ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το 24ωρο του Φεστιβάλ

«Αιματοχυσία» σημειώθηκε στην πρώτη συνεδρίαση της διεθνούς κριτικής επιτροπής, όπως είπε ο πρόεδρός της Τζον Μπούρμαν κατά τη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε χθες το μεσημέρι. «Χρειάστηκε να καλέσουμε ασθενοφόρο για τα τραύματα και την πυροσβεστική για τις φωτιές που άναψαν», είπε προσπαθώντας να δώσει με χαριτωμένο τρόπο το κλίμα των διαφωνιών. «Οταν κλείνεις μερικούς ανθρώπους σε μια επιτροπή, αναπτύσσονται συμμαχίες και οι ισορροπίες συνεχώς αλλάζουν. Το κακό είναι ότι συνήθως τα βραβεία πηγαίνουν σε συμβιβαστικές λύσεις. Ετσι, το καλύτερο θα ήταν τα υπόλοιπα έξι μέλη της επιτροπής να πάνε σπίτι τους και να δώσω εγώ τα βραβεία. Η μεγάλη σφαγή θα γίνει την Κυριακή, στην τελική ψηφοφορία», σημείωσε. Σε ερώτησή μας αν φέτος υπάρχει ένας κοινός προβληματισμός των σκηνοθετών, όπως συνέβη πέρυσι με το ζήτημα των μεταναστών, ο Πάβελ Παβλικόφσκι (περσινός νικητής με το «Τελευταίο καταφύγιο») είπε ότι και φέτος είναι πολλές οι ταινίες για τη μετανάστευση. «Τα τέσσερα από τα επτά μέλη της επιτροπής δεν ζουν στις χώρες τους», είπε ο Αργεντινός Κιντίν, «γι’ αυτό και η μετανάστευση μας αφορά ιδιαίτερα», ενώ ο Γιάννης Κόκκος υπογράμμισε ότι «στα περισσότερα φιλμ οι ήρωες είναι πρόσωπα που ζουν σε άλλη χώρα ή έχουν χάσει τον προσανατολισμό τους ακόμη και στην ίδια τους τη χώρα». Τι διαπιστώνει όμως η επιτροπή για τις κατευθύνσεις των νέων σκηνοθετών και τι αναζητά σε εκείνους; «Αναζητώ ένα όραμα, μια προσωπική προσέγγιση», είπε ο Μπούρμαν, υπογραμμίζοντας: «Θέλω ένας σκηνοθέτης να έχει κάτι να πει, αλλά και τις ικανότητες να το πει. Ολες οι ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος έχουν γίνει υπό ομαλές συνθήκες, παρά τις δυσκολίες σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό. Αυτό όμως φαίνεται ότι περιορίζει και τις φιλοδοξίες των σκηνοθετών. Μ’ αρέσει πάντως να θυμίζω ότι και ο «Πολίτης Κέιν» ήταν η πρώτη ταινία του Ορσον Ουέλς».

Επειτα από τον Μίκη Θεοδωράκη, που αρνήθηκε να διεκδικήσει το βραβείο μουσικής γα τον «Εβδομο ήλιο του έρωτα» του Βαγγέλη Σερντάρη, από τη διαδικασία των βραβείων δήλωσε χθες ότι απέχει και ο Γιώργος Πανουσόπουλος με το «Μια μέρα τη νύχτα». Σε ανακοίνωσή του αναφέρει: «Επειδή με το ισχύον σύστημα αλληλοεξαρτήσεων ο κάθε Ελληνας κινηματογραφισής σύρεται υποχρεωτικά στο Ελληνικό Φεστιβάλ για να έχει δικαίωμα στα ετήσια Κρατικά Βραβεία, και επειδή θέλησα να συμμετάσχω μόνο με το «Ταξίδι του Μέλιτος», είμαι υποχρεωμένος να ζητήσω από τους κριτές να μη με συμπεριλάβουν στις (τυχόν) επιλογές τους για το βραβείο σκηνοθεσίας. Το ελληνικό φεστιβάλ δεν έχει καν λόγο ύπαρξης αν πρέπει να εκβιάζει τη συμμετοχή μας σ’ αυτό έτσι ανενδοίαστα (και έστω νομότυπα)».

«Μουσική και τραγούδια από τον ελληνικό κινηματογράφο» είναι το θέμα της τελετής απονομής των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας την ερχόμενη Δευτέρα, που θα κλείσει και τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ.

Εντυπωσιακή είναι η αύξηση που παρατηρείται στην κίνηση των εισιτηρίων του 42ου Φεστιβάλ. Κατά τις πέντε πρώτες ημέρες των προβολών κόπηκαν 28.186 εισιτήρια, ενώ ο αντίστοιχος περσινός αριθμός ήταν 21.460. Τα εισιτήρια για τις προβολές εξαντλούνται πολύ συχνά από νωρίς το πρωί και είναι σχεδόν μόνιμο φαινόμενο, οι θεατές στα σκαλιά των αιθουσών. Επιβεβλημένες επομένως και οι έκτακτες επαναληπτικές προβολές. Ετσι, το εξαιρετικά επίκαιρο «Κανταχάρ» του Μοσέν Μαχμαλμπάφ, που ήδη προβλήθηκε δύο φορές σε υπερ-γεμάτες αίθουσες, ξαναπαίζεται την Παρασκευή στις 11 το πρωί.