Διπλή ανάπλαση: «Τρέχουμε με ταχύτητες… λεωφόρου»

Διπλή ανάπλαση: «Τρέχουμε με ταχύτητες… λεωφόρου»

Ο πρόεδρος του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού μίλησε για την πορεία της κατασκευής του νέου ποδοσφαιρικού γηπέδου των «πράσινων»

3' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Τρέχουμε με ταχύτητες… λεωφόρου σε ανοικτό, ίσιο και καλοστρωμένο δρόμο, χωρίς ανηφόρες – κατηφόρες, παρακαμπτήριους και αδιέξοδα», ήταν η βασική τοποθέτηση του Τάκη Μαλακατέ στο ερώτημα πώς κυλούν τα πράγματα τους τελευταίους μήνες αναφορικά με το φιλόδοξο σχέδιο της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού και Λεωφόρου, με επίκεντρο την κατασκευή νέου ποδοσφαιρικού γηπέδου για τον Παναθηναϊκό. Για μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται αυτονόητο και δεδομένο, ίσως μοιάζει υπερβολική η φράση «τρέχουμε με αυτόματο πιλότο» αλλά κατά τον πρόεδρο του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού, αυτή είναι η πραγματικότητα τη δεδομένη χρονική στιγμή: «Το νερό έχει μπει για τα καλά στ’ αυλάκι. Όλα κυλάνε ρολόι, πορευόμαστε μέσα στα χρονικά πλαίσια που είχαμε εξαρχής καθορίσει, χωρίς να περιμένουμε δυσάρεστες εκπλήξεις. Με τον ρυθμό αυτό, το πάντα αναμένεται να κυλήσουν με βάση το χρονοδιάγραμμα και όλα θα είναι έτοιμα στην ώρα τους». 

Για τον κ. Μαλακατέ δεν αποτελεί ευχάριστη έκπληξη αυτή η μάλλον ασυνήθιστα ανέφελη πρόοδος ενός τόσο μεγάλου, ιδιαίτερου και απαιτητικού έργου σε μια χώρα συνηθισμένη να ταλαιπωρείται από ένα σωρό αγκυλώσεις και εμπόδια, που γεννούν κυρίως η έλλειψη οργάνωσης και η γάγγραινα της γραφειοκρατίας. «Ο δρόμος δεν άνοιξε από μόνος του. Έγιναν από όλες τις πλευρές πολύ προσεκτικά βήματα, ρυθμίστηκαν από την αρχή εξονυχιστικά όλες οι λεπτομέρειες, προβλέφθηκαν και αντιμετωπίστηκαν με επιτυχία όλα τα σενάρια που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν εμπόδια στην πρόοδο του έργου από νομικής, πολεοδομικής ή οικονομικής πλευράς. Πήγαμε αργά γιατί βιαζόμασταν! Δεν έγινε τίποτα πρόχειρο ή στην τύχη, από την επιθυμία μας να προχωρήσουμε γρήγορα για να ξεμπερδεύουμε. Όλα τα βήματα σε κάθε στάδιο της διαδικασίας έγιναν πολύ προσεκτικά μέχρι τώρα και έτσι θα συνεχίσουμε. Ο χρόνος είναι σύμμαχος και όχι εχθρός μας, όλα κυλούν ομαλά και το έργο θα είναι έτοιμο μέσα στα χρονικά πλαίσια που έχουν καθοριστεί όχι αυθαίρετα, αλλά με βάση τις προβλεπόμενες συνθήκες».  

Ένα μεγάλο «αγκάθι» σε τέτοιου είδους μεγαλόπνοα έργα με μακρά χρονική διαδρομή μέχρι την ολοκλήρωσή τους είναι οι πολύ συνηθισμένες υπερβάσεις του οικονομικού προϋπολογισμού, κυρίως λόγω των αυξήσεων που προκύπτουν στην πορεία στο κόστος κατασκευής, με τις ανατιμήσεις των υλικών, τον πληθωρισμό, το εργατικό δυναμικό κλπ, κλπ. Ήδη υπήρξε μια αναπροσαρμογή του προϋπολογισμού, έγκαιρα και χωρίς να επιφέρει σημαντικές καθυστερήσεις, που προσάρμοσε τις τιμές στα τωρινά δεδομένα από την πίεση που γέννησαν οι διεθνείς συνθήκες όπως η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία. Όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές εμφανίζονται σίγουρες ότι δεν θα υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις και ότι τα πάντα θα μείνουν μέχρι τέλους υπό έλεγχο, ακριβώς επειδή έχουν γίνει προσεκτικές εκτιμήσεις, με σχεδιασμό που καλύπτει ακόμα και πιο ακραία σενάρια. 

Η δημοπράτηση του έργου έχει ολοκληρωθεί, ο ανάδοχος έχει επιλεγεί (είναι η κοινοπραξία των εταιρών ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ) και όλα τα διαδικαστικά έχουν ολοκληρωθεί, με επόμενο βήμα την έγκριση των συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συμβούλιο, την υπογραφή τους, την ανανέωση – έκδοση των αδειών και την έναρξη των κύριων εργασιών το φθινόπωρο, με αρκετά πρόδρομα έργα να ξεκινούν από το καλοκαίρι. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι εγκαταστάσεις του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού θα έχουν ολοκληρωθεί σε περίπου δύο χρόνια, μέχρι το καλοκαίρι του 2025, ενώ το βασικό έργο, το ποδοσφαιρικό γήπεδο χωρητικότητας 40 χιλ. θεατών, αναμένεται να παραδοθεί ένα χρόνο αργότερα, πριν την έναρξη της αγωνιστικής περιόδου 2026-27. Είναι ένα σφικτό χρονοδιάγραμμα, με τις όποιες αποκλίσεις, εάν προκύψουν φυσικά, να είναι μικρές. 

Σε πολύ γρήγορους ρυθμούς αναμένεται να κινηθούν και τα συνοδευτικά έργα που θα αλλάξουν σε επίπεδο υποδομών ριζικά την εικόνα της ευρύτερης περιοχής. Ο Βοτανικός – Ελαιώνας είναι μια περιοχή παράπλευρα της ιστορικής Ιεράς Οδού, πολύ κοντά στο κέντρο της Αθήνας, κάτω από την Ακρόπολη. Το σχέδιο της Διπλής Ανάπλασης στοχεύει στην αναβάθμιση και ριζική μεταμόρφωση όλης της περιοχής, με πολλά έργα υποδομών ύψους που ξεπερνούν συνολικά τα 100 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα αντληθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως προβλέπει και επίσημα απόφαση του υπουργείου Οικονομικών. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο Δήμος Αθηναίων, ο οποίος «τρέχει» όλο αυτό το διάστημα σχεδόν όλες τις διαδικασίες.  

Τα έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι συνοδευτικά της κατασκευής του γηπέδου και κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, με έναρξή τους μέσα στο 2023 και εκτιμώμενο χρόνο οριστικής περαίωσής τους το τέταρτο τρίμηνο του 2025. Επιγραμματικά, είναι έργα οδοποιίας – ποδηλατόδρομου, κατασκευής δικτύου ομβρίων και αποχέτευσης, διαμόρφωσης της κοίτης του ρέματος του Προφήτη Δανιήλ που βρίσκεται μέσα στην έκταση της Διπλής Ανάπλασης, απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη οδών, διαμόρφωση πρασίνου και κοινόχρηστων χώρων στην περιοχή του Ελαιώνα, ανάπλαση του Ναυτικού Οχυρού, έργα για την ασφαλή προσέλευση και αποχώρηση των χιλιάδων φιλάθλων τις ημέρες διεξαγωγής των αγώνων. Αντίστοιχα, οι βασικές εργασίες στον άλλο πυλώνα του σχεδίου της Διπλής Ανάπλασης, στο χώρο της Λεωφόρου, θα ξεκινήσουν (όπως προβλέπεται στη σύμβαση) μόνο όταν ολοκληρωθεί το ποδοσφαιρικό γήπεδο στον Βοτανικό και παραδοθεί στον Παναθηναϊκό προς χρήση. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή