ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Εξι κορυφαίοι γλύπτες συνομιλούν με τον άνθρωπο»

Με φόντο τα κοστούμια από τις αρχαίες τραγωδίες -σαν άλλα γλυπτά- ο υπουργός Πολιτισμού Ευ. Βενιζέλος, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα και οι υπεύθυνοι έξι ευρωπαϊκών μουσείων και οργανισμών παρουσίασαν χθες το πρωί στην Εθνική Πινακοθήκη μια μεγάλη έκθεση για το επόμενο καλοκαίρι, το καλοκαίρι της Ολυμπιάδας: «Εξι κορυφαίοι γλύπτες συνομιλούν με τον άνθρωπο» είναι ο τίτλος της και από τον Ιούνιο ώς τον Οκτώβριο, γλυπτά των Ροντέν, Μπουρντέλ, Μαγιόλ, Μπρανκούζι, Τζακομέτι, Χένρι Μουρ θα φιλοξενηθούν στην Εθνική Πινακοθήκη, ενώ η Εθνική Γλυπτοθήκη στο Γουδί, το ίδιο διάστημα, θα παρουσιάσει την αναδρομική του Χένρι Μουρ.

«Σύνοδος» γλυπτών

Εκατόν είκοσι έργα γλυπτικής, εξήντα σχέδια και άλλο συμπληρωματικό υλικό, όπως έργα από συλλογές αρχαιοτήτων των μουσείων Ροντέν και Μπουρντέλ, θα ταξιδέψουν από τα μουσεία Ροντέν, Μπουρντέλ και Μαγιόλ του Παρισιού και από το Ιδρυμα Χένρι Μουρ της Βρετανίας. Πρόκειται για τους έξι μεγαλύτερους γλύπτες του τέλους του 19ου και του 20ού αιώνα, οι οποίοι έχουν επηρεαστεί από την ελληνική τέχνη. H έκθεση των έργων τους αναδεικνύει την εξέλιξη της γλυπτικής από την παράδοση του Ροντέν ώς την εποχή μας. Οι έξι γλύπτες συνομίλησαν με την αρχαιότητα, ο καθένας με τον τρόπο του και στην έκθεση παρουσιάζονται έργα μέσω των οποίων οι έξι γλύπτες «ξαναδιάβασαν την αρχαιότητα».

Δεν έχουν ξαναβρεθεί μαζί οι έξι γλύπτες, και οι δύο εκθέσεις «θα αποτελέσουν δύο από τα πιο σημαντικά εικαστικά γεγονότα κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων», όπως πιστεύει η κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα. Το 1949 στην Αθήνα είχε παρουσιαστεί έκθεση με έργα του Χένρι Μουρ, ενώ έργα μοντέρνας γλυπτικής είχαν παρουσιαστεί το 1965 από τον Τόνη Σπητέρη στου Φιλοπάππου. Από τους υπόλοιπους καλλιτέχνες της ομάδας είχαν παρουσιαστεί μικρές εκθέσεις τους στο παρελθόν. «Ποτέ στον κόσμο όμως δεν συναντήθηκαν αυτοί οι γλύπτες με κεντρική ιδέα την ανθρώπινη μορφή στη γλυπτική», λέει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης. Και συνεχίζει: «Οι έξι Ευρωπαίοι γλύπτες επελέγησαν με κριτήριο την προσήλωσή τους στην ουμανιστική παράδοση που θεμελίωσε η αρχαία ελληνική γλυπτική, αλλά και τον ρόλο που διαδραμάτισαν στη ριζική αλλαγή αυτής της παράδοσης. Πράγματι οι έξι αυτές ηγετικές μορφές της νεότερης και μοντέρνας τέχνης μάς επιτρέπουν να παρακολουθήσουμε τους αναβαθμούς της πορείας από την παραδοσιακή, αλλά ριζοσπαστικά ανανεωμένη και εμψυχωμένη γλυπτική μορφή της πρώτης τριάδας (Ροντέν, Μπουρντέλ, Μαγιόλ) στις τρεις εκδοχές της μοντέρνας πλαστικής που αντιπροσωπεύουν οι καλλιτέχνες της δεύτερης ομάδας (Μπρανκούζι, Τζακομέτι, Χένρι Μουρ).

Ο υπουργός Πολιτισμού που έφυγε νωρίς λόγω των πολιτικών του υποχρεώσεων και εξελίξεων είπε «είναι ένα οργανωτικό επίτευγμα τόσων πολλών μουσείων και ιδρυμάτων. H διεθνής συνεργασία μάς χαροποιεί ιδιαίτερα γιατί εκφράζει το πνεύμα της Ολυμπιάδας.

Ο διευθυντής του Μουσείου Ροντέν Ζακ Βιλέν στο τέλος της συνέντευξης Τύπου εξέφρασε μια πρόταση: μερικά από τα γλυπτά να εγκατασταθούν σε κεντρικά σημεία της πόλης που συνδέονται με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. H διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης βρήκε ενδιαφέρουσα την ιδέα, είπε ότι έχει δοκιμαστεί σε μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες (Βερολίνο, Βαρκελώνη, κ.λπ.) και έχει κάνει ήδη την πρόταση στον Ευ. Γιαννακόπουλο. Οι δισταγμοί που υπάρχουν είναι σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των έργων.