Ο Μάλεβιτς γοητεύει τους Βιεννέζους

Ο Μάλεβιτς γοητεύει τους Βιεννέζους

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η μεγαλύτερη έκθεση που έγινε ποτέ για τον Μάλεβιτς στη Δύση, γνωρίζει ιδιαίτερη επιτυχία στο Κουνστφόρουμ της Βιέννης. Τα εκατόν είκοσι έργα του μεγάλου δημιουργού, που παρουσιάζονται στην έκθεση-αφιέρωμα, προέρχονται από το μουσείο της Αγίας Πετρούπολης και δίνουν την ευκαιρία στους επισκέπτες να δουν την πορεία του. Ιδρυτής του σουπρεματισμού, αγωνιζόταν για να κατακτήσει την απόλυτη καθαρότητα φόρμας και χρώματος. Πρόσωπο-κλειδί για την αβάν γκαρντ, ο Μάλεβιτς μετά τον πίνακα «Λευκό σε λευκό» που αποτελούνταν από ένα λευκό τετράγωνο σε λευκό φόντο, συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να προχωρήσει παραπέρα την ιδέα του και ξαναγύρισε στην εικονιστική ζωγραφική.

Η πλέον διάσημη δημιουργία του, «Μαύρο τετράγωνο», που έχει θεωρείται ως ένα από τα πιο χαρακτηριστικά της σύγχρονης ζωγραφικής, καταλαμβάνει τον κεντρικό χώρο της έκθεσης. Δίπλα σε αυτό βρίσκονται ο «Μαύρος σταυρός», ο «Μαύρος κύκλος» και το «Κόκκινο τετράγωνο». Παράλληλα συμπεριλαμβάνονται και άλλα έργα του λιγότερο γνωστά, τα οποία αντανακλούν τους διάφορους πειραματισμούς: τη φάση «Φωβ», την κυβιστική, την πριμιτιβιστική, υπό την επίδραση του Πικάσο αλλά και του Μπρακ. Αίσθηση προκαλούν οι ώριμες δημιουργίες του, όπου βρίσκει κανείς ίχνη του ρεαλισμού αλλά και του ιμπρεσιονισμού. Στο Κουνστφόρουμ, εκτός από πίνακες, υπάρχουν και εικονογραφήσεις για βιβλία, μακέτες για θεατρικές παραστάσεις ακόμα και περσελάνες που είχε φιλοτεχνήσει ο καλλιτέχνης.

– Τα αναθηματικά βιτρό, ζωγραφισμένα με την τεχνική του dietro-vetro (πίσω από το γυαλί εν είδει κατόπτρου) που έχει τις ρίζες του σε μια παράδοση λαϊκής θρησκευτικής τέχνης της Ιταλίας και ιδιαίτερα της Απουλίας παρουσιάζει το Ιταλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης. Η έκθεση «Ι vetri votivi del Gargano», (Τα αναθηματικά βιτρό του Γκαργκάνο) περιλαμβάνει 66 ζωγραφιές σε γυαλί της Πασκουίνα Μπάσο και της Ντίνα Λορίτο από την Απουλία που εδώ και έξι χρόνια ασχολούνται με την ιστορική και εικονογραφική μελέτη της τεχνικής dietro-vetro αναβιώνοντας τη ζωγραφική λαϊκή τέχνη της γενέτειράς τους. Πρόκειται για μια μέθοδο ακριβώς αντίθετη από εκείνη της ζωγραφικής πάνω σε χαρτί ή σε καμβά που ξεκινάει από το μερικό για να φτάσει στο γενικό. Ο καλλιτέχνης ζωγραφίζει πίσω από το γυαλί χωρίς να βλέπει την εικόνα παρά μόνο όταν ολοκληρώσει το έργο του και στρέψει την επιφάνεια του γυαλιού. Η τεχνική αυτή καθιστά αδύνατη οποιαδήποτε αναθεώρηση ή διόρθωση (οποιοδήποτε λάθος παραμένει) γι’ αυτό θεωρείται έργο ιδιαίτερης δυσκολίας και ακριβείας. Τα χρώματα είναι τέμπερες κατάλληλα αραιωμένες που απλώνονται σε στρώματα στη λεία επιφάνεια του γυαλιού. Η έκθεση εγκαινιάζεται αύριο το βράδυ (21.00) στην αίθουσα Alberto Savinio του Ιταλικού Ινστιτούτου και θα διαρκέσει ώς τις 30 Νοεμβρίου οπότε θα μεταφερθεί στις Βρυξέλλες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή