Πενήντα χρόνια θάλασσα

3' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πενήντα χρόνια βλέπουν τον ήλιο να σβήνει τη δίψα του στο Αιγαίο, μα η δική τους δίψα για ιστιοπλοΐα στο Μεγάλο Αρχιπέλαγος μένει ακόρεστη. Το φετινό Ράλι Αιγαίου άνοιξε χθες την αυλαία της δεύτερης πεντηκονταετίας του και οι διοργανωτές του το χαρακτηρίζουν «αιώνιο έρωτα με τη θάλασσα». Η διοργάνωση του Πανελληνίου Ομίλου Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης αντιστέκεται στις δυσκολίες της εποχής και, χωρίς να έχει επιβαρύνει ποτέ τους Ελληνες φορολογουμένους, ανοίγει πανιά στο μέλλον έχοντας ως βασικό στόχο την προβολή της χώρας μέσα από το άθλημα.

«Ο αγώνας αποτελεί τρόπο ζωής. Είναι ένα πραγματικό ράλι με μεγάλο βαθμό δυσκολίας. Εχει μεγάλες διαδρομές που αναδεικνύουν την ιστιοπλοϊκή ικανότητα. Θέλει υπομονή, επιμονή και αντοχές. Κάθε χρόνο λέω να σταματήσω και, όταν τελειώσει ο αγώνας, προγραμματίζω τον επόμενο», λέει στην «Κ» ο 84χρονος Στέλιος Μπόνας που θα πάρει μέρος για 35η φορά στη διοργάνωση. Ο ιστιοπλόος έχει αναδειχθεί πέντε φορές πρωταθλητής Ευρώπης στα «Λάιτνινγκ», ενώ στους Ολυμπιακούς του 1956 ήταν 9ος.

Ο πολύχρωμος στόλος του 51ου Ράλι Αιγαίου απόπλευσε χθες από το Φάληρο και περισσότεροι από 300 ιστιοπλόοι θα βρεθούν, κατά σειρά, σε Μήλο, Αστυπάλαια, Ιο και θα τερματίσουν στο Σούνιο. Κι αν ο αριθμός των συμμετοχών φαντάζει, εάν συγκριθεί με το παρελθόν, μικρός, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Τα τελευταία χρόνια πολλές ιστιοπλοϊκές διοργανώσεις, όπως ο αγώνας «Αιγαίο Αρχιπέλαγος», υπέστειλαν τη… σημαία της εκκίνησης. Η συντήρηση ενός ιστιοπλοϊκού σκάφους απαιτεί αρκετά χρήματα και οι σημερινές οικονομικές συγκυρίες δεν το επιτρέπουν. Πολλοί, όμως, είναι και οι ιδιοκτήτες που δεν μπορούν να επανδρώσουν τα σκάφη τους, διότι οι ιστιοπλόοι δεν έχουν τη δυνατότητα να φύγουν από την εργασία τους το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Τι είναι αυτό που διατηρεί το Ράλι Αιγαίου στον… αφρό της θάλασσας των ποιητών και των θρύλων; «Πρόκειται για έναν αγώνα που καταξιώνει έναν ιστιοπλόο», απαντάει ο περσινός νικητής και κυβερνήτης του «Optimum», Περικλής Λιβάς. Η διοργάνωση άρχισε το 1963 και αποτέλεσε τον πρώτο μεγάλο αγώνα για την ανοικτή θάλασσα. Από το 1969 μέχρι σήμερα, ο ΠΟΙΑΘ ίδρυσε πολλές σχολές ιστιοπλοΐας σε νησιά του Αιγαίου με στόχο να μυηθούν οι κάτοικοί τους στην τέχνη των ιστίων. Το Ράλι Αιγαίου έχει ακόμη μία πρωτιά: πρόκειται για το πρώτο αθλητικό γεγονός στην Ελλάδα που εξασφάλισε χορηγία (1981).

Βασικός σκοπός των διοργανωτών είναι η προβολή της χώρας ως διεθνούς κέντρου ναυταθλητισμού και θαλάσσιου τουρισμού. Ο αγώνας ενισχύει την κοινωνική και οικονομική ζωή των ακριτικών νησιών, καθώς οι δεκάδες ιστιοπλόοι που θα βρεθούν στα τρία νησιά-σταθμούς της διαδρομής θα ξοδέψουν αρκετά χρήματα σε ξενοδοχεία, εστιατόρια κ.λπ.

Ολα αυτά που ταυτίζονται με το Ράλι Αιγαίου και τους διοργανωτές του ώθησαν, πριν από λίγους μήνες, την Ακαδημία Αθηνών να απονείμει στον Πανελλήνιο Ομιλο Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης βραβείο «για το σύνολο των αθλητικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσει με σκοπό τη διάδοση της ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης και τη διατήρηση της ναυτικής παράδοσης της χώρας μας, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 ετών από τη θέσπιση της εκδήλωσης Ράλι Αιγαίου».

Ο ρομαντικός αγώνας κάποιων εραστών της θάλασσας, που άρχισε το 1963 και μετατράπηκε στο διάβα των χρόνων σε επαγγελματικό, παρά τα 51 χρόνια διεξαγωγής του εξακολουθεί να προσφέρει έντονες ιστιοπλοϊκές συγκινήσεις σε ένα πέλαγος που δεν γερνάει ποτέ.

Ιδιαίτερες συνθήκες και κοινωνικό έργο

Ο πρωτοποριακός αγώνας ιστιοπλοΐας που η ροή του χρόνου τον μετέτρεψε σε θεσμό εξακολουθεί να προσφέρει κοινωνικό έργο. Η φετινή στάση του Ράλι Αιγαίου στην Αστυπάλαια θα σηματοδοτήσει την ίδρυση ενός παραρτήματος του ΠΟΙΑΘ ή ενός ναυτικού ομίλου.

«Στόχος μας είναι η εξάπλωση της ιστιοπλοΐας σε όλη την περιοχή του Αιγαίου. Από τα Ψαρά μέχρι το Καστελόριζο έχουν ιδρυθεί 10 παραρτήματα του ομίλου μας. Μέσα από αυτόν τον αγώνα οι ιστιοπλόοι του κέντρου έρχονται σε επαφή με τους συναδέλφους τους από τα νησιά, κάτι που βοηθάει στη συνοχή του αθλήματος. Η ελληνική σημαία ταξιδεύει σε όλα τα νησιά και την παραμεθόριο, κάτι που έχει τη δική του συμβολική σημασία», δήλωσε στην «Κ» ο πρόεδρος του ΠΟΙΑΘ Γιάννης Μαραγκουδάκης.

Κανένας αγώνας στο Ράλι Αιγαίου δεν είναι ίδιος με τον προηγούμενο. Ανάμεσα στον πολύχρωμο στόλο του βρίσκονται ιστιοπλόοι που έχουν διακριθεί σε Ολυμπιακούς Αγώνες, σε πρωταθλήματα κόσμου και Ευρώπης. «Πρόκειται για το σημαντικότερο ιστιοπλοϊκό γεγονός της χρονιάς. Λόγω των ιδιαίτερων καιρικών συνθηκών που συναντάει κανείς στο Αιγαίο τον Ιούλιο, ζούμε κάθε χρονιά διαφορετικές στιγμές. Εχω τρέξει με απόλυτη μπουνάτσα αλλά και με εννέα μποφόρ. Κανένας άλλος αγώνας δεν έχει τόση ιστιοπλοΐα τη νύχτα. Δοκιμάζονται οι αντοχές του σκάφους αλλά και του πληρώματος. Το φετινό μας σκάφος, το “Bullet”, έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις και “πιάνει” μεγάλες ταχύτητες. Δεν έχουμε καταφέρει να το μάθουμε», μας είπε ο 6ος Ολυμπιονίκης του Λος Αντζελες Δημήτρης Δεληγιάννης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή