Ο άνθρωπος που οδηγούσε σαν θεός

Ο άνθρωπος που οδηγούσε σαν θεός

Ο Αϊρτον Σένα έφυγε σαν σήμερα από τη ζωή στην πίστα της Ιμολα, χωρίς κανείς να μπορεί να απαντήσει στο ερώτημα πως θα ήταν η Formula 1 σήμερα αν ο Βραζιλιάνος είχε βγει από την Williams ζωντανός

6' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αραγε, αν εκείνη την Πρωτομαγιά του 1994, ο Αϊρτον Σένα είχε βγει ζωντανός από το μονοθέσιο του, πως θα ήταν σήμερα 29 χρόνια μετά η Formula 1; Είναι ένα ερώτημα που ποτέ δεν πρόκειται να απαντηθεί. Ο χρόνος για τον Βραζιλιάνο σταμάτησε στην πίστα της Ιμολα. Ηταν 34 ετών και είχε κατακτήσει τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα. Για πολλούς ο Σένα παραμένει ακόμα ο κορυφαίος όλων και ας μην μπόρεσε να φτάσει μέχρι το τέλος της διαδρομής, που κόπηκε απότομα στο τσιμεντένιο προστατευτικό της στροφής Ταμπουρέλο.

«Αν τύχει ποτέ και έχω ένα ατύχημα που μπορεί να μου κοστίσει τη ζωή, καλύτερα να είναι μία κι έξω. Δεν θέλω να ζήσω σε αναπηρική πολυθρόνα. Ούτε θέλω να μπω στο νοσοκομείο υποφέροντας από σοβαρά τραύματα», είχε πει ο Βραζιλιάνος σταρ της Formula 1, λίγους μήνες πριν από το δυστύχημα. Κάποιοι μίλησαν για προαίσθηση, κάποιοι για τραγική ειρωνεία.

Σε αντίθεση με τους περισσότερους συμπατριώτες του που ο αθλητισμός αποτελεί το μέσο να ξεφύγουν από την ανέχεια και τις συμμορίες, ο Αϊρτον Σένα ντα Σίλβα προερχόταν από πολύ πλούσια οικογένεια. Γεννήθηκε στις 21/3/1960 στο Σάο Πάολο και ο πατέρας του που ήταν βιομήχανος και μεγαλοκτηματίας τον μύησε από πολύ νωρίς στα μηχανοκίνητα σπορ, καθώς μόλις σε ηλικία 4 ετών του έμαθε ο οδηγεί καρτ. Στα οκτώ του χρόνια είχε ήδη ξεχωρίσει και το 1977 κατέκτησε το πρωτάθλημα Νοτίου Αμερικής, ενώ το 1978 και το 1980 κατέλαβε τη δεύτερη θέση στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Πλέον το καρτ δείχνει πολύ «στενό» για να συγκρατήσει το ταλέντο και τα όνειρά του, τα οποία έφταναν μέχρι τον λαμπερό κόσμο της Formula 1. Εχοντας την οικονομική δυνατότητα φεύγει από την πατρίδα του και μετακομίζει στην Αγγλία, προκειμένου να είναι πιο κοντά στη «βάση» της F1. Τα πρώτα του βήματα γίνονται –όπως κάθε νέου πιλότου» στην Formula 2000 και 3000, με τους σκάουτερ των μεγάλων ομάδων να σημειώνουν αμέσως το όνομα του Σένα στα μπλοκάκια τους. Η Toleman είναι αυτή που του δίνει την πρώτη ευκαιρία να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στο ανώτερο επίπεδο και ο Σένα δεν την αφήνει να πάει χαμένη. Παίρνει ένα μονοθέσιο που απέχει πολύ από αυτά που διεκδικούν τους τίτλους και καταφέρνει να το απογειώσει, φτάνοντας μέχρι τη 2η θέση στο grand prix του Μονακό τον Ιούνιο του 1984, με τον Βραζιλιάνο να καταργεί τους νόμους της φυσικής οδηγώντας εξαιρετικά στους βρεγμένους και στενούς δρόμους του Πριγκιπάτου.

Η απόδοσή του με την Toleman του δίνει τον επόμενο χρόνο μεταγραφή στα εντυπωσιακά μαύρα και χρυσά μονοθέσια της Lotus. Κερδίζει τον παρθενικό του αγώνα στις 21/4/85 στην πίστα του Εστορίλ στην Πορτογαλία, ενώ στα δύο χρόνια που θα μείνει στην αγγλική ομάδα θα φτάσει στις έξι νίκες. Πλέον έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία το «αγροτικό» του θα πάρει το 1988 ακόμα μια μεταγραφή για την MacLaren, με στόχο βέβαια όχι απλά τις νίκες σε κάποια μεμονωμένα grand prix, αλλά την κατάκτηση παγκόσμιων τίτλων. Αν και απέναντί του έχει ιερά τέρατα της Formula 1 όπως ο Αλέν Προστ, ο Αϊρτον Σένα, κόβει πρώτος το νήμα τις σεζόν 1988, 1990 και 1991, με τις μονομαχίες του –εντός και εκτός πίστας- με τον Γάλλο πιλότο να μένουν στην ιστορία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον πρώτο του τίτλο το 1988, παραδέχτηκε και ο ίδιος ότι κάποια στιγμή ξεπέρασε ακόμα και τα δικά του όρια, θέλοντας να νικήσει τον Προστ. «Δεν οδηγούσα συνειδητά, αλλά από ένστικτο. Ήμουν σε μιαν άλλη διάσταση. Είχα ξεπεράσει τα όρια και μπορούσα να πάω ακόμα πιο μακριά. Γνώριζα ότι ήμουν σε άλλη ατμόσφαιρα, πέρα από τη συνείδηση», είχε δηλώσει κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών, ενώ στον αγώνα που ακολούθησε εγκατέλειψε έπειτα από σύγκρουση αν και προηγούταν με τέτοια διαφορά με τους ανθρώπους της ομάδας του να του δίνουν εντολή να μειώσει ταχύτητα, κάτι που δεν έκανε. «Δεν ήθελε μόνο να με νικήσει, ήθελε να με ταπεινώσει. Και αυτό ήταν το μεγάλο του λάθος», θα δηλώσει ο Προστ, κάνοντας τον Σένα να πατήσει ακόμα περισσότερο το γκάζι. Στον «τελικό» που του χάρισε τον πρώτο του τίτλο, ο Σένα θα πει ότι είδε τον Θεό ανάμεσα στη βροχή προκαλώντας τα ειρωνικά σχόλια του μεγάλου του αντιπάλου: «Νομίζει ότι δεν μπορεί να πεθάνει, επειδή πιστεύει στον Θεό. Αυτό είναι τρομερά επικίνδυνο για τον ίδιο, αλλά και για τους άλλους οδηγούς».
Ο κύκλος του στην MacLaren κλείνει το 1994, όταν και φεύγει για την Williams όπου πήρε τη θέση του Προστ που αποσύρθηκε, θέλοντας να επιστρέψει στην κορυφή από την οποία απείχε για τρία χρόνια. Αλλωστε όπως έγινε γνωστό αργότερα, ο Βραζιλιάνος «κυνήγησε» σαν μανιακός τη συγκεκριμένη θέση -αφού ήδη έναν χρόνο νωρίτερα ο Γάλλος είχε προαναγγείλει το τέλος του από τους αγώνες- παίρνοντας τηλέφωνο ακόμα και αργά το βράδυ τον ιδιοκτήτη της ομάδας, Σερ Φρανκ Γουίλιαμς, προσπαθώντας να τον πείσει ότι είναι ο καλύτερος πιλότος και θα πρέπει να οδηγήσει το κορυφαίο μονοθέσιο…  

Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν όπως τα είχε τοποθετήσει στο μυαλό του ο Σένα. Αν και η παρουσία του στο τιμόνι της Williams έδιναν στον ίδιο και την ομάδα του τον τίτλο του φαβορί για την κατάκτηση του πρωταθλήματος σε οδηγούς και κατασκευαστές, στους πρώτους αγώνες της χρονιάς δεν κατάφερε καν να τερματίσει αν και είχε την pole position. Το μονοθέσιο του Σένα είχε πρόβλημα υποστροφής και υπερστροφής ταυτόχρονα, με τον ίδιο να τονίζει ότι είναι πολύ ασταθές. Μάλιστα κάποια στιγμή το χαρακτήρισε «σκέτο κούτσουρο», καθώς παρά τις προσπάθειες τις δικές του και των μηχανικών του, δεν μπορούσαν να βρουν λύση στο πρόβλημα.  

Την 1η Μαΐου του 1994 ήταν προγραμματισμένο το grand prix του Σαν Μαρίνο, στην πίστα της Ίμολα. Οι οιωνοί δεν ήταν καλοί, καθώς στις δοκιμές της Παρασκευής τραυματίζεται σοβαρά ο νεαρός -τότε- Ρούμπενς Μπαρικέλο, ενώ την επομένη ο 34χρονος Αυστριακός οδηγός της MTV Simtek Ford, Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ, βρήκε ακαριαίο θάνατο, καθώς έπειτα από σφοδρή σύγκρουση με ταχύτητα 314,9 χλμ/ώρα, τραυματίστηκε σοβαρά στον αυχένα.

Η σύντροφος του Σένα, η Αντριάνα, εκμυστηρεύτηκε ότι μετά το θανατηφόρο δυστύχημα του Αυστριακού είχε δει τον Αϊρτον να κλαίει και να παρακαλεί να αναβληθεί ο αγώνας, έχοντας ένα παράξενο κακό προαίσθημα…

Ο Σένα ήταν ξανά στην pole position, όμως στον έβδομο γύρο, καθώς βρέθηκε στη ευθεία της Ταμπουρέλο, το μονοθέσιο του έφυγε από την αγωνιστική γραμμή με ταχύτητα 307 χλμ./ώρα, διέγραψε ευθεία γραμμή από την τροχιά του και έπεσε στον τοίχο της στροφής με 233 χλμ./ώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της τηλεμετρίας, ενώ βρέθηκε μια αντίδραση των φρένων για δύο δευτερόλεπτα. Οι διασώστες έβγαλαν τον Βραζιλιάνο από το αυτοκίνητο σχεδόν δύο λεπτά μετά, χωρίς αυτός να έχει τις αισθήσεις του. Η πρώτη εκτίμηση ήταν ότι είχε αδύναμο χτύπο καρδιάς και σημαντική απώλεια αίματος, του έγινε τραχειοτομή και με ελικόπτερο διακομίσθηκε άμεσα στο νοσοκομείο της Μπολόνια, όπου άφησε την τελευταία του πνοή. Η επίσημη εκδοχή του θανάτου αναφέρει ότι ο δεξιός μπροστινός τροχός, μέρος του ψαλιδιού και της ανάρτησης πιστεύεται ότι χτύπησαν τον Σένα στη δεξιά πλευρά του κράνους του, αναγκάζοντας το κεφάλι του να μετακινηθεί βίαια προς τα πίσω, συνθλίβοντας τον εγκέφαλό του. Ένα κομμάτι της μπροστινής ανάρτησης είχε μερικώς διεισδύσει στο κράνος του από τη ζελατίνα ακριβώς πάνω από το δεξί φρύδι και προκάλεσε ένα τραύμα στο μέτωπό του. Ο Σένα υπέστη θανατηφόρα κατάγματα κρανίου, τραύματα στον εγκέφαλο και μια αιφνίδια διακοπή της αρτηριακής λειτουργίας του.

Η είδηση του θανάτου διαδόθηκε με αστραπιαία ταχύτητα παγκοσμίως, πυροδοτώντας θρήνο στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Σάο Πάολο. Χιλιάδες θαυμαστές του πήγαν στο πατρικό του σπίτι κλαίγοντας. Ο τότε πρόεδρος της Βραζιλίας Ιταμάρ Φράνκο, ανακοινώνοντας τον θάνατό του από την τηλεόραση, κήρυξε την χώρα σε τριήμερο εθνικό πένθος, ενώ έθεσε το προεδρικό αεροπλάνο στην διάθεση της οικογένειάς του για να μεταφέρουν τη σορό του στην Βραζιλία. Για τον θάνατο του Σένα κατηγορήθηκαν έξι μηχανικοί της ομάδας, αλλά αθωώθηκαν από δικαστήριο της Μπολόνια το 1997.
Οι πιλότοι της Formula 1, ανακήρυξαν τον Σένα κορυφαίο όλων το 2010 και αυτοί ξέρουν καλύτερα από τον καθένα. Όμως που πραγματικά θα είχε φτάσει ο Βραζιλιάνος αν είχε καταφέρει να βγει ζωντανός από την Williams, αυτό δεν θα το μάθουμε ποτέ. Και αυτή είναι η διαφορά που μετατρέπει τον Σένα από κορυφαίο σε θρύλο που δεν θα ξεχαστεί ποτέ… 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή