ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Ανοίγει πανιά με κόντρα άνεμο

anoigei-pania-me-kontra-anemo-2142724

Στο πέλαγος των ποιητών, με το οποίο έχει συνδέσει το όνομά του, επιστρέφει σήμερα (11.00) το Ράλι Αιγαίου. Ο πλέον ιστορικός ιστιοπλοϊκός αγώνας ανοικτής θαλάσσης πέρυσι, εξαιτίας των οικονομικών περιορισμών, αναγκάστηκε να χαράξει ρότα στον Σαρωνικό. Φέτος, οι διοργανωτές κατάφεραν να ξεπεράσουν τους οικονομικούς υφάλους και σκοπέλους και να βγουν στο Αιγαίο με όσο το δυνατόν λιγότερες… αβαρίες.

Ο πολύχρωμος στόλος του Ράλι χαράζει σήμερα την 53η πορεία του. Τα τελευταία χρόνια, τα οικονομικά προβλήματα έχουν μειώσει τον στόλο του, αλλά παραμένει ο αγώνας που συγκεντρώνει τα καλύτερα σκάφη, με πληρώματα αποφασισμένα να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε δύσκολες συνθήκες. «Η αλήθεια είναι ότι από το 2010 υπάρχουν πολλές δυσκολίες. Μέχρι τότε βρίσκαμε πολλούς χορηγούς, τόσο εμείς όσο και τα σκάφη. Η αγωνιστική ιστιοπλοΐα είναι ένα δαπανηρό άθλημα. Τα αγωνιστικά σκάφη δεν διαθέτουν κρεβάτια, οπότε τα πληρώματα πρέπει να νοικιάσουν δωμάτια στα νησιά και, φυσικά, πρέπει να σκεφτούν και τα έξοδα της διατροφής. Τέτοιες εποχές, όταν δεν υπάρχουν χορηγοί, οι ιστιοπλόοι σκέφτονται όλα αυτά τα χρήματα», δήλωσε στην «Κ» ο πρόεδρος του Πανελληνίου Ομίλου Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ) Ιωάννης Μαραγκουδάκης.

Για 26η χρονιά θα βρεθεί σε Ράλι Αιγαίου ο Περικλής Λιβάς. Εμπειρος αθλητής, με πολλές διακρίσεις στην ολυμπιακή ιστιοπλοΐα, θα λάβει μέρος στη διοργάνωση με το σκάφος «Optimum 3 – Thenamaris – Optimise SA», διότι θεωρεί ότι ο πρέπει να στηρίξει τον θεσμό. «Η κρίση έχει επηρεάσει και την ιστιοπλοΐα. Παρατηρούμε ότι οι συμμετοχές μειώνονται. Παλαιότερα ένας ιστιοπλόος έτρεχε κάθε χρόνο σε 7-8 αγώνες. Τώρα παίρνει μέρος σε 4-5. Πριν από μία εβδομάδα διεξήχθη στη Χαλκιδική το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ανοικτής θαλάσσης και πολλοί αθλητές προτίμησαν να αγωνιστούν σε μία διοργάνωση που διεξάγεται μία φορά στα 10 χρόνια στην Ελλάδα. Η δικιά μας ομάδα, παρόλο που έτρεξε στο ευρωπαϊκό, θεωρεί το Ράλι Αιγαίου θεσμό και παίρνει μέρος προκειμένου να τιμήσει τη συνεισφορά του αγώνα στη διάδοση της ιστιοπλοΐας στη χώρα μας», μας είπε ο ιστιοπλόος.

Το Ράλι Αιγαίου είναι μια διοργάνωση καθαρά αγωνιστικής ιστιοπλοΐας και απευθύνεται σε ιστιοπλόους με γνώσεις και εμπειρία. Μάλιστα, κατά το παρελθόν, Γερμανοί καταδρομείς που συμμετείχαν στον αγώνα είχαν χαρακτηρίσει το Αιγαίο «θάλασσα, δυσκολότερη και από τον Ατλαντικό». Οι διοργανωτές επιλέγουν τις ημερομηνίες που υπάρχουν μελτέμια, ώστε οι αθλητές να δοκιμάσουν τις δυνατότητές τους. Η πρώτη διαδρομή της φετινής διοργάνωσης είναι 160 ναυτικά μίλια. Τα σκάφη θα αποπλεύσουν από τον Σαρωνικό και θα φτάσουν στην Πάτμο, δηλαδή, θα διασχίσουν σχεδόν ολόκληρο το Αιγαίο. «Το Ράλι Αιγαίου είναι ο μόνος αγώνας που δοκιμάζει τη ναυτοσύνη και την υπομονή των πληρωμάτων. Ενα σκέλος, όπως το Φάληρο – Πάτμος, είναι όσο δύο εβδομαδιαίοι αγώνες άλλων διοργανωτών. Γι’ αυτό τον λόγο λαμβάνουν μέρος ομάδες που θέλουν να ζήσουν την περιπέτεια και τις εναλλαγές που προσφέρει το Αιγαίο Πέλαγος. Από μπουνάτσα μπορεί να βρεθούμε σε καταιγίδα. Οσοι τρέχουμε στο Αιγαίο Πέλαγος είμαστε προετοιμασμένοι για όλα. Εξάλλου, αυτή είναι η μεγάλη ομορφιά τόσο του πελάγους όσο και του αγώνα που φέρει το όνομά του», υπογράμμισε ο Περικλής Λιβάς.

Τονωτική ένεση για τις τοπικές οικονομίες

Οταν ο στόλος του Ράλι Αιγαίου φτάνει σε κάποιο από τα νησιά του προορισμού του, η εικόνα της περιοχής γεμίζει με διαφορετικά χρώματα. Δεκάδες ιστιοπλόοι κάθε ηλικίας, με τα μπλουζάκια της διοργάνωσης ή των χορηγών τους, επιδίδονται στην εξερεύνηση του τόπου ή στην αναζήτηση ανθρώπων που έχουν γνωρίσει σε προηγούμενες διοργανώσεις. Πολλά νησιά επιδιώκουν να περάσει ο αγώνας από αυτά, διότι η κατανάλωση που κάνουν τα πληρώματα αποτελεί τονωτική ένεση για την τοπική οικονομία.

«Ακόμη δεν είχε ξεκινήσει το 53ο Ράλι Αιγαίου και οι δήμαρχοι κάποιων νησιών μάς ζητούσαν να γίνουν οι περιοχές τους σταθμοί για την επόμενη διοργάνωση. Στα τόσα χρόνια των αγώνων, πάντα επιλέγουμε και νησιά που δεν αποτελούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, ώστε να τα αναδείξουμε αλλά και να τα βοηθήσουμε», μας είπε ο πρόεδρος του ΠΟΙΑΘ Ιωάννης Μαραγκουδάκης.

Στη φετινή διοργάνωση και παρά την –σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές– μειωμένη συμμετοχή, πάνω από 200 ιστιοπλόοι και συνοδοί θα βρεθούν στους δύο προορισμούς του αγώνα, την Πάτμο και τη Μήλο. Από την παρουσία τους θα ωφεληθούν οι κάτοικοι των νησιών, διότι οι συμμετέχοντες θα νοικιάσουν δωμάτια, θα φάνε, θα ψωνίσουν τοπικά προϊόντα, θα εφοδιάσουν τα σκάφη τους, ενώ οι φωτογραφίες τους, χάρη στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, θα διαφημίσουν τα νησιά σε όλο τον κόσμο.

Βέβαια, η διοργάνωση, που συμπληρώνει 53 έτη, έχει και κοινωνικό χαρακτήρα. Κάθε χρονιά πραγματοποιεί ενέργειες που έχουν ως στόχο τη βελτίωση της ζωής κοινωνικών ομάδων ή την προστασία του περιβάλλοντος. Εφέτος θα συγκεντρωθούν όλα τα ανακυκλώσιμα υλικά που χρησιμοποιούνται στα σκάφη. Τα καπάκια από τα πλαστικά μπουκάλια θα δοθούν σε οργανώσεις, προκειμένου να ενισχυθούν προσπάθειες για αγορές αναπηρικών αμαξιδίων. Τα μπουκάλια και τα κουτάκια από αναψυκτικά θα πάνε για ανακύκλωση και, εάν υπάρχει κάποιο οικονομικό όφελος, αυτό θα προσφερθεί για κοινωφελή σκοπό στην Πάτμο και στους Λειψούς. Σπουδαία είναι η συνεισφορά της διοργάνωσης και στη διάδοση της ιστιοπλοΐας. Τα περασμένα χρόνια, ο ΠΟΙΑΘ ίδρυσε παραρτήματα σε διάφορα νησιά και, με τη βοήθεια χορηγών, τα εξόπλισε με ιστιοπλοϊκό υλικό, ώστε οι νησιώτες να διδαχθούν τα μυστικά του αθλήματος από έμπειρους ιστιοπλόους-προπονητές. Κάποια από τα παιδιά που έμαθαν ιστιοπλοΐα από αυτά τα παραρτήματα σήμερα λαμβάνουν μέρος σε αγώνες τριγώνου αλλά και ανοικτής θάλασσας.

Πολλές φορές το Ράλι Αιγαίου αποτελεί το «σκαλοπάτι» για να γνωρίσουν νέοι ιστιοπλόοι, οι οποίοι τρέχουν σε ολυμπιακές κατηγορίες, την ανοικτή θάλασσα και μέσα από τις δυσκολίες που θα συναντήσουν στο αγαπημένο αρχιπέλαγος των ποιητών και των ζωγράφων να επιστρέψουν στις κλάσεις τους με περισσότερες εμπειρίες. Συνήθως, όμως, όποιος αγωνιστεί μία φορά στο Αιγαίο θα επιδιώξει να βρεθεί ξανά σε αυτό, διότι έχει εθιστεί στην αδρεναλίνη και στις όμορφες στιγμές που προσφέρει η διοργάνωση σε κάθε ναυτικό μίλι, σε κάθε νησί.