Συνεργασία Μπότα – Εθνικής Τράπεζας

Συνεργασία Μπότα – Εθνικής Τράπεζας

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αν ο Σαντιάγο Καλατράβα έχει σχεδόν μονοπωλήσει το ενδιαφέρον εξαιτίας της εμπλοκής του στην ολυμπιακή προετοιμασία, ένας άλλος συνάδελφός του, ο Ελβετός Μάριο Μπότα θα μείνει πιθανότατα στην ιστορία ως ο πρώτος σημαντικός Ευρωπαίος αρχιτέκτονας, ο οποίος δραστηριοποιήθηκε στην Αθήνα του 21ου αιώνα. Τον Ιανουάριο εγκαινιάζεται (ίσως από τον πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη) το νέο κτίριο Διοίκησης της Εθνικής Τράπεζας στη συμβολή των οδών Αιόλου και Σοφοκλέους, προϊόν της συνεργασίας του Μπότα με τρεις Ελληνίδες αρχιτέκτονες: την Ειρήνη Σακελλαρίδου, τη Μόρφω Παπανικολάου και τη Μαρία Πολλάνη. Το «μοντέλο συνεργασίας» αποδείχθηκε εξαιρετικά αποτελεσματικό παρά τις αντιξοότητες – οι μελέτες επεξεργάστηκαν στη διάρκεια αλλεπάλληλων ταξιδιών στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στο Λουγκάνο. Και το σημαντικότερο: έχει μέλλον. Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αρχίζουν σε μεγάλο οικόπεδο επί της Λεωφόρου Συγγρού (στο ύψος του Παντείου Πανεπιστημίου) οι εκσκαφικές εργασίες προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή των κεντρικών γραφείων της Εθνικής Ασφαλιστικής. Την αρχιτεκτονική μελέτη υπογράφουν εξ ημισείας ο Μάριο Μπότα και το γραφείο της Ειρήνης Σακελλαρίδου και της Μόρφως Παπανικολάου, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Η ανάθεση της μελέτης στον Μπότα και στις Ελληνίδες συνεργάτιδές του δεν αποκλείεται να σηματοδοτεί μία νέα πραγματικότητα. H λογική της ανάθεσης, δημοφιλέστατη στο εξωτερικό, κατασυκοφαντημένη στην Ελλάδα, δείχνει να κερδίζει έδαφος και στην Αθήνα. Τακτικές αναθέσεις -παράλληλα με τη διενέργεια διαγωνισμών- είναι δείκτης ωριμότητας και σεβασμού του αρχιτεκτονικού έργου. Ανάθεση σημαίνει ανάληψη της ευθύνης εκ μέρους του οργανισμού που αναθέτει και ταυτόχρονα περιορισμό της δυνατότητάς του να παρέμβει. Ταυτόχρονα, η εμπλοκή Μπότα αναδεικνύει μία ξεχασμένη πτυχή της δράσης των μεγάλων επιχειρηματικών οργανισμών ως βασικοί μοχλοί της αρχιτεκτονικής δημιουργίας. Στην Αθήνα, τα τελευταία τριάντα χρόνια, ελάχιστες τράπεζες αποτόλμησαν την κατασκευή νέων γραφείων και επιδόθηκαν στην αποκατάσταση παλαιότερων κτιρίων – κατά προτίμηση νεοκλασικών.

Το σχέδιο της ανέγερσης μιας κεντρικής μονάδας που θα στέγαζε τις διάσπαρτες σήμερα υπηρεσίες της Εθνικής Ασφαλιστικής χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του ’90. H πολύ καλή θέση του οικοπέδου εξυπηρετούσε θαυμάσια την ιδέα ενός εμβληματικού κτιρίου. Προκηρύχθηκε αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που ολοκληρώθηκε με τη δημοσίευση των βραβευμένων μελετών. Το πρώτο βραβείο δεν υλοποιήθηκε ποτέ, ακολουθώντας τη μοίρα των περισσότερων αρχιτεκτονικών διαγωνισμών στην Ελλάδα. Το θέμα ανακινήθηκε πρόσφατα, όταν βρισκόταν σε εξέλιξη η κατασκευή του κτιρίου στην οδό Αιόλου. H επιτυχημένη έκβαση της πρώτης απόπειρας οδήγησε στη διαμόρφωση μιας σταθερότερης βάσης συνεργασίας με τον Μάριο Μπότα. Ετσι, η ακύρωση του διαγωνισμού και η απευθείας ανάθεση της μελέτης στον Ελβετό αρχιτέκτονα και στις δύο Ελληνίδες συναδέλφους του από τη Θεσσαλονίκη, ήταν θέμα χρόνου. Αυτή τη στιγμή στα δύο γραφεία «δουλεύεται» η οριστική μελέτη.

Η οπτική επαφή οικοπέδου και Ακρόπολης υπαγόρευσε και τις βασικές σχεδιαστικές αρχές. O κορμός του στιβαρού συγκροτήματος εδράζεται σε μία ισχυρή οξεία γωνία στη συμβολή της λεωφόρου Συγγρού με την οδό Γαλαξία που ανοίγει σαν τόξο με θέα τον Ιερό Βράχο. Το άνοιγμα δημιουργεί ένα αίθριο κάτω από το οποίο θα κατασκευαστεί το συνεδριακό κέντρο της μονάδας. Επίσης προβλέπεται η ανέγερση ενός δεύτερου, πολύ χαμηλότερου, κτιρίου συνοδείας σε σχήμα παραλληλόγραμμου. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το νέο κτίριο θα είναι έτοιμο έως το 2003, σε λιγότερο δηλαδή από 24 μήνες.

ΒΣτη Λάρισα (Δημοτικό Ωδείο) οι Ευανθία Ρεμπούτσικα, Παναγιώτης Καλατζόπουλος και Ελλη Πασπαλά για μία και μοναδική βραδιά. Θα ακουστούν τραγούδια και ορχηστρικά αποσπάσματα από τους δίσκους «Το αστέρι και η ευχή», «Για τη συνήθεια του έρωτα», «Peppermint», «Μικρές Ιστορίες», «Μόνο ένα φιλί» κ.ά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή