότητα να διαθέτουν αυτοκίνητο. Τα αυτοκίνητα είναι πανάκριβα και δυσκολοσυντήρητα. Μηχανικός και οδηγός είναι σχεδόν πάντα ο ιδιοκτήτης τους. Τα ανταλλακτικά ήταν ανύπαρκτα, τα περισσότερα ιδιοκατασκευές και οι δρόμοι ακατάλληλοι.

Η πρώτη μεταπολεμική περίοδος αρχίζει ουσιαστικά το 1951 με την οργάνωση από τη SHELL ενός ράλι 1.880 χιλιομέτρων, Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα, στο οποίο συμμετέχουν 10 αυτοκίνητα. Στη συνέχεια, η ΕΛΠΑ παίρνει τα ηνία και το πρώτο επίσημο ράλι που διοργανώνεται είναι το 1952. Τον επόμενο χρόνο (1953), διεξάγεται το 1ο διεθνές ράλι Ακρόπολις.

Την ίδια περίοδο, παράλληλα με τη διοργάνωση του «Ακρόπολις», η ΕΛΠΑ διοργανώνει ένα μεγάλο αριθμό άλλων αγωνιστικών εκδηλώσεων, που αρχίζουν με δεξιοτεχνίες οδηγών και καταλήγουν σε αγώνες ταχύτητας και αναβάσεων.

Το 1956 για πρώτη φορά προκηρύσσεται το A΄ πρωτάθλημα αυτοκινήτων τουρισμού. Το 1957 και το 1958, η ανάβαση της Πάρνηθας συμπεριλαμβάνεται στο παγκόσμιο πρωτάθλημα αναβάσεων.

Την ίδια χρονιά, καθιερώνεται το πρωτάθλημα ταχύτητας που περιλαμβάνει αγώνες ταχύτητας και αναβάσεις και το 1965, προκηρύσσονται πρωταθλήματα ταχύτητας, τουρισμού και ράλι. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 1969 το αγωνιστικό ημερολόγιο περιλαμβάνει 51 αγώνες διαφόρων τύπων.

Η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνουν την αγωνιστική κίνηση στη χώρα μας να αποκτήσει τα ίδια σχεδόν γνωρίσματα με τη διεθνή.Οι αγωνιστικές εκδηλώσεις που καταγράφονται στα ετήσια προγράμματα, ανέρχονται σε δεκάδες αγώνες αυτοκινήτων. Οι διοργανώσεις έχουν υψηλό επίπεδο ποιότητας, ελέγχονται σχολαστικά για την τήρηση των κανονισμών και έχουν αποκτήσει επαγγελματική υφή.

Ο παράγων «ασφάλεια» λαμβάνεται πρωταρχικά υπόψη και τα συμφέροντα των διαγωνιζομένων προστατεύονται στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Οι οδηγοί έχουν (και αυτοί) μεγάλη ποιοτική εξέλιξη. Σήμερα, πολλοί Ελληνες μπορούν να σταθούν επάξια δίπλα σε Ευρωπαίους συναθλητές τους.

Ο έντονος ανταγωνισμός, που αναπτύσσεται μέσα από ένα πλέγμα πρωταθλημάτων, βελτιώνει τους οδηγούς και είναι κίνητρο για τη συμμετοχή αξιόλογων αυτοκινήτων.

Ενας ολόκληρος οικονομικός κύκλος από χορηγούς και υποστηρικτές, οι οποίοι έμμεσα ή άμεσα αποκομίζουν οφέλη, από την προβολή που εξασφαλίζει το άθλημα, έχει αναπτυχθεί και στη χώρα μας.

Αυτή η οικονομική βοήθεια είναι απαραίτητη προϋπόθεση, σήμερα, που οι δαπάνες συμμετοχής στους αγώνες, για την αντιμετώπιση των αναγκών που επιβάλλει ο ανταγωνισμός, απαιτούν σημαντικούς προϋπολογισμούς.

Τέλος, η συνεχής βελτίωση των υλικών μέσων υποστήριξης, η συνεχής παρακολούθηση των τεχνολογικών εξελίξεων που εφαρμόζονται διεθνώς, η άμεση εισαγωγή τους στην Ελλάδα και η συνεχής προσαρμογή των εσωτερικών οργανωτικών δομών της ΕΛΠΑ κάνουν τον μηχανοκίνητο αθλητισμό στην Ελλάδα να βρίσκεται σε μια συνεχή ανοδική πορεία.

Ελεύθερη είναι η συμμετοχή στα πρωταθλήματα της Ελλάδας

Η Ελλάδα έχει ενταχθεί στον χερσαίο μηχανοκίνητο αθλητισμό από το 1994. Οι Ελληνες οδηγοί μπορούν να παίρνουν μέρος ελεύθερα στους αγώνες που διεξάγονται στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά και αντίστροφα, όλοι οι ξένοι αγωνιζόμενοι μπορούν να συμμετέχουν στους αγώνες που διοργανώνονται στη χώρα μας. Τα πρωταθλήματα είναι ανοικτά. H Ελλάδα φιλοδοξεί να συγκαταλεγεί μεταξύ των χωρών που διαθέτουν αυτοκινητοδρόμιο διεθνών προδιαγραφών. H πίστα του Ορχομενού σχεδιάζεται να λειτουργήσει σαν κέντρο ερευνών για τον χερσαίο μηχανοκίνητο αθλητισμό και να προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης δραστηριότητας, όχι μόνο στους κύκλους του αθλήματος, αλλά και σε τομείς που αφορούν τα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, όπως π.χ. η οδική ασφάλεια, το περιβάλλον κ.λπ.

Η ανοδική πορεία του αθλήματος αυτοκινήτου αποτελεί τη μόνιμη φροντίδα της ΕΘΕΑ της ΕΛΠΑ. Σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς, κάθε εθνική λέσχη οφείλει να συστήνει την Εθνική Επιτροπή Αγώνων, στην οποία εκχωρεί την αρμοδιότητα ελέγχου της εθνικής αγωνιστικής δραστηριότητας.

Παγκόσμιο πρωτάθλημα

Το παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλι είναι μια σειρά αγώνων που διοργανώνεται από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αγώνων Αυτοκινήτου (FIA) και η οποία αναδεικνύει πρωταθλητές τόσο σε επίπεδο οδηγών όσο και κατασκευαστών. Αυτά τα δύο πρωταθλήματα διέπονται από συγκεκριμένους κανονισμούς και για να αναδειχθεί κάποιος πρωταθλητής πρέπει να έχει συμπληρώσει το μεγαλύτερο σύνολο βαθμών μέσα από έναν συγκεκριμένο αριθμό αγώνων. Το φετινό πρωτάθλημα περιλαμβάνει 12 αγώνες, αγωνιστικής διάρκειας τριών ημερών, με 15-25 ειδικές διαδρομές ο καθένας, στις οποίες αντίπαλος των πληρωμάτων είναι το χρονόμετρο. Πολλοί από τους αγώνες που περιλαμβάνονται στο καλεντάρι του προγράμματος υπήρξαν κατά καιρούς αγώνες του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι ή του Διεθνούς Πρωταθλήματος Κατασκευαστών (Ιnternational Championship for Manufactures – ICM), το οποίο διεξαγόταν το διάστημα 1970 -1972.

Τα αυτοκίνητα διαθέτουν τετρακύλινδρους κινητήρες με υπερτροφοδότη. Με «anti – lag» συστήματα, που αφορούν το τούρμπο, ώστε να μην υπάρχει υστέρηση στη λειτουργία του, μεταδίδουν την κίνηση και στους τέσσερις τροχούς με τη βοήθεια σειριακών κιβωτίων ταχυτήτων, αλλά και πολλών αεροδυναμικών βοηθημάτων. Το κόστος ενός τέτοιου αυτοκινήτου φτάνει περίπου τις 700.000 ευρώ.

Οι Λέσχες Αυτοκινήτου σε όλη τη χώρα

Ενδεικτικά σας παραθέτουμε ορισμένες από τις Λέσχες Αυτοκινήτου της Ελλάδας. Στην Αθήνα βρίσκονται: Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου (ΑΛΑ), τηλ. 210-69.23.180, Λέσχη 4×4 Εκάλης, τηλ. 210-81.40.573, Start Line, τηλ. 210-98.12.341, Off Road, τηλ. 210-51.27.160, Αθλητική Ενωση Iron Team, τηλ. 210-95.76.930, Triumph Sports Club Greece, τηλ. 210-26.23.443, Λέσχη 4×4 Περιστερίου, τηλ. 210-57.24.443, Αθλητικός Σύλλογος Φίλων Καρτ, τηλ. 210-51.32.327, Peugeot Club, τηλ. 6975-757.084, Mercedes Club, τηλ. 210-97.50.804, Ελληνική Λέσχη Φίλων FIAT, τηλ. 210-21.35.033, Σκαραβαίος Αthens VW Club, τηλ. 210-92.38.808, Ελληνική Λέσχη Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, τηλ. 210-97.10.800, Διεθνής Αγωνιστικός Σύλλογος Ιδιοκτητών και Φίλων Αυτοκινήτων AUDI, τηλ. 6949-739.943, Lancia Club, τηλ. 210-82.28.825.

Οι Λέσχες Αυτοκινήτου της Θεσσαλονίκης είναι οι Αυτοκινητιστικός Ομιλος Θεσσαλονίκης, τηλ. 2310-423.220, Λέσχη Dragster Οδηγών Θεσσαλονίκης, τηλ. 2310-574.192, Σύλλογος Τετρακίνησης Β. Ελλάδας, τηλ. 2310-941.007, Λέσχη Καρτ Ν. Ρυσίου «ΑΣΠΙΣ», τηλ. 2310-465.723, Σύλλογος Ιστορικού Αυτοκινήτου Β. Ελλάδος, τηλ. 2310-300.926.

Στην υπόλοιπη Ελλάδα υπάρχουν οι Αιτωλοακαρνανική Λέσχη Αυτοκινήτου Μοτοσυκλέτας Αγρινίου, τηλ. 26410-29.278, Ομιλος Φίλων Αυτοκινήτου Αλεξανδρούπολης, τηλ. 25510-36.996, Λέσχη Αυτοκινήτου Βέροιας, τηλ. 23310-72.211, Λέσχη Αυτοκινήτου Βόλου, τηλ. 24210-55.339, Ομιλος Φίλων Αυτοκίνησης Δράμας, τηλ. 6947-904.367, Ομιλος Φίλων Αυτοκινήτου Ορεστιάδας, τηλ. 25520-28.253, Αγωνιστική Λέσχη Εβρου, τηλ. 25520-28.787, Αγωνιστικός Ομιλος Κρήτης, τηλ. 25520-27.420, Αγωνιστικός Σύλλογος Ηρακλείου, τηλ. 2810-301.289, Αυτοκινητιστική Λέσχη Καβάλας, τηλ. 2510-837.142, Σύλλογος Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Κοζάνης, τηλ. 24610-36.742, Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου Κορινθίας, τηλ. 27410-72.998, Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου Λαμίας, τηλ: 22310-27.700, Αγωνιστικός Ομιλος Λασιθίου, τηλ. 28410-31.807, Αγωνιστική Λέσχη Φίλων Αυτοκινήτου Λιβαδειάς, τηλ. 22610-26.352, Αγωνιστική Ολυμπιακή Λέσχη Αυτοκινήτου Πύργου, τηλ. 26210-22.165, Λέσχη Αυτοκινήτου Μοτοσυκλέτας Σερρών, τηλ. 23210-39.045.

Επίσης, υπάρχουν και δύο σύνδεσμοι οδηγών – αναβατών. Πρόκειται για τον Σύνδεσμο Οδηγών Αγώνων, τηλ. 210-74.70.152 και τον Σύνδεσμο Οδηγών Αγώνων Αυτοκινήτου Β. Ελλάδος, τηλ. 2310-839.104.