Περί ενορχήστρωσης

1' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ν. Ρίμσκι-Κόρσακοφ

Οι βάσεις της ενορχήστρωσης

Επιμ. – Μετ.: Γ. Πλουμπίδης Εκδ. «Παπαγρηγορίου – Νάκας» (2 τόμοι + 4 CD)

Ενα από τα κλασικά έργα του είδους, «Οι βάσεις της ενορχήστρωσης» του Ρώσου συνθέτη Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ (1844-1908), κυκλοφόρησε σε υποδειγματική ελληνική έκδοση δύο βιβλίων που συνοδεύονται από τέσσερα CD με μουσικά παραδείγματα.

Από τη συμφωνική σουίτα «Σεχραζάντ», βασισμένη στις «Χίλιες και μία νύχτες», ώς τον υπέροχο «Χρυσό Πετεινό», όπερα που συνέβαλε καθοριστικά στην καταξίωσή του, η γραφή του Ρίμσκι-Κόρσακοφ προτείνει λύσεις που φανερώνουν πρωτίστως εξαιρετική αντίληψη της ποιότητας κάθε ήχου και καλό γούστο.

Η σκέψη για ένα εγχειρίδιο αφιερωμένο στην ενορχήστρωση απασχόλησε τον Ρίμσκι-Κόρσακοφ τα τελευταία είκοσι χρόνια της ζωής του. Εχοντας ήδη 20ετή παιδαγωγική εμπειρία, το 1891 ο Ρίμσκι-Κόρσακοφ άρχισε να κρατά σημειώσεις, που διασώθηκαν σε τρία τετράδια με κείμενα και μουσικά παραδείγματα. Ωστόσο, το πλήθος των υποχρεώσεων δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση της επεξεργασίας και αναθεώρησης του πρώτου κεφαλαίου του τελικού συγγράμματος παρά μόλις λίγες ώρες πριν από τον θάνατό του. Την επιμέλεια και έκδοση του τελευταίου αυτού έργου του συνθέτη υπό τον τίτλο «Οι βάσεις της ενορχήστρωσης» πραγματοποίησε το 1912 ο Μαξιμίλιαν Στάινμπεργκ. Σε αυτόν οφείλεται και η τελική επιλογή των συνολικά 312(!) μουσικών παραδειγμάτων, που περιλαμβάνονται στον δεύτερο τόμο της παρούσας έκδοσης.

Είναι προφανές ότι η νέα αυτή έκδοση, σε επιμέλεια του Γιώργου Πλουμπίδη, απευθύνεται σε αναγνώστες με ειδικό ενδιαφέρον. Ωστόσο, η παρουσία των δίσκων επιτρέπει σε ένα ευρύτερο φιλόμουσο κοινό να παρακολουθήσει και να κατανοήσει τις σκέψεις και τις παρατηρήσεις που διατυπώνει ο συνθέτης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή