Η Ζιζέλ στο Μέγαρο Μουσικής

Η Ζιζέλ στο Μέγαρο Μουσικής

2' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ας το δηλώσουμε ευθύς εξαρχής: το γεγονός αυτής της πρώτης στην Ελλάδα υπερσυμπαραγωγής τόσων φορέων για τη διοργάνωση μιας και μόνης χορευτικής πρότασης είναι αυτόχρημα επιβλητική. Το Μέγαρο έστησε ένα team όπου το κάθε στέλεχος είναι αστέρι στον τόπο του, αλλά με διεθνείς προεκτάσεις. Στην ουσία οργανώθηκε ένας… γαλαξίας. Ετσι, στην παραγωγή είχαμε: 2 Ελληνες, τον μετρ ντε μπαλέ – χορογράφο – ενδυματολόγο Λ. ντε Πιάν και τον σκηνογράφο Ν. Πετρόπουλο, έναν Ρώσο, τον αρχιμουσικό Ρ. Λούντερ και έναν Πολωνό, τον light de signer Σ. Ζιέμπα. Κοντά τους, μαζί τους, γύρω τους η πρώτη ορχήστρα της Ελλάδας, η ΚΟΑ και ένα από τα καλύτερα corps de ballets των Βαλκανίων, αυτό της Οπερας της Σόφιας. Επίλεκτοι Ελληνες χορευτές ανέλαβαν τα μικρά ensembles, τους κορυφαίους χορευτικούς ή «χαρακτηριστικούς» ρόλους, ενώ πραγματικά αστέρια του ελληνικού μπαλέτου από την ΕΛΣ εμφανίστηκαν πρωταγωνιστικά, η μπαλαρίνα Α. Στεργιανού και ο σολίστ Γ. Βαρβαριώτης. Επικεφαλής των δύο διανομών: αστέρια εκθαμβωτικά του Κίροφ και του Μπαλσόι, η Γ. Μαχάλινα, η Ντ. Βισνιόβα, ο Ι. Ζελένσκι, ο Β. Μαλάχοφ και η Μ. Αλεξάντροβα. Με τόσα εγγυημένα συστατικά περιμέναμε μια υπέροχη… μαγιονέζα. Τη γευτήκαμε; Οχι, όχι ακριβώς. Η γεύση αποζητούσε κάτι από το πρώτο σερβίρισμα, κάτι από το δεύτερο και… κάτι διαφορετικό. Ομως το γεγονός καθαυτό μας ξεπερνά και μας κρίνει από μόνο του. Αποτελεί θέμα καλής πίστης η ανάγνωση του γεγονότος όπως και του παρόντος κειμένου.

Ετσι: τα σκηνικά αστόχησαν, καθώς παραπατούσαν μεταξύ «Ζιζέλ», «Λίμνης των κύκνων» και «Νάπολι». Κάποια κοστούμια ήταν υπέρ το δέον πλούσια για χωριό και ο Ιλαρίων φορτώθηκε υπερβολικά. Η ορχήστρα, που ειρήσθω εν παρόδω προοδεύει εντυπωσιακά, δεν υπήρξε πάντα εύστοχη στο συνοδευτικό της ρόλο. Ομως το corps de ballet, ιδιαίτερα στη β’ πράξη, θύμιζε το παλιό Μπαλσόι (μεγάλο μπράβο στη Β. Κίκνα που το επιμελήθηκε) και οι 6 φίλες της Ζιζέλ ήταν να τις πιεις στο ποτήρι. Από την πρώτη διανομή (9/10) η Μαχάλινα, υψηλή, υγιέστατη, αθλητική και χωρίς ballon δεν αποτελεί την ιδανική Ζιζέλ. Κοντά της ο Ζελένσκι, άψογος τεχνικά, ψυχρός και αγαλμάτινα απόμακρος θα ήταν ο τέλειος Απόλλων του Μπαλανσίν. Η Μύρτα της Αλεξάντροβα από τις καλύτερες που έχω συναντήσει. Το ζεύγος Βισνιόβα – Μαλάχοφ αποτελεί το όνειρο κάθε λάτρη της «Ζιζέλ» και η Στεργιανού προσφέρε μια αρχοντικά παγερή αλλά συγκαταβατική Βασίλισσα των ξωτικών (δεύτερη διανομή, 12/10). Εξοχος ο Ιλαρίων του πολύ καλού χορευτή Γ. Βαρβαριώτη που του αξίζει πια μια πρώτη θέση στην ιεραρχία του Μπαλέτου της ΕΛΣ και μάθημα συναισθηματικού καλοζυγισμένου ήθους η Ρ. Παπανικόλα (μητέρα της Ζιζέλ). Πανέμορφη κόμισσα η Μ. Κρούσσου. Θα επανέλθουμε.

Οι τρεις μικρόσκοσμοι τέμνονται. Ο Κάνιγχαμ επιδεικνύει μεγάλη άνεση στον χειρισμό των χαρακτήρων, προσδίδοντας βάθος και ουσία. Το γεγονός απελευθερώνει χώρο και επιτρέπει στους αναγνώστες να αντιληφθούν τις πολύ λεπτές αποχρώσεις της ανθρώπινης ψυχής. Και οι τρεις γυναίκες βιώνουν αντιφάσεις, απογοητεύσεις, ελπίδες. Οπως και στα προηγούμενά του μυθιστορήματα («Α Home at the end of the world», 1990, «Flesh and Blood», 1995), έτσι και στις «Ωρες», ο Κάνιγχαμ αποδεινύεται άξιος συνεχιστής της μεγάλης παράδοσης της αμερικανικής πεζογραφίας που εστιάζει στον μέσο άνθρωπο και στα προβλήματά του. Η υποδοχή που επιφυλάχθηκε και στα τρία μυθιστορήματα του Κάνιγχαμ ήταν τουλάχιστον ικανοποιητική. Το διήγημα του «White Angel», που είναι απόσπασμα από το πρώτο του βιβλίο, τιμήθηκε από το «New Yorker» με το βραβείο του καλύτερου αμερικανικού διηγήματος για το 1989. Η συνέχεια υπήρξε ακόμα πιο ενθαρρυντική. Το «Flesh and Blood», η σάγκα μιας οικογένειας Ελλήνων μεταναστών, κέρδισε το βραβείο «Whiting Writer’s», ενώ με τις «Ωρες» (το μοναδικό, δυστυχώς, μυθιστόρημα του συγγραφέα που έχει μεταφραστεί στα ελληνικά και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη) ο Κάνιγχαμ απέσπασε το σημαντικό λογοτεχνικό βραβείο Πούλιτζερ για το 1999.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή