Φόρμουλα 1 – Μαξ Φερστάπεν: Σπουδαίος οδηγός, μικρός άνθρωπος

Φόρμουλα 1 – Μαξ Φερστάπεν: Σπουδαίος οδηγός, μικρός άνθρωπος

Ο εικοστός πρώτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εβδομηκοστός έβδομος (1.077) σε απόλυτη αρίθμηση, διεξήχθη την Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022 στo Autódromo José Carlos Pace στην πόλη του Σάο Παόλο

8' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο εικοστός πρώτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εβδομηκοστός έβδομος (1.077) σε απόλυτη αρίθμηση, διεξήχθη την Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022 στo Autódromo José Carlos Pace στην πόλη του Σάο Παόλο.

Όσο παράδοξο και εάν ακούγεται, η Φόρμουλα Ένα είναι το κατ’ εξοχήν ομαδικό άθλημα. Συνήθως ένας μέσος θεατής συγκροτεί τη συνείδησή του σχετικά με τα τεκταινόμενα των αγώνων σύμφωνα με τις πράξεις και τις επιδόσεις των οδηγών. Ακόμα και ένας ανίδεος γνωρίζει το όνομα ενός σπουδαίου πιλότου. Αποκλειστικά, λοιπόν, με το παραπάνω κριτήριο, το κριτήριο της αναγνωρισιμότητας των πρωταγωνιστών, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί το αντίθετο επιχείρημα από αυτό της εισαγωγικής προτάσεως. Δεν χρειάζεται να εμβαθύνω στους λόγους που οδηγούν στο συμπέρασμα της αποκλειστικά ομαδικής διεκπεραιώσεως των αγωνιστικών συναντήσεων, καθώς και της συλλογικής εργασίας που είναι απαραίτητη για την καθαυτή ύπαρξη των αγωνιστικών ομάδων. Αλλά είναι αναγκαίο να επισημάνω σχηματικά τον τρόπο λειτουργίας τους, μηχανισμό που δείχνει καταστατικά την ορθότητα της δηλώσεως.

Σκοπός των αγώνων, πάσης φύσεως, είναι η ανθρώπινη διαμάχη να εκφυλιστεί στην συμβολική της διάσταση, κατοπτρίζοντας στα μάτια των θεατών τις εσωτερικές τους εντάσεις και πετυχαίνοντας την τελική τους εκτόνωση μακριά από τα πραγματικά πεδία των μαχών. Η ευφυής σύλληψη των Ολυμπιάδων από τους αρχαίους Έλληνες, με την απαιτούμενη συνθήκη ειρήνης που υποστήριζε την περίοδο των αγώνων είναι το πιό χαρακτηριστικό παράδειγμα της μετουσιώσεως των αρχεγόνων ενστίκτων στην αναίμακτη συμβολική τους ζωή: Στη ζωή του αγώνα εντός του σταδίου και κυρίως εντός συγκεκριμένων κανόνων. Στη Φόρμουλα Ένα έχουμε δύο στοιχεία που αγωνίζονται. Άνθρωπο και μηχανή. Ο πιλότος παραλαμβάνει ένα αυτοκίνητο που, σε κάθε εποχή αντιστοίχως, είναι το απαύγασμα της τεχνικής προόδου. Η κατασκευή του περιλαμβάνει τις γνώσεις και την εμπειρία εκατοντάδων σχεδιαστών, μηχανικών και τεχνιτών. Μόνο η κατασκευή και ο χειρισμός του τιμονιού στο σύγχρονο μονοθέσιο περιποιεί τιμή αντίστοιχη ακαδημαϊκής αναγνωρίσεως. Στην περίοδο του 2016, όπου δεν επιτρεπόταν βοήθεια στο χειρισμό του πιλοτηρίου από τον μηχανικό προς τον οδηγό στην διάρκεια του αγώνα, η απελπισία των πιλότων ήταν παρούσα συνεχώς. Η εύρυθμη λειτουργία του αυτοκινήτου παρακολουθείται τηλεμετρικά καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα, ενώ υψηλής αποδοτικότητας υπολογιστές δίνουν τη δυνατότητα στους αναλυτές να συνθέσουν την τακτική αλλαγής ελαστικών ανά πάσα στιγμή. Συνολικά εργάζονται χίλιοι άνθρωποι για να καλύψουν τις ανάγκες κινήσεως δύο μονοθεσίων και των οδηγών τους. Διοικητικά χωρίζονται σε επιμέρους τμήματα με τους αντίστοιχους επικεφαλής, αρχηγό και υπαρχηγούς σε καθορισμένες αρμοδιότητες. Στο τέλος έρχεται ο οδηγός που είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής στα μάτια του κόσμου, αλλά που δεν αποτελεί κάτι παραπάνω από ένα γρανάζι σε αυτόν τον, υψηλών απαιτήσεων, οργανισμό.

Την ώρα που τα μάτια των θεατών είναι στραμμένα στο επιθετικό ρύγχος του μονοθεσίου ακολουθώντας το ρυθμό του εξαίσιου πλάσματος και του αναβάτη του, οι παλμοί της καρδιάς της ομάδας συντονίζουν την κίνηση απάντων των συμμετεχόντων. Μία καρδιά που διευθύνεται από τη συνείδηση της νοοτροπίας της. Υπηρετώντας το σκοπό που της έχει ανατεθεί. Το σύνολο των αξιών που επιδιώκει. Ο Μπινότο διευθύνει μία ομάδα, τη Ferrari, που το βάρος της παραδόσεως αποκλείει την ανάδειξη της ατομικής αναγνωρίσεως με τον συστηματικό σχεδιασμό, οπότε μοιραία υπερισχύει το συναίσθημα και οι φαντασιωσικές του εντάσεις. Ο Τότο Βόλφ, ως άλλος βασιλιάς Αρθούρος, επιδιώκει τη νοοτροπία της στρογγυλής τραπέζης των ισάξιων ιπποτών, περιορισμένη, όμως, στην κλειστότητα της. Ο συγχωρεμένος Ντίτριχ Μάτεσιτς, πίστευε στην ευκαιριακή δυναμική ενός υποκειμένου χωρίς ρίζες. Η Red Bull βασίζεται στην επιλογή ενός οδηγού ως κεντρικού άξονα της ύπαρξής της.

Ο σπουδαίος οδηγός της, Μαξ Φερστάπεν, στον κυριακάτικο αγώνα, αρνήθηκε να παραχωρήσει τη θέση του στον ομόσταυλό του, Σέρτζιο Πέρεζ, όπως του ζητήθηκε από την ομάδα. Δικαιολογήθηκε λέγοντας ότι παραμένει σταθερός στους, προ μίας ημέρας, λόγους του. Προφανώς είχε γίνει κάποια συζήτηση για τον τρόπο που πρέπει να βοηθήσει ο Ολλανδός τον Μεξικανό, προϊόντος του αγώνα, να πάρει τους περισσότερους δυνατούς βαθμούς στο κυνήγι της δεύτερης θέσης. Όμως το διαμορφωμένο κλίμα της ομάδας του επιτρέπει να ταυτίζει την ιδιοτροπία του με τη συλλογική νοοτροπία, με αποτέλεσμα οι εντολές του επικεφαλής να χάνονται στην υπογείως διαμορφωμένη κληρονομιά της ακραιφνούς ατομικότητας που αποπνέει και εμπνέει η Red Bull. Εάν μάλιστα συνυπολογιστεί η πατρική εντολή της άτεγκτου ανυποχωρητικότητας του Γιος (Jos) Φερστάπεν – πρώην πιλότου των 107 εκκινήσεων, δύο podiums και 17 βαθμών σε εννέα χρόνια – τότε μπορεί κάποιος να προσεγγίσει την υπεροπτική στάση του πρωταθλητή απέναντι στη θεσμική και ηθική υποχρέωση που έχει απέναντι στην ομάδα. Φυσικά δεν γίνεται λόγος περί γενναιοδωρίας, αφού φαίνεται να είναι άγνωστη κατάσταση για τον νεαρό. Μοναδική του ελπίδα για μία επανόρθωση μετά την κατακραυγή που έχει ήδη υποστεί, θα ήταν η κατανόηση από μέρους του της ασημαντότητάς του στα πλαίσια ενός οργανισμού που βασίζεται στους αρίστους της ανθρώπινης υπάρξεως. Η αριστεία των ανθρώπων που αποτελούν τη Red Bull, ειδικώς, αλλά και κάθε αγωνιστική ομάδα γενικώς, δεν συνίσταται στις επιδόσεις τους ή στα τρόπαια τους αλλά κυρίως στην ακαταμάχητη βεβαιότητα για την προσφορά τους σε κάτι πάνω από αυτούς.

Φόρμουλα 1 – Μαξ Φερστάπεν: Σπουδαίος οδηγός, μικρός άνθρωπος-1
Η τοποθεσία της πίστας.

Φόρμουλα 1 – Μαξ Φερστάπεν: Σπουδαίος οδηγός, μικρός άνθρωπος-2
Η πίστα και η ονομασία των στροφών.

Το χρονικό του αγώνα

Εκκίνηση: Ο Ρικιάρντο έρχεται σε επαφή με τον Μάγκνουσεν και αμφότεροι διακόπτουν τον αγώνα. Ο Δανός, λόγω μιας ειδικής συμπτώσεως με τα καπρίτσια της βροχής, είχε κατακτήσει την πρώτη pole position της αγωνιστικής του ζωής που έχει την ηλικία 141 εκκινήσεων. Την πανηγύρισε μαζί με τους μηχανικούς του, σαν μικρό παιδί. Στον αγώνα sprint του Σαββάτου κατετάγη όγδοος, αλλά στον αγώνα, λόγω της βιασύνης του Ρικιάρντο, δεν κατάφερε να συμπληρώσει ούτε έναν γύρο. Το αυτοκίνητο ασφαλείας βγαίνει στην πίστα. Ο αγώνας επανεκκινεί μετά από έξι γύρους. Αμέσως στο σύμπλεγμα στροφών Σένα, ο Φερστάπεν επιτίθεται στον δεύτερο Χάμιλτον, ο οποίος στην στροφή 2 τον κλείνει, εκείνος δεν υποχωρεί και γίνεται επαφή που στοιχίζει στον Ολλανδό μία επίσκεψη στα pits για αλλαγή ρύγχους και 5΄΄ποινή την οποία θα εκτίσει στο δεύτερο pit stop, ενώ στον Βρετανό έξι θέσεις στην πίστα. Οι κανονισμοί στις επαφές, για λόγους ασφαλείας αλλά και δικαίου, έχουν γίνει πιό αυστηροί. Έτσι, μία μάλλον επιτρεπτή οδηγική συμπεριφορά αποκτά τιμωρητική διάσταση. Ο Φερστάπεν πίεσε και ο Χάμιλτον αμύνθηκε. Η τιμωρία ήταν υπερβολική. Την ίδια, σχεδόν, στιγμή έρχονται σε επαφή Νόρις και Λεκλέρ, με πιό σαφή υπαιτιότητα του Βρετανού της Maclaren. Ο Μονεγάσκος ακουμπάει στα προστατευτικά χωρίς απώλειες πέραν της θέσεως.

15/71: Ο Χάμιλτον προσπερνά τον Νόρις και βρίσκεται στην τέταρτη θέση. Ο Φερστάπεν παλεύει στην μέση του κομβόι των μονοθεσίων με ρυθμό κατά 2/10΄΄πιό αργό από τους πρωτοπόρους. Ο επικεφαλής Ράσελ γυρίζει σε 1:16.228. 

21/71: Ο Σάινθ μπαίνει για αλλαγή σε μαλακή γόμα. 

22/71: Ο Λεκλέρ μπαίνει για αλλαγή σε μαλακή γόμα.

24/71: Πέρεζ και Φερστάπεν αλλάζουν σε μεσαία γόμα. Ο Χάμιλτον έχει τεθεί επικεφαλής αφού ο Ράσελ έκανε την πρώτη του αλλαγή σε μεσαία γόμα.

30/71: O Χάμιλτον αλλάζει σε κίτρινο σιρίτι. Είναι φανερό ότι η Mercedes μπορεί να χειριστεί τα μαλακά ελαστικά της τουλάχιστον για 30 γύρους με καλή απόδοση. Απομένουν 44 γύροι. Οι ομάδες είναι προετοιμασμένες για άλλο ένα pit. Πάντως το τελευταίο σετ μαλακών ελαστικών της γερμανικής ομάδας είναι ελαφρώς μεταχειρισμένο. Ο Χάμιλτον βγαίνει πίσω από τον Σάινθ, στην τέταρτη θέση.

37/71: Ο Σάινθ μπαίνει για αλλαγή σε μεσαία ελαστικά. Θα αναγκαστεί και σε τρίτη αλλαγή πριν το τέλος του αγώνα.

45/71: Ο Χάμιλτον προσπερνά τον Πέρεζ στην στροφή 1. Ο ρυθμός της γερμανικής ομάδας είναι ρυθμός νικητή. 

49/71: Ο Χάμιλτον μπαίνει για την τελευταία αλλαγή του. Ακολουθεί ο Ράσελ ο οποίος βγαίνει στην πρώτη θέση.

52/71: Ο Νόρις ακινητοποιείται. Βγαίνει αυτοκίνητο ασφαλείας. Ο Ράσελ βρίσκεται προ της μεγαλύτερης προκλήσεως της αγωνιστικής του καριέρας, μέχρι τώρα. Ο μηχανικός, του λέει στον ασύρματο ότι θα έχουμε αγώνα με τον Χάμιλτον, ο οποίος καραδοκεί στην δεύτερη θέση για την επανεκκίνηση. «Στους πρώτους γύρους κοίταζα συνέχεια του καθρέφτες μου. Περίμενα τον Λούις. Μετά αποφάσισα να οδηγήσω. Ο μηχανικός μου έδινε την διαφορά μας τέσσερεις φορές σε κάθε γύρο», είπε ο έτερος βρετανός της γερμανικής ομάδας μετά το τέλος του κυνηγητού που τον βρήκε στην πρώτη θέση, για πρώτη φορά στην καριέρα του.

67/71: Ο Φερστάπεν προσπερνά τον Πέρεζ με την προοπτική να κυνηγήσει τον Λεκλέρ επί τη βάσει μιας διεστραμμένης σκέψης αγνώστου αποτελέσματος. Ήδη τον Πέρεζ, με τα κίτρινα ελαστικά του, τον έχουν προσπεράσει ο Σάινθ, ο Λεκλέρ και ο Αλόνσο. Όταν γίνεται κατανοητό ότι ο Φερστάπεν δεν μπορεί να πλησιάσει περαιτέρω, ο μηχανικός του ζητάει να παραχωρήσει την θέση του στον Πέρεζ για να πάρει επιπλέον βαθμούς, χρήσιμους στην μάχη του με τον Λεκλέρ. Αρνείται. Ένα νέο κεφάλαιο ανοίγει στις εσωτερικές υποθέσεις της Red Bull. Η εξαιρετική άμυνα του Πέρεζ στον Χάμιλτον στον περιβόητο τελευταίο αγώνα του περσινού πρωταθλήματος στο Άμπου Ντάμπι, στοίχισε στον Βρετανό 5 δευτερόλεπτα και πιθανώς τον τίτλο αφού, θεωρητικά, θα μπορούσε να είχε πραγματοποιήσει το pit stop που θα του είχε δώσει την δυνατότητα να αμυνθεί του Φερστάπεν στον τελευταίο γύρο τον οποίο χάρισε, υπό μία έννοια, ο αλυτάρχης στην αγωνιστική δράση και είχε ως αποτέλεσμα την ήττα του Χάμιλτον και το πρώτο πρωτάθλημα του Φερστάπεν. Οι Άγγλοι σχολιαστές της F1 TV υπέθεσαν ότι ο Φερστάπεν ήθελε να τιμωρήσει τον Πέρεζ για την εσκεμμένη, κατά την γνώμη του, ολίσθηση στο φετινό Μονακό που είχε ως συνέπεια να χάσει ο Φερστάπεν την ευκαιρία ενός χρόνου για την pole position. Στον αγώνα εκείνο, τελικώς είχε κερδίσει ο Πέρεζ.

Ο Φερστάπεν προηγείται στην κατάταξη των οδηγών με 139 βαθμούς διαφορά από τον Λεκλέρ που προηγείται του Πέρεζ -παρότι ισοβαθμούν. Η Red Bull προηγείται της Ferrari στην κατάταξη κατασκευαστών του πρωταθλήματος με 195 βαθμούς. Η Mercedes είναι τρίτη, με 19 βαθμούς διαφορά από τον δεύτερο. Απομένουν δύο αγώνες για να δούμε ποιός θα είναι δεύτερος οδηγός στην γενική κατάταξη και δεύτερος στην κατάταξη των κατασκευαστών αφού η Mercedes έχει βάλει υποψηφιότητα.

Ο επόμενος αγώνας θα γίνει σε μία εβδομάδα, στην πόλη Άμπου Ντάμπι των Ηνωμένων Εμιράτων στην πίστα Yas Marina Circuit. Η πίστα που σχεδίασε ο Hermann Tilke κυριαρχείται από την ευθεία των 1,2 χιλιομέτρων μεταξύ των στροφών 5 και 6, και με τις στροφές χαμηλής ταχύτητας να σηματοδοτούν την αρχή και το τέλος της, καθίσταται ένα εξαιρετικό σημείο για κινήσεις προσπέρασης. Άλλα σημαντικά σημεία είναι η δύσκολη διαδρομή μέσα από τις στροφές 10 και 11 στη 12, η οποία αναγκάζει τους οδηγούς να φρενάρουν δυνατά με πολλά πλευρικά φορτία. Την πίστα θα στοιχειώνει για πάντα η απόφαση του Michael Masi (Μάικλ Μάσι) και το αμφιλεγόμενο πρωτάθλημα του Φερστάπεν που δημιούργησε εμφυλιακό κλίμα στην Φόρμουλα Ένα, στην εκτόνωση του οποίου συνέβαλε ο Τότο Βόλφ με την συμβατική υποταγή του.

Φόρμουλα 1 – Μαξ Φερστάπεν: Σπουδαίος οδηγός, μικρός άνθρωπος-3
Η πίστα

 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή