Ωραίες σκηνές άσχημης ζωής..

Ωραίες σκηνές άσχημης ζωής..

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Σε τρία χρόνια θα είμαστε είτε διάσημοι είτε νεκροί !» Αυτά τα βαρυσήμαντα ειπώθηκαν πριν από καμιά δεκαριά χρόνια όταν ο Φρανκ Κάστορφ και η ομάδα του ανέλαβαν την -επιχορηγούμενη από το κράτος- Λαϊκή Σκηνή του Βερολίνου, γνωστή επίσης κι από τη διεύθυνσή της: βρίσκεται στην Πλατεία Ρόζα Λούξεμπουργκ στο πάλαι ποτέ Ανατολικό Βερολίνο.

Σήμερα ο Φρανκ Κάστορφ είναι ένα από τα πρώτα 3-4 ονόματα του σύγχρονου γερμανικού θεάτρου. Κι ασφαλώς ζει και βασιλεύει λουσμένος από τα φώτα της δημοσιότητας, έχοντας δημιουργήσει την πιο πολυσυζητημένη ομάδα στη χώρα του. Διευθύνοντας το θέατρό του όσο πιο ανορθόδοξα γίνεται (με ατέλειωτες συζητήσεις μεταξύ πλατείας και σκηνής, με «πολιτιστική κοινωνική ανάλυση» -ότι κι αν σημαίνει αυτή η πιστή μετάφραση ενός γερμανικού νεολογισμού- με αντιρατσιστικές εκδηλώσεις, με συναυλίες «διαμαρτυρίας», με σκηνοθετικούς πειραματισμούς οι οποίοι μεταμορφώνουν πασίγνωστα θεατρικά κείμενα σε αγνώριστα, κ.τλ, κ.τλ.) ο Φρανκ Κάστορφ είναι ο πλέον περιζήτητος θεατράνθρωπος για όλα τα -ατελείωτα και πολυπληθή- διεθνή θεατρικά φεστιβάλ.

Καβγάδες για τα δικαιώματα

Μεταλλάσσοντας, μέχρι σε βαθμό παρωδίας, τα πασίγνωστα «κλασικά» πλέον έργα, ο ρηξικέλευθος αυτός σκηνοθέτης είναι φυσικό να εμπλέκεται διαρκώς σε καβγάδες με τους κάτοχους των συγγραφικών δικαιωμάτων έργων, των οποίων τούς αλλάζει τον αδόξαστο. Ετσι, όταν μετέτρεψε τον Σταν Κοβάλσκι, τον πρωταγωνιστή του «Λεωφορείον ο Πόθος», του Τένεσι Ουίλιαμς -γραμμένο το 1947- σε «πολιτικό» μετανάστη ο οποίος φεύγει από την Πολωνία λόγω της συμμετοχής του στο συνδικάτο «Αλληλεγγύη», το Πανεπιστήμιο του Ν. Τενεσί που εκπροσωπεί τα δικαιώματα του συγγραφέα, επέμενε να αλλάξει ο τίτλος του έργου. Εγινε λοιπόν «Τερματικός σταθμός: Αμερική». Και έτσι ακριβώς παρουσιάστηκε σε καμιά δεκαριά διεθνών θεατρικών συναντήσεων.

«Δεν είναι μόνο η κοινωνία. Ακόμα και η προσωπική ζωή του κάθε ανθρώπου δεν είναι τίποτα άλλο πάρα μια διαρκής κι αρρωστημένη κρίση μέσα στον καπιταλιστικό κόσμο που ζούμε», λέει, το μήνυμα του έργου.

Οπως τουλάχιστον το κατάλαβε ο σκηνοθέτης του, ο οποίος μοιάζει να υποστηρίζει ότι το συγκεκριμένο αυτό κείμενο του Ουίλιαμς δεν είναι παρά μια παρουσίαση άρρωστων καταστάσεων, κατασκευασμένων από ψυχικά άρρωστους για διανοητικά άρρωστους. Α ναι! Επίσης κι ότι μια μορφή της ψυχοπάθειας αυτής έγκειται -λέει πάλι- στο γεγονός ότι δεν μπορεί κανείς να ξεχωρίσει εδώ τους αρρώστους από τους υγιείς.

Σας μπέρδεψα; Μα αυτό ακριβώς επιδιώκει και ο Φρανκ Κάστοφ, ο οποίος παρότι δεδηλωμένα τοποθετημένος στην προοδευτική παράταξη, ασφαλώς και δεν απευθύνει την περίπλοκη εγκεφαλική του διαλεκτική προς στις τάξεις των αγροτών και των εργατών. Πάντως, το θέατρο στην «Πλατεία της Ρόζας Λούξεμπουργκ» του Βερολίνου είναι συνήθως γεμάτο με -υποψιασμένους- ανθρώπους ηλικίας 18-35.

Κι άλλος «αναποδογυρισμένος» Ουίλιαμς

Στις 15 Ιούνιου ένα άλλο «αναποδογυρισμένο» έργο του Τένεσι Ουίλιαμς, σκηνοθετημένο πάντα από τον Φρανκ Κάστορφ, παρουσιάστηκε στο Φεστιβαλ της Βιέννης.

Με τον -στα αγγλικά- τίτλο «Forever Young» («Αιώνια Νέος») ο Κάστορφ στηρίζεται αυτήν τη φορά στο «Γλυκό Πουλί της Νιότης». Και το κάνει όχι μόνο για καταπιαστεί με το τραγικό ζητούμενο των αιώνιων νιάτων και της διαρκούς ομορφιάς, αλλά και για να καταγγείλει κάποιον «δημοκρατικό δικτάτορα» στην άλλη μεριά του ωκεανού.

«Για μένα, το χειρότερο στο θέατρο είναι η ομοιομορφία του», λέει ο Κάστορφ. Κι όμως, μόνο για ομοιομορφία και συμβατικότητα δεν θα μπορούσε να τον κατηγορήσει πια κανείς. Ταλαντούχος στην ανορθοδοξία του, κατασκευαστής ευφάνταστων εικαστικών εικόνων ενός άσχημου κόσμου, επιδέξιος αναποδογυριστής των ανιαρών και χιλιοειπωμένων συμβάσεων, ο επιτυχημένος Κάστορφ έχει πάντως ήδη παρουσιάσει ένα μοιραίο σύμπτωμα για το οποίο βέβαια δεν ευθύνεται ο ίδιος: έχει προκαλέσει τη γέννηση ενός ολόκληρου στρατού επίδοξων καστορφιανών σκηνοθετών (κι όχι μόνο στη Γερμανία), οι οποίοι προσπαθούν να τον μιμηθούν σε πρωτοτυπία και νεωτερισμούς με το, ως συνήθως, γνωστό αποτέλεσμα: να αυτογελοιοποιούνται.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή