Σαγήνη της φθοράς και δημιουργία

Σαγήνη της φθοράς και δημιουργία

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Με γοητεύει το θνήσκον, το φθίνον, το εγκαταλελειμμένο. Νιώθω ότι συμπάσχω με αυτόν τον κόσμο που χάνεται», έλεγε σε μια συνέντευξη προς την «K», ο Σωτήρης Σόρογκας πέρυσι το καλοκαίρι με αφορμή την έκθεσή του στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στην Ερμούπολη. Ενας καλλιτέχνης που έχει κρατήσει τη θεματολογία του με προσήλωση και συνέπεια, αποδεικνύοντας ότι η σαγήνη της φθοράς δεν ήταν απλώς μια φάση στη δημιουργική του πορεία. Η τελευταία του έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα Πέμπτη, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι) έχει τίτλο «Σημειώσεις από τα λατομεία της Πεντέλης» και περιλαμβάνει επιλογή έργων από τις ενότητες «Μάρμαρα» και «Εγκαταλελειμμένα μηχανήματα». Πρόκειται για δημιουργίες μεγάλων διαστάσεων σε μουσαμά με υλικά το ακρυλικό και το κάρβουνο.

Ο χώρος των λατομείων είναι οικείος στον Σόρογκα. Γεννημένος το 1936 στην Αθήνα, πήγαινε εκεί με τους γονείς του. Εμεναν σε πρόχειρες τέντες για να επωφεληθούν τα παιδιά της Κατοχής από τον καθαρό αέρα και να αποφύγουν τη φυματίωση. Σήμερα, τόσα χρόνια μετά, επιστρέφει σε αυτό το «άσυλο» για να βρει σκουριασμένα μηχανήματα, μισοσπασμένες πέτρες και έναν «κόσμο πυκνό», νωπό από τις μνήμες και τις ανθρώπινες ανάσες όλων όσων δούλευαν κάποτε εκεί. Αυτό που έχει ίσως τη μεγαλύτερη σημασία δεν είναι μόνο ότι επιλέγει να αποτυπώσει ακριβώς αυτήν την ατμόσφαιρα που σβήνει και χάνεται αλλά ότι το κάνει μέσα από τη ζωγραφική, με το πινέλο και τον καμβά, όπως τόνισε στη συνέντευξη Τύπου χθες η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα.

«Είχα πει κάποτε για τον Γιάννη Τσαρούχη ότι σε καιρούς που η ζωγραφική ήταν σε κίνδυνο, διέσωσε το παλλάδιον της ελληνικής τέχνης και με τα έργα του διέπλευσε έναν δύσκολο αιώνα. Λειτούργησε ως κιβωτός. Ετσι και ο Σόρογκας με το ζωγραφικό του έργο διασώζει αυτήν την πανίδα που κινδυνεύει να εξαφανιστεί», υπογράμμισε η επικεφαλής της Πινακοθήκης. «Η ζωγραφική τού καλλιτέχνη αυτού εκφράζει με πολύ προσωπικό τρόπο, τρία ρεύματα της δεκαετίας του 1970: τον μινιμαλισμό -τη γλώσσα της απόλυτης απλότητας και σιωπής- την arte povera -την τέχνη με φτωχά υλικά από τη Φύση και την ζωή- και το σχέδιο που εκείνη τη δεκαετία αποκτά ξανά μια αυτόνομη μορφή. Επίσης, είναι φανερό από τον τρόπο που σκιαγραφεί τα αντικείμενά του ότι έχει επηρεαστεί από το ελληνικό φως». Ο ζωγράφος, φανερά συγκινημένος δήλωσε ότι θα ήθελε αυτή η εικονογράφηση των χώρων και των αντικειμένων που τον γοητεύουν να μεταγγίζει στους θεατές των έργων του μια συγκίνηση, ανάλογη με τη δική του. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 29/1.

Το εργοτάξιο δεν θα είναι περισσότερο από 360 τ.μ., από τα οποία τα 260 θα είναι η περιοχή που θα καλύψει με τον όγκο της η γερανογέφυρα και τα υπόλοιπα τα εργαστήρια. Εκεί θα τοποθετηθούν τα επιστύλια και ο σηκός, ενώ οι κίονες στο εσωτερικό της τέντας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή