ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σαράντα ταινίες στο πρόγραμμα των «Νέων Οριζόντων»

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. «Οι Νέοι Ορίζοντες εξακολουθούν να κοιτάνε μπροστά». Το σύνθημα σφραγίζει τη φιλοσοφία και ταυτόχρονα τον απολογισμό μιας δεκαετίας του παράλληλου προγράμματος που αποτελεί πλεον το αναπόσπαστο τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ενός τμήματος, που κατά τη διάρκεια της δεκαετίας πρόβαλε 461 ανεξάρτητες, πρωτοποριακές-τολμηρές παραγωγές από 60 χώρες, «ταξίδεψε» περί τους 200.000 θεατές, σε διάφορους πολιτισμούς και σε σημερινές κοινωνίες που δεν βλέπουν το φως της δημοσιότητας, φιλοξένησε 150 ξένους σκηνοθέτες και έφερε στο προσκήνιο ρηξικέλευθους δημιουργούς της έβδομης τέχνης πριν γνωρίσουν την παγκόσμια αναγνώριση (Αμπας Κιαροστάμι, Σεργκέι Μποντρόφ, Μοσέμ Μαχμαλμπάφ, Ατόμ Εγκογκιάν, Τόνι Γκάτλιφ, Φρανσουά Οζον, Μίκαελ Χάνεκε, Τσάι Μινγκ Λιανγκ). Κυρίως όμως κέρδισε την αγάπη τού κοινού, προκάλεσε προβληματισμό και συζητήσεις με διαφορετικές και αντικρουόμενες απόψεις και απέδειξε πως τις αίθουσες δεν γεμίζουν μόνον οι εμπορικές επιτυχίες του Χόλιγουντ, αλλά και ταινίες που γυρίστηκαν κάτω από σκληρές και αντίξοες συνθήκες χωρίς τους κανόνες των μεγάλων στούντιο αλλά και του καθιερωμένου ευρωπαϊκού σινεμά.

Δικαιωμένοι

Για τη δεκάχρονη πορεία τόσο ο διευθυντής του Φεστιβαλ Μιχάλης Δημόπουλος όσο και ο διευθυντής των «Νέων Οριζόντων» έχουν κάθε λόγο να αισθάνονται εαυτούς δικαιωμένους. Σαράντα ταινίες αναγνωρισμένων αλλά και ανερχόμενων νέων δημιουργών, εκ των οποίων 20 πρωτοεμφανιζόμενων, θα απολαύσουν οι σινεφίλ στις πέντε ενότητες των επετειακών «Νέων Οριζόντων» που επαναφέρουν φέτος το 3Χ3 για να παρουσιάσουν το έργο τριών σκηνοθετών από διαφορετικά γεωγραφικά και πολιτισμικά σημεία της Γης: της Ραξάν Μπανί Ετεμάντ από το Ιράν, του Στάνλεϊ Κουάν από το Χονγκ Κονγκ και του Τσέχου Γιαν Ζεϊμπέκ. Παράλληλα, στο πλαίσιο της εορταστικής χρονιάς, δέκα νέοι σκηνοθέτες από διαφορετικές χώρες του κόσμου με διαφορετικές κινηματογραφικές καταβολές που προσκλήθηκαν στη Θεσσαλονίκη θα συναντηθούν με δέκα νέους Ελληνες ηθοποιούς για να εκφράσουν από κοινού τις ανησυχίες και τις απόψεις τους γύρω από το σύγχρονο σινεμά.

Διεθνής επιλογή

Στη «Διεθνή επιλογή» ξεχωρίζουν οι πολυβραβευμένες ταινίες «Κανταχάρ» του Ιρανού Μοσέν Μαχμαλμπάφ -μια προφητική παραγωγή που αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Αφγανιστάν- και η «Δασκάλα του πιάνου» με το πορτρέτο μιας καταπιεσμένης γυναίκας του Αυστριακού Μίκαελ Χάνεκε, «Γειά σου Τερέσκα» του Πολωνού Ρόμπερτ Γκλίνσκι, «Οι Ακυβέρνητοι» του Ολλανδού Μάικλ βαν Γιάρσβελκντ, «Σκυλίσιες Ημέρες» του Αυστριακού Ούρλιχ Σάιντελ, «Τι Ωρα είναι εκεί» του Τσάι Μινκ Λιάνγκ, «Ο Δρομέας» του βραβευμένου ως πρωτοεμφανιζόμενου στις Κάννες Εσκιμώου Ζαχαρία Κουνούκ.

Από τους «Ανεξάρτητους Αμερικανούς» έχουν επιλεγεί το ψυχολογικό θρίλερ του Πάτρικ Στέτνερ «Υποθέσεις ξένων», μια σάτιρα «Ο πύργος», ένα δράμα «Miss Wonton», το αυτοβιογραφικό «Πράξεις λατρείας», το δράμα ενηλικίωσης «LIE» του Μάικλ Κουέστα και η ενήλικη ενδοσκόπηση «Μέσα στην κρεββατοκάμαρα» του Τοντ Φιλντ.

Από τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, το αφιέρωμα στο «Νέο Γαλλικό» σινεμά περιλαμβάνει τις δημιουργίες των Κατρίν Μπρεγιά και Κλερ Ντενί «Σύντομο Πέρασμα» και «Κάθε μέρα και χειρότερα» αντίστοιχα, των ανερχόμενων νέων ταλέντων Νταμιέν Οντουλ «Η ανάσα», Μπενουά Γκραφάν «Το παραλιακό καφέ» και Ρος Στεφανίκ «Σε αναμονή».

Το «Νέο Γερμανικό» εκτός από τη πολυσυζητημένη ταινία της Σάντρα Νέτελμπεργκ «Μάρθα» προβάλλει την παραγωγή της σπουδάστριας Μαρία Σπεθ «Οι μέρες Ανάμεσα», τα γυναικεία ψυχοδράματα «Σιωπηλή Καταιγίδα» του Τόμας Τόμσον και «Θα σ’ έχω στα πούπουλα» του Ιαν Ντέλτεϊ, και τη σπονδυλωτή ταινία της Αντζελα Σάνελεκ «Το καλοκαίρι που περνά». Το πρόγραμμα συμπληρώνουν δύο καθιερωμένες εκδηλώσεις: η πρωινή προβολή της «Χαμένης Ατλαντίδας» του Ντίσνεϊ για τα παιδιά και οι μεταμεσονύχτιες προβολές.