ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

EURO: Το κόστος για το κλίμα από τη διεξαγωγή σε 11 διαφορετικές χώρες

euro-to-kostos-gia-to-klima-apo-ti-diexagogi-se-11-diaforetikes-chores-561411685

Το φετινό EURO είναι διαφορετικό από κάθε άποψη. Διεξάγεται σε 11 διαφορετικές χώρες, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην ιστορία των διεθνών ποδοσφαιρικών διοργανώσεων. Γκολ και θέαμα σχεδόν σε κάθε παιχνίδι αλλά και φίλαθλοι στις κερκίδες! Η διαφορά φαίνεται και στις στοιχηματικές επιλογές που έχουν οι παίκτες στα ματς. Για παράδειγμα, στην εφαρμογή της Bet365 υπάρχουν αγορές για τον πρώτο σκόρερ, με τον Κριστιάνο Ρονάλντο να είναι το φαβορί!

Ωστόσο, σε μια εποχή που ο κόσμος προσπαθεί να αντιμετωπίσει την απειλή της μη αναστρέψιμης κλιματικής αλλαγής, είναι λογικό ότι οι ομάδες, οι αξιωματούχοι και οι φίλαθλοι θα διασχίζουν την ήπειρο όπως ποτέ άλλοτε;

Με δεδομένο ότι το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα διεξάγεται σε 11 διαφορετικές πόλεις, είναι κατανοητό ότι τα ταξίδια των ομάδων και των φιλάθλων θα είναι αμέτρητα, καθώς για παράδειγμα η Σεβίλλη βρίσκεται 4,766km μακριά από το Μπακού. Εξαιτίας των περιορισμών που υπάρχουν λόγω της πανδημίας, οι πτήσεις για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα θα είναι δυο εκατομμύρια λιγότερες απ’ ότι είχε εκτιμηθεί αρχικά, ωστόσο ο αριθμός των πτήσεων παραμένει μεγάλος.

Οι ειδικοί αναφέρουν ότι πρέπει να αποφύγουμε ή να μειώσουμε τις πτήσεις, διότι τα αέρια του θερμοκηπίου, που παράγονται όταν καίγονται καύσιμα, είναι η “βασική αιτία” της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Οι επιστήμονες προειδοποίησαν ότι αυτή η αύξηση της θερμοκρασίας θα μπορούσε να έχει καταστροφικές επιπτώσεις στον πλανήτη.

Τεράστιες αποστάσεις, υψηλές εκπομπές

Τα προηγούμενα Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα διεξήχθησαν σε μια ή δυο διαφορετικές χώρες, κάτι που σημαίνει ότι τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων – και επομένως οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) – ήταν περιορισμένα. Κάτι που φυσικά δεν μπορεί να συμβεί στο φετινό Euro. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ταξίδι ενός φιλάθλου της Ελβετίας, ο οποίος θα πρέπει να διανύσει 20.377 χιλιόμετρα (12.662 μίλια), περισσότερο από τους φιλάθλους οποιασδήποτε άλλης χώρας. Θα περιλαμβάνει τρία ξεχωριστά ταξίδια στο Μπακού, στη Ρώμη και το Άμστερνταμ. Αυτή η συνολική απόσταση είναι περίπου ισοδύναμη με την πτήση από το Λονδίνο προς τη Νέα Υόρκη και πίσω – δύο φορές. Αν εξασφαλίσει την παρουσία στον τελικό το σύνολο θα φτάσει στα 21.656 χιλιόμετρα. Από τις 22 ομάδες που έχουν συμμετάσχει στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα στο παρελθόν, οι 13 απ’ αυτές είναι έτοιμες να ταξιδέψουν περισσότερα χιλιόμετρα σε αυτό το τουρνουά από ό, τι στα προηγούμενα Euros.

Μόνο οι Αγγλία, Ρωσία, Ιταλία, Δανία, Ουγγαρία και Ολλανδία που φιλοξενούσαν τα παιχνίδια των ομίλων – συν τη Γαλλία (που ταξίδεψε όλη τη χώρα το 2016 όταν διοργάνωσε αυτή το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα) ταξίδεψαν περισσότερα χιλιόμετρα σε προηγούμενα τουρνουά, απ’ ότι θα κάνουν φέτος. Η Σκωτία με την Τσεχία ταξίδεψαν ακριβώς τα ίδια χιλιόμετρα σε σχέση με τα τελευταία Euros. Στην περίπτωση που η Ελβετία αποκλειστεί στα προημιτελικά, αυτό θα σήμαινε ότι ο καθένας από τους φιλάθλους που την ακολούθησε σε κάθε παιχνίδι θα είχε εκτιμώμενο αποτύπωμα 3,973 κιλά CO2 (σχεδόν τέσσερις τόνους). Πρόκειται για τον παγκόσμιο μέσο όρο ανά άτομο για όλες τις δραστηριότητες για ένα ολόκληρο έτος (4.000 κιλά), αν και είναι υψηλότερο στον δυτικό κόσμο. Ο μέσος όρος στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 10.000 κιλά.

Από τις ομάδες της Βρετανίας που συμμετέχουν στο Euro, αυτή που θα ταξιδέψει περισσότερο είναι η Ουαλία, καθώς όπως η Ελβετία έχει ταξίδια στο Μπακού και στη Ρώμη, ενώ στα προημιτελικά θα ταξιδέψει στο Άμστερνταμ. Από την πλευρά της η Ολλανδία θα ταξιδέψει μόλις 720χλμ, καθώς έπαιξε τρία ματς στο Άμστερνταμ και στους “16” θα αγωνιστεί στο Λονδίνο. Από την πλευρά της η Αγγλία θα διανύσει το πολύ 2.874 χιλιόμετρα, κάτι που σημαίνει λιγότερα ταξίδια για τα Τρία Λιοντάρια από ό, τι στα προηγούμενα τρία Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα.

Ποια είναι η θέση της UEFA;

Η UEFA δηλώνει ότι έχει δεσμευτεί να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των Euros και έχει ήδη αντισταθμίσει τις εκπομπές άνθρακα από όλους τους θεατές, τις ομάδες και τους αξιωματούχους της UEFA που ταξιδεύουν από και προς τους αγώνες  μέσω των προγραμμάτων «standard gold». Το έκανε αυτό με βάση την πλήρη χωρητικότητα στα στάδια. Επισημαίνει επίσης το γεγονός ότι μόνο ένα νέο γήπεδο – στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας – έχει κατασκευαστεί για αυτό το τουρνουά. Αντίθετα, τέσσερα στα 10 γήπεδα που φιλοξένησαν παιχνίδια κατασκευάστηκαν πρόσφατα για το Euro 2016 στη Γαλλία. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπήρχε η ανάγκη για την κατασκευή νέων γηπέδων, κάτι που θα είχε τεράστια περιβαλλοντική επίπτωση.

Τι λένε οι ειδικοί για την κατάσταση;

“Οι ισχυρισμοί της UEFA στερούνται επιστημονικής αξιοπιστίας”, δήλωσε ο Άντριου Σιμς, συντονιστής της Rapid Transition Alliance και συν-διευθυντής του New Weather Institute. “Το να διοργανώσεις ένα τουρνουά σε 11 διαφορετικές χώρες, δεν μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο για το περιβάλλον. Κάθε άλλο. Έχουμε ξεπεράσει ήδη τα όρια και κάθε τι που κάνουμε έχει μόνο αρνητικές συνέπειες. Η UEFA δεν περνάει το σωστό μήνυμα στην κοινωνία”.