Υμνος Καλατράβα στις Κυκλάδες

Υμνος Καλατράβα στις Κυκλάδες

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. «Γεννήθηκα στη Βαλένθια και το σπίτι μου έβλεπε στη θάλασσα. Ομως, θάλασσα όμορφη σαν τη θάλασσα των Κυκλάδων δεν έχω ξαναδεί. Αυτή η αρμονία ανάμεσα στο γυμνό, λιτό, αλλά και δυνατό κυκλαδίτικο τοπίο με τα σπίτια και τους ναούς των απλών ανθρώπων ήταν το μεγαλύτερο μάθημα που πήρα από την ελληνική αρχιτεκτονική». H εξομολόγηση του διάσημου Ισπανού αρχιτέκτονα Σαντιάγκο Καλατράβα για τη σχέση του με την Ελλάδα, που ξεκινάει από τα φοιτητικά του χρόνια, όταν ήρθε να μελετήσει την αρχιτεκτονική των μνημείων (κλασική και λαϊκή), περιλαμβάνει όλη τη φιλοσοφία και το όραμα του έργου του, το οποίο συνοψίζεται σε δύο λέξεις: αρμονία και άνθρωπος.

«Αρχιτέκτονας είναι αυτός που μπορεί να φτιάξει όμορφα ερείπια. Τα κλασικά μνημεία, για παράδειγμα, ακόμα και όταν είναι ερείπια 2.000-3.000 χρόνων έχουν μια αρμονία. Γι’ αυτό πρέπει να ζήσουμε την εποχή μας και να κάνουμε ό,τι καλύτερο, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την κριτική των επόμενων γενεών. Τα μνημεία πρέπει να αποτελέσουν μαρτυρία πολιτισμού για τις επόμενες γενιές», ανέφερε χθες σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε με αφορμή την έκθεση για το έργο του, κύριος πυρήνας της οποίας αποτελούν οι μακέτες και τα σχέδια που δημιούργησε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.

Ευκαιρία για την Αθήνα

Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που ο Ισπανός αρχιτέκτονας αναλαμβάνει την επίλυση κάποιων προβλημάτων με τη δημιουργία δημόσιων έργων. Μέχρι σήμερα έχει πάρει μέρος σε 100 διαγωνισμούς για δημόσια έργα σε όλο τον κόσμο. Ετσι και στη χώρα μας, συμμερίζεται την ευθύνη και πιστεύει ότι είναι η τελευταία ευκαιρία να πετύχει η Αθήνα κάτι όμορφο και μοναδικό. «O χρόνος είναι λίγος αλλά με τη βοήθεια του Θεού, του «Αθήνα 2004» και της Αθηνάς θα πετύχουμε», σχολίασε.

Στα ολυμπιακά έργα της Αθήνας, διευκρίνισε, θα δώσει «ανθρώπινο χαρακτήρα και υψηλή αρχιτεκτονική αισθητική», ενώ για το ολυμπιακό σύμπλεγμα έχει επιλέξει τη χρήση των αψίδων που ανάγονται στο Βυζάντιο και κωδικοποιούν το μήνυμα «ψηλότερα, μακρύτερα, δυνατότερα».

Ο πολυτάλαντος Ισπανός αρχιτέκτονας, πολίτης πλέον του κόσμου, που συνδυάζει την τέχνη με την τεχνική, θεωρεί ότι η «αρχιτεκτονική είναι μια λέξη ελληνική». Πόλεις και άνθρωποι, παρατηρεί, αποτελούν ένα ζωντανό δεσμό της σύγχρονης εποχής αλλά οι σύγχρονες πόλεις έχουν χάσει την ανθρώπινη διάστασή τους, λόγω της ραγδαίας και ανεξέλεγκτης επέκτασής τους χωρίς σχέδιο και προγραμματισμό. Γι’ αυτό το όραμα στο έργο του είναι να δώσει μια πνοή στις πόλεις και σε υποβαθμισμένες περιοχές με αξιοπρέπεια στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων. «O άνθρωπος είναι το μέτρο και αυτό κρύβεται πίσω από το έργο μου», ανέφερε.

Μνημειακή αξία

Βασικό παράγοντα αποτελεί ταυτόχρονα η σταθερότητα και η δυνατότητα διάρκειας του έργου. «Τα μνημειακής αξίας κτίρια ενέχουν την έννοια της μνήμης. Αποτελούν εμφανή μαρτυρία για τον πολιτισμό των ημερών», είπε σχολιάζοντας την κοινή ρίζα μνήμης-μνημείου. Θεωρεί, ωστόσο, ότι τα επόμενα μνημεία μπορεί να είναι και καλύτερα. Είναι ενδιαφέρουσα η απάντησή του στο ερώτημα με αφορμή την τρομοκρατική επίθεση στους «δίδυμους πύργους». Μπορούμε να δημιουργήσουμε μνημειακά κτίρια χωρίς να προκαλούν εχθρικά συναισθήματα; Αν κοιτάξει κάποιος από την Πλάκα θα δει ότι ο «δεύτερος» Παρθενώνας είναι καλύτερος και μεγαλύτερος από τους πρώιμους ναούς στα ερείπια των οποίων κτίστηκε. Οσο για την τρομοκρατική επίθεση, «στόχος δεν ήταν το κτίριο, αλλά το σύμβολο της καθημερινής ζωής».

Η έκθεση που εγκαινιάστηκε χθες στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Θεσσαλονίκης, εμπλουτισμένη με νέα έργα, παρουσιάζει παράλληλα τη μακέτα του σκηνικού για τις Τρωάδες του Ευριπίδη, που ανέβηκαν πρόσφατα στη Βαλένθια, με την Ειρήνη Παππά. Βασίζεται σε τρία στοιχεία-σύμβολα: το ανθρώπινο σώμα, τον ταύρο (δύναμη της φύσεως) και τη θάλασσα, ενώ παρουσιάζει τη γλώσσα της αρχιτεκτονικής του Σαντιάγκο Καλατράβα, έργα του οποίου βρίσκονται διάσπαρτα σε όλον τον κόσμο. Σήμερα (12.00) ο Σαντιάγκο Καλατράβα θα δώσει διάλεξη στο Ολύμπιον, όπου θα μιλήσει για το έργο του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή