ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Δάφνις και Χλόη» σαλπάρουν για την Κούβα με «Σχεδία»

Το σκηνικό; Ενας ολάνθιστος κήπος στην καρδιά τής Αβάνας. Το έργο: «Δάφνις και Χλόη» του Μορίς Ραβέλ. Και οι πρωταγωνιστές; Είκοσι πέντε χορευτές της ομάδας χορού «Σχεδία», η οποία σε λίγες μέρες ετοιμάζεται να σαλπάρει για την μακρινή Κούβα. Μετά την επιτυχία που σημείωσαν πέρυσι το καλοκαίρι στην Αγία Πετρούπολη και την Τιφλίδα της Γεωργίας, η συνέχεια ήταν αναμενόμενη. Αβάνα, Σάντα Κλάρα, Σαντιάγο ντε Κούβα. Τρεις σταθμοί σε ένα ταξίδι που ξεκινά την ερχόμενη Τρίτη και θα ολοκληρωθεί στις 6 Μαρτίου.

«Κάθε φορά το τοπίο αλλάζει. Οπως και η χορογραφία…». H καλλιτεχνική διευθύντρια και χορογράφος της ομάδας, Αναστασία Λύρα, μίλησε στην «K», λίγες μέρες, πριν από την αναχώρηση για ένα ταξίδι, που εδώ και πολύ καιρό ονειρευόταν.

«Το έργο «Δάφνις και Χλόη» είναι μια από τις πιο αντιπροσωπευτικές εργασίες της ομάδας, βασισμένη σε τρεις κύριους άξονες: Τον αυτοσχεδιασμό, την κλασική μουσική και την εμφάνιση σε δημόσιους χώρους». Τι είναι αυτό που θα αλλάξει αυτή τη φορά; «Εχουμε καλέσει πέντε Κουβανούς χορευτές από το Εθνικό Συγκρότημα Σύγχρονου Χορού (Danza Contemporanea de Cuba), οι οποίοι ήδη βρίσκονται εδώ μαζί μας και συμμετέχουν στις πρόβες. Οι παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν σε κήπους και κεντρικές πλατείες των πόλεων, τις οποίες πάντα επισκέπτομαι, αρκετό καιρό, πριν φύγουμε. Αυτό που με επηρεάζει πολύ είναι η αρχιτεκτονική του χώρου και σίγουρα οι τελικές οδηγίες θα δοθούν επιτόπου! H χορογραφία βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό, άρα ποτέ δεν είναι η ίδια…».

Ο νεαρός Δάφνις, η γλυκιά Χλόη, ο θεός Πάνας και οι περιπέτειες του έρωτα. «Την προγραμματική μουσική του Ραβέλ, αντιμετώπισα με μια πιο αφαιρετική ματιά. Ολοι οι πρωταγωνιστές είναι ορατοί και συγχρόνως απορροφούνται από την ομάδα. Είκοσι πέντε χορευτές, που δεν είναι άλλοι από τα διαφορετικά πρόσωπα του Δάφνι και της Χλόης». Και η γοητεία του αυτοσχεδιασμού;

«Ο τρόπος που δουλεύουμε, δεν καπελώνει τον χορευτή. Του βάζει το πλαίσιο, του δίνει τις οδηγίες και τη δομή του χώρου για να καταλήξει εκείνος στις λύσεις και τις τελικές μορφές, με βάση τις γνώσεις, την ευαισθησία και τη διαίσθησή του. Αυτή η ελευθερία κάνει τη δουλειά πολύ απαιτητική από άποψη ευθύνης. Συχνά μιλώ στους χορευτές μου για την «ευφυΐα της ομάδας», όπου ο καθένας οφείλει να ενταχθεί στην ομάδα, να την υπηρετήσει με αρμονία και οικονομία κίνησης, θυσιάζοντας την παρόρμηση του».

Η «Σχεδία» δεν επιχορηγείται από το υπουργείο Πολιτισμού, έχει όμως την τύχη να υποστηρίζεται ιδιωτικά. «Δεν πιστεύω ότι η καλλιτεχνική άνθηση βασίζεται στις επιχορηγήσεις», ανέφερε η Αναστασία Λύρα, η οποία συνεχίζει να δουλεύει με την ομάδα της και να κάνει σχέδια για το μέλλον. «H ομάδα λειτουργεί όλο τον χρόνο σαν εργαστήριο και σε τακτά διαστήματα οργανώνω σεμινάρια με δασκάλους και καλλιτέχνες από το εξωτερικό. Αυτή την εποχή, μόνιμος συνεργάτης είναι ο Αμερικανός χορευτής, Πίτερ Ράιαν, ο οποίος έχει αναπτύξει μια τεχνική για την συνεκφορά λόγου και κίνησης και μαζί με τους χορευτές ετοιμάζει ένα project με θέμα την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Οι παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν τον επόμενο χρόνο. Οσο για το φετινό καλοκαίρι… το πρόγραμμα περιλαμβάνει μια περιοδεία με το «Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας», στη Γεωργία, την Αγία Πετρούπολη και την πόλη Μπακού, στον Καύκασο!».

Αν δεν τον είχε παροτρύνει ο M. Χατζιδάκις θα ‘χε άραγε συνεχίσει στο χώρο; «Δεν ξέρω. Ξέρω μόνο ότι βρίσκω σχολικά τετράδια στα οποία είχα σχεδιάσει εξώφυλλά πιθανών δίσκων. «Φοίβος Δεληβοριάς. Ηχογραφηθηκε στην Καλλιθεα. Επαιξαν οι τάδε μουσικοί». Ακόμα και σημείωμα για το εσώφυλλο έγραφα…».