Φόρμουλα 1: Ένα ιδιότυπο παράδοξο

Φόρμουλα 1: Ένα ιδιότυπο παράδοξο

Κάθε αγώνας της Φόρμουλα 1 υπόκειται σε ένα ιδιότυπο παράδοξο

5' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο εικοστός δεύτερος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εβδομηκοστός όγδοος (1.078) σε απόλυτη αρίθμηση, διεξήχθη την Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022 στo Yas Marina Circuit στην πόλη του Άμπου Ντάμπι.  

Κάθε αγώνας της Φόρμουλα 1 υπόκειται σε ένα ιδιότυπο παράδοξο. Παρόλο που μεταδίδεται τηλεοπτικά, με θαυμαστή ποικιλία λήψεων των τεκταινομένων σε αυτόν, υπολείπεται σημαντικά η κάλυψη ακόμα και ουσιαστικών παραμέτρων, ικανών στην κατανόηση της τελικής του έκβασης. Στην τελευταία συνάντηση, στην πίστα της Yas Marina στο Άμπου Ντάμπι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, επισημάνθηκε με σαφήνεια η ασάφεια γεγονότων που καθόρισαν την τελική κατάταξη του αγώνα. Το ειδικό διακύβευμα την αναμέτρησης ήταν η διεκδίκηση της δεύτερης θέσης ανάμεσα στους ισόβαθμους Σαρλ Λεκλέρ της Ferrari και Σέρτζιο (ή Σέρχιο) Πέρεζ της Red Bull. Η πρώτη θέση στην κατάταξη του πίνακα των οδηγών και των κατασκευαστών είχε κριθεί προ πολλού. Όμως η κατάκτηση της δεύτερης θέσης είχε σημαντική ψυχολογική βαρύτητα κυρίως ως προς τις μελλοντικές επιπτώσεις στις εσωτερικές ισορροπίες των αντιστοίχων ομάδων. Η δεύτερη θέση για τον Πέρεζ θα σήμαινε την πλήρη φετινή επικράτηση της αυστριακής ομάδας ενώ είχε οριστικά αποχωρήσει από τα εγκόσμια ο ιδρυτής της. Συγχρόνως θα έφερνε κάποια εξομάλυνση της σχέσης με τον Φερστάπεν και την εγωπαθή και εκδικητική στάση του τελευταίου απέναντι του, στο γκραν πρι της Βραζιλίας όταν δεν του παραχώρησε βοήθεια στην συγκομιδή βαθμών. Με τη δεύτερη θέση ο Λεκλέρ σταθεροποιούσε έτι περαιτέρω την αρχηγική του θέση στην ιταλική ομάδα και απαλύνετο, συγχρόνως, η μάλλον αποτυχημένη χρονιά του Μπινότο μετά τις νίκες των πρώτων αγώνων, κυρίως σε θέματα στρατηγικής και τακτικής.

Φόρμουλα 1: Ένα ιδιότυπο παράδοξο-1
Η πίστα.

Φόρμουλα 1: Ένα ιδιότυπο παράδοξο-2
Οι ονομασίες των στροφών.

Μετά την εκκίνηση και τη σχετική σταθεροποίηση των θέσεων των μονοθεσίων εντός του αγώνα, ο Πέρεζ φαίνεται ότι αντιμετωπίζει προβλήματα σχετικά με την ταχύτητα του σε σχέση με τον Λεκλέρ, ο οποίος τον πλησιάζει σταθερά. Στον 15ο γύρο μπαίνει στα pits με τη διαφορά του από τον Λεκλέρ να βρίσκεται στο μισό δευτερόλεπτο. Ο Μονεγάσκος δεν μπαίνει για αλλαγή στον επόμενο γύρο -κάτι εξοφθάλμως λογικό-, αφού στην έξοδο του θα διατηρούσε στη χειρότερη περίπτωση τη μικρή διαφορά, και στην καλύτερη θα είχε τη δυνατότητα υπερκέρασης. Όμως, η ηγεσία της Ferrari επιμένει να τον κρατάει έξω για άλλους έξι γύρους αφήνοντας, τελικώς, τον Πέρεζ να μειώσει τη διαφορά του από τον αντίπαλο. Στο πιθανό δεύτερο pit stop, οριστικά ο Πέρεζ θα είχε πλεονέκτημα. Οι προσωπικοί οπαδοί του Λεκλέρ καταφέρονται εναντίον της τακτικής της ομάδας που για πολλοστή φορά φέτος τον κρατάει δέσμιο ατολμίας και συγχύσεως. Τελικώς διαφαίνεται, άμα τη εξελίξει του αγώνος, ότι η Ferrari είχε επιλέξει την τακτική του ενός stop, παρόλο που σε κάποια στιγμή, όταν η διαφορά του ρυθμού ανά γύρο είχε ανέβει για τον Πέρεζ στα 7/10΄΄, κλονίστηκε η εμπιστοσύνη του μηχανικού του Λεκλέρ στην επιλογή τους. Πλέον όμως δεν υπήρχαν περιθώρια αλλαγής. Τελικώς η επιλογή δικαιώθηκε. Ο Λεκλέρ έκανε μία υποδειγματική οδήγηση προστατεύοντας τα ελαστικά του και διατηρώντας μία απόσταση 1,5΄΄ που τον έφερε στον τερματισμό μπροστά από τον αντίπαλό του.

Υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα που προέκυψαν και κατά την διάρκεια του αγώνα και μετά από αυτόν. Τι επηρέασε τη βραδύτητα του Πέρεζ στους πρώτους γύρους; Κατά πάσα πιθανότητα το φαινόμενο graining (κοκκοποίηση) στα λάστιχα του. Λόγω χαμηλής θερμοκρασίας (κυρίως συμβαίνει μετά την βροχή), κόκκοι (grains) αποσυντεθειμένου ελαστικού επανακολούνται και υποβαθμίζουν σοβαρά την ποιότητα της γόμας. Η πληροφορία έρχεται από δημοσίευση του Mark Hughes. Γιατί όμως μόνο στον Πέρεζ; Γενικώς, γιατί συμβαίνουν στον Μεξικανό τα μύρια όσα σε σχέση με τον ομόσταυλό του; Η οδηγία του μηχανικού του Λεκλέρ να κάνει την αντίθετη της όποιας ενεργείας του Πέρεζ, όσον αφορά στην τακτική pit stop, ήταν ένα τέχνασμα της ιταλικής ομάδας να πείσει την Red Bull ότι δεν σκοπεύουν στην επιλογή του ενός stop ενώ ήδη το είχαν προεπιλέξει, απ’ότι αποδείχθηκε, ακόμα και εάν είχαν αργότερα αμφιβολίες για την επιλογή τους; Δύσκολο να απαντήσει κανείς, παρότι η τηλεοπτική και δημοσιογραφική κάλυψη της δημοφιλέστερης παγκοσμίου αθλητικής συναντήσεως, προϋποθέτει απόλυτη ευκρίνεια και διάκριση των γεγονότων. Τί κάνει τόσο δύσκολη την οριστική απόφανση για τους λόγους και τις επιπτώσεις αυτών; Είναι φαινόμενο σύνηθες στην Φόρμουλα Ένα που χρήζει κάποιας διερευνήσεως εάν όχι εξηγήσεως που μάλλον δεν διαγράφεται εφικτή. Ίσως να μην είναι αποτέλεσμα ενός και μόνου παράγοντα, που σίγουρα είναι η πολυπλοκότητα της σχέσεως ανθρώπου και μηχανής στην γενικότητά της. Φυσικά ακόμα και αυτή η πολυπλοκότητα πρέπει να βασίζεται σε δεδομένα υπάρξεως, μία καταγωγική συνθήκη. Δυστυχώς ή ευτυχώς, μόνο να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις της μπορούμε. Με υπομονή και επιμονή, με συνεχείς αναγωγές σε απλούστερες μορφές κατανοήσεως, προϊόντος ενός χρόνου που δίνει κάτι νέο σε αυτές τις αναζητήσεις, αισιοδοξούμε σε μία πληρέστερη συνειδητοποίηση των φανερών ή αφανών λόγων που οδηγούν στις πράξεις και τα αποτελέσματά τους. Φυσικά περιλαμβάνοντας εντός των πιθανών αιτιών απρόβλεπτους και τυχαίους παράγοντες όπως συμβαίνει συχνά και στην καθημερινή μας ζωή.

Φόρμουλα 1: Ένα ιδιότυπο παράδοξο-3
Η τοποθεσία της πίστας.

Το χρονικό του αγώνα

Εκκίνηση: Οι Χάμιλτον και Σάινθ διεκδικούν για μερικούς γύρους την τέταρτη θέση, με νικητή τον Σάινθ.

06/58: Ο Ράσελ προσπερνά τον Χάμιλτον του οποίου το αυτοκίνητο υποφέρει.  

15/58: Ο Πέρεζ μπαίνει στα pits γιατί τα ελαστικά του τον έχουν προδώσει. Ο Λεκλέρ μένει έξω και ο αγώνας αποκτά ενδιαφέρον γιατί η τακτική των δύο ομάδων είναι σαφώς διαφορετική. 

19/58: O Πέρεζ υπολείπεται του αντιπάλου του 18΄΄και έχει ρυθμό κατά 7/10΄΄πιό γρήγορο από αυτόν. 

21/58: Ο Λεκλέρ μπαίνει στα pits. Μάλλον πάει για αγώνα ενός stop. Και οι δύο έχουν σκληρή γόμα με το διακριτικό λευκό σιρίτι και την κωδική ονομασία c3. Βγαίνοντας έχει στην ουρά του τον Σάινθ, ο οποίος δεν πιέζει, έτσι απομακρύνεται με ευκολία.

25/58: O Λεκλέρ έχει ρυθμό 5/10 πιό γρήγορο από τον Πέρεζ.

28/58: Ο Αλόνσο εγκαταλείπει. Φέτος έκανε την δουλειά του και με το παραπάνω. Η Alpine τερμάτισε πρώτη από τις μεσαίες ομάδες. Τέταρτη στη γενική κατάταξη. 

29/58: Ο Πέρεζ διαμαρτύρεται για τον ρυθμό του Φερστάπεν. 

34/58: Ο Πέρεζ κάνει δεύτερο pit stop. Βάζει πάλι ελαστικά Hard. Βγαίνοντας στην πίστα απέχει του Λεκλέρ κατά 16΄΄ και έχει ρυθμό κατά 7/10΄΄πιό γρήγορο. Έχει ελπίδες να τον περάσει στους τελευταίους γύρους με την βοήθεια του DRS. Φυσικά υπάρχει πάντα και η περίπτωση του ατυχήματος, που παραλίγο να συμβεί μεταξύ Λατίφι και Σουμάχερ, και η εμφάνιση αυτοκινήτου ασφαλείας που θα έφερνε τον αγώνα στην αρχή του, με πλεονέκτημα στον Πέρεζ.

40/58: Ο Πέρεζ υπολείπεται 14΄΄. 

46/58: Ο Πέρεζ υπολείπεται 10΄΄και έχει ρυθμό κατά 7/10΄΄πιό γρήγορο από τον Λεκλέρ. Ακόμα απειλεί σοβαρά.

54/58: Ο Σάινθ προσπερνά τον Χάμιλτον για την τέταρτη θέση. Σε λίγο ο Χάμιλτον θα εγκαταλείψει. Είχε μία χρονιά χωρίς νίκη. Πρωτόγνωρο γι’αυτόν. Ο Πέρεζ πλησιάζει στο 1,5΄΄αλλά είναι φανερό ότι δεν θα προλάβει να δώσει τη μάχη της δεύτερης θέσης.

Η οριστική κατάταξη των οδηγών: Φερστάπεν, Λεκλέρ, Πέρεζ, Ράσελ, Σάινθ, Χάμιλτον, Νόρις, Οκόν, Αλόνσο, Μπότας, Ρικιάρντο, Φέτελ, Μάγκνουσεν, Γκαζλί, Στρολ, Σουμάχερ, Τσουνόντα, Ζου, Άλμπον, Λατίφι, Ντε Βρις, Χουλκενμπέργκ.

Η οριστική κατάταξη των ομάδων: Red Bull Racing, Ferrari, Mercedes, Alpine, McLaren, Alfa Romeo, Aston Martin, Haas F1 Team, Alpha Tauri, Williams. 

Ο επόμενος αγώνας θα γίνει σε 4 μήνες, στη νέα χρονιά 2023. Σε τακτά διαστήματα θα ενημερώνουμε για τις εξελίξεις μηχανών και ανθρώπων, κρυφών και φανερών.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή