Οικονομικό «ευ αγωνίζεσθαι» στα… χαρτιά

Οικονομικό «ευ αγωνίζεσθαι» στα… χαρτιά

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η μεταγραφή του Νεϊμάρ από την Μπαρτσελόνα στην Παρί Σεν Ζερμέν έχει δημιουργήσει «μετασεισμούς» στην καταλανική ομάδα, η οποία αναμφίβολα αδυνατεί να πιστέψει πως βρέθηκε σύλλογος να πληρώσει την περιβόητη ρήτρα των 222 εκατομμυρίων ευρώ για την απόκτηση του Βραζιλιάνου σταρ. Οπως είναι απολύτως λογικό, η Παρί βρίσκεται στο στόχαστρο της UEFA για παραβίαση του Financial Fair Play (FFP), ωστόσο, κρίνοντας από το παρελθόν, οι ποινές είναι δυσανάλογες των παραβάσεων και αναμφίβολα ετεροχρονισμένες.

To FFP καθιερώθηκε επί προεδρίας Μισέλ Πλατινί στην UEFA και σε ένα μακροσκελές κείμενο 93 σελίδων εξηγούνταν το πλαίσιο υπό το οποίο θα λειτουργούσαν οι ευρωπαϊκές ομάδες. Βασικός στόχος του Πλατινί ήταν να μειωθεί το χάσμα μεταξύ μικρών και μεγάλων συλλόγων ούτως ώστε να αυξηθεί ο ανταγωνισμός, καθώς είχε παρατηρηθεί πως πολλές ομάδες έχαναν διαρκώς χρήματα εμφανίζοντας συνεχώς έλλειμμα.

Η πρώτη αγωνιστική περίοδος στην οποία ξεκίνησε η εφαρμογή του νέου μέτρου ήταν το 2011-2012. Στην πορεία της εφαρμογής του FFP, ωστόσο, όχι μόνο δεν σταμάτησαν οι πολυδάπανες μεταγραφές, αλλά αντιθέτως τα ποσά άρχισαν να αυξάνονται ανά σεζόν σε δυσθεώρητα ύψη. Το φράγμα των 100 εκατομμυρίων ευρώ για μια μεταγραφή έσπασε 2 φορές σε 3 χρόνια. Μία για τη μετακίνηση του Ουαλλού Γκάρεθ Μπέιλ από την Τότεναμ στη Ρεάλ Μαδρίτης και μία για αυτήν του Γάλλου Πολ Πογκμπά από τη Γιουβέντους στη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Οι ομάδες, όπως ήταν αναμενόμενο, είχαν βρει το «παραθυράκι» για να κάνουν τις πανάκριβες μεταγραφές που επιθυμούσαν. Μέσω εικονικών χορηγιών, εξασφάλιζαν και συνεχίζουν να εξασφαλίζουν τα έσοδά τους για να προχωρήσουν στις κινήσεις τους. Στην πορεία των χρόνων, σύλλογοι όπως η Ρεάλ Μαδρίτης, η Μάντσεστερ Σίτι, η Μπαρτσελόνα αλλά και η Ατλέτικο Μαδρίτης τιμωρήθηκαν με απαγόρευση μεταγραφών για μία ή δύο περιόδους. Τιμωρία υπήρξε, αλλά αποδόθηκε τελικώς δικαιοσύνη;

Στη μεταγραφική περίοδο που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες, όμως, παρατηρήθηκε ακόμη μία καινοτομία που αφορούσε το καθεστώς υπό το οποίο έγιναν κάποιες μετακινήσεις. Στην περίπτωση του ταλαντούχου Γάλλου επιθετικού Κιλιάν Εμπαπέ, που κοστολογήθηκε στην αρχή του καλοκαιριού για περισσότερα από 140 εκατομμύρια ευρώ, η Παρί τον ενέταξε στο δυναμικό της ως δανεικό από τη Μονακό βρίσκοντας εμφανέστατα ακόμη μία ντρίμπλα για να μεταφέρει ένα μεγάλο ποσό στον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς. O δανεισμός του Εμπαπέ από τη Μονακό στην Παρί είναι μονοετής και οι Παριζιάνοι φημολογείται πως πρέπει να δώσουν του χρόνου περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ για να τον κάνουν δικό τους. Σε μικρότερη οικονομική κλίμακα, αυτό παρατηρήθηκε και στη μετακίνηση του Ντόουγκλας Κόστα από την Μπάγερν στη Γιουβέντους (του χρόνου η ιταλική ομάδα θα πρέπει να δώσει περίπου 45 εκατομμύρια ευρώ).

Σε αυτό το κλίμα και με δεδομένο ότι η Μάντσεστερ Σίτι έδωσε περισσότερα από 210 εκατομμύρια ευρώ για τη συνολική φετινή ενίσχυσή της, ο πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας της Ισπανίας ανέφερε πως η UEFA πρέπει να κοιτάξει προσεκτικά τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες γίνονται κάποιες μεταγραφικές κινήσεις. «Η Παρί και η Μάντσεστερ Σίτι, μέσω κρατικών οικονομικών ενισχύσεων που λαμβάνουν, αλλάζουν τις ισορροπίες στο ποδόσφαιρο δημιουργώντας ένα κλίμα αθέμιτου ανταγωνισμού», ανέφερε ο πρόεδρος της ισπανικής ομοσπονδίας Χαβιέ Τέβας. Υπενθυμίζεται πως η Παρί ανήκει στην Κατάρ Sports Investment, ενώ η Μάντσεστερ Σίτι στο Αμπου Ντάμπι United Group. Mολονότι η UEFA έχει ήδη αρχίσει να ερευνά τις κινήσεις της Παρί, δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο για την περίπτωση της Μάντσεστερ Σίτι. Τιμωρίες είναι δεδομένο πως θα υπάρξουν, ωστόσο το ζητούμενο για αρκετούς αναλυτές είναι το να βρεθεί ένα νομικό πλαίσιο που θα «παγώνει» κάποιες μεταγραφές και κάποιες χορηγίες πριν γίνουν…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή