ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Οι ελληνικές ταινίες «πέφτουν σαν βροχή»

Πλήθος ελληνικών ταινιών ολοκληρώνεται για να προβληθεί μέσα στην ερχόμενη σεζόν ή ετοιμάζεται για να βγει στις αίθουσες σε άγνωστο χρόνο. H κινηματογραφική περίοδος 2003 – 2004 φαίνεται ότι θα είναι καθοριστική για τη σχέση των Ελλήνων σκηνοθετών με το κοινό και τη διανομή. H προηγούμενη χρονιά ήταν κατά γενική ομολογία καταστροφική για τις ελληνικές ταινίες, οι περισσότερες από τις οποίες βγήκαν στις αίθουσες και… τις έκλεισαν. Φέτος, εκτός από τους γνωστούς δημιουργούς, πολλά νέα πρόσωπα μπαίνουν με ορμή και ιδέες στο παιχνίδι. Το θέμα είναι αν θα καταφέρουν να κερδίσουν τους θεατές ή αν θα τους απομακρύνουν ακόμη περισσότερο. H απροθυμία των διανομέων να αγοράσουν ελληνικές ταινίες και να τις προβάλουν στις αίθουσες, είναι ίσως το ζήτημα αιχμής που θα απασχολήσει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Ετσι εξηγείται και ο μικρός για την ώρα αριθμός ταινιών, που έχουν ήδη εξασφαλισμένη την προβολή τους στους κινηματογράφους.

Οι έτοιμοι

Σύμφωνα με τη μέχρι τώρα πορεία των παραγωγών, μόλις πέντε είναι οι ελληνικές ταινίες που είναι (σχεδόν) έτοιμες, καθώς αυτόν τον καιρό ολοκληρώνουν το post – production. Είναι το «Λιβάδι που δακρύζει» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, οι «Γενναίοι της Σαμοθράκης» του Σταμάτη Τσαρουχά, το «Οξυγόνο» των Ρέππα – Παπαθανασίου, η «Πολίτικη κουζίνα» του Τάσου Μπουλμέτη και ο «Δρόμος προς τη Δύση» του Κυριάκου Κατζουράκη. Δεν είναι τυχαίο ότι πρόκειται για πέντε από τις λίγες ταινίες, που έχουν εξασφαλισμένη διανομή για τις αίθουσες. Τα κωμικοτραγικά γεγονότα γύρω από την επιστράτευση του 1974 είναι το θέμα της ταινίας του Τσαρουχά (Ρένος Χαραλαμπίδης. Δημήτρης Πιατάς, Τάσος Παλαντζίδης). Εντελώς διαφορετικό, από τις προηγούμενες κωμωδίες τους, είναι το «Οξυγόνο» των Ρέππα – Παπαθανασίου. H υπόθεση εκβιασμού σε μια επαρχιακή πόλη είναι το θέμα της ταινίας, όπου πρωταγωνιστεί ο Ακύλας Καραζήσης, μαζί με το σύνηθες πολυπληθές καστ των σεναριογράφων – σκηνοθετών (Μαρία Καβογιάννη, Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Τζόυς Ευείδη συν ο Αλέξης Γεωργούλης). H «Πολίτικη κουζίνα» είναι η ιστορία ενός σαραντάρη καθηγητή Αστροφυσικής, που ταξιδεύει στα παιδικά του χρόνια και στις μνήμες της οικογένειάς του από την Κωνσταντινούπολη (Γιώργος Χωραφάς, Στέλιος Μάινας, Ιεροκλής Μιχαηλίδης), ενώ η ταινία του Κατζουράκη είναι ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, που παρακολουθεί μια Ρωσίδα που έρχεται στην Ελλάδα για μια καλύτερη τύχη και πέφτει θύμα σεξουαλικού δουλεμπορίου. Πρωταγωνιστεί η Κάτια Γέρου.

Τα κρατικά βραβεία και η παρουσίασή τους στη Θεσσαλονίκη δεν είναι ο πρωταρχικός σκοπός αυτών των παραγωγών. Εξαίρεση ίσως αποτελέσει ο Θόδωρος Αγγελόπουλος. Ματαίωσε την πρεμιέρα της πρώτης ταινίας της αναμενόμενης τριλογίας του στην ερχόμενη Μόστρα της Βενετίας και τώρα το «Λιβάδι που δακρύζει» προορίζεται για τη Μπερλινάλε. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, μια πρώτη παρουσίαση στη Θεσσαλονίκη. Ποιος ξέρει όμως τι θα κάνει τελικά ο «Θεός»; H ταινία, που αρχίζει από την Οδησσό και εκτυλίσσεται στην Ελλάδα μέχρι το τέλος του Εμφυλίου, υποτίθεται ότι έχει ολοκληρωθεί, κι όμως ακόμη γίνονται συμπληρωματικά γυρίσματα.

Τι θα παιχτεί στη Θεσσαλονίκη

Οι υπόλοιποι σκηνοθέτες θα κάνουν τρέχοντας τα τελευταία μέτρα του αγώνα δρόμου, προκειμένου η κόπια της ταινίας τους να είναι έτοιμη τον Νοέμβριο για το φεστιβάλ. Οι ταινίες μεγάλου μήκους που, κατά πάσα πιθανότητα θα τα καταφέρουν, είναι τουλάχιστον 11. Ανάμεσά τους, οι νέες ταινίες σκηνοθετών με γνωστό δείγμα δουλειάς, όπως ο Χρήστος Σιοπαχάς, ο Περικλής Χούρσογλου, ο Ντίνος Μαυροειδής και ο Δημήτρης Ινδαρές, αλλά και νεότεροι, σαν τον Παναγιώτη Πορτοκαλάκη, τον Αλέξανδρο (γιο του Παντελή) Βούλγαρη και τον Κώστα Αινιάν.

Αναλυτικά, στη «Γαμήλια νάρκη» του Δημήτρη Ινδαρέ, ένα ζευγάρι 35άρηδων σε γαμήλια κρίση, «δονείται» από την παρουσία μιας αλλοδαπής οικιακής βοηθού (Ναταλία Στυλιανού, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Αννα Ντιμίτριεβιτς). Στον «Θάλαμο τρία» του Κώστα Αινιάν, ένας εξηντάρης ηθοποιός νοσηλεύεται και θυμάται την εφηβική του ηλικία και ό,τι έμαθε από τον πατέρα του. Το «Ενα τραγούδι δεν φτάνει» (με διανομή) της Ελισάβετ Χρονοπούλου παρακολουθεί την Ειρήνη που αποφυλακίζεται το 1973 έπειτα από έναν χρόνο και βρίσκει αλλαγμένες της σχέσεις της με τους δικούς της (Γωγώ Μπρέμπου, Φένια Παπαδόδημα, Αννα Κουτσαφτίκη). Οι φυλακές είναι το φόντο και στην «Κόκκινη Πέμπτη» του Χρήστου Σιοπαχά, με ήρωα έναν λαθρέμπορο που έχει όνειρο να αγοράσει ένα πούλμαν. Μόλις παντρεύεται μια Αγγλίδα, φυλακίζεται στο ίδιο κελλί με έναν Ρώσο (Πασχάλης Τσαρούχας, Κλερ Ντέι, Σεργκέι Βινογκράτοφ). Το «Κλαις;» του Αλέξανδρου Βούλγαρη είναι ένα παζλ νέων χαρακτήρων στο κέντρο της πόλης. Νέοι και οι ηθοποιοί του (Εκάβη Ντούμα, Αργύρης Θανάσουλας).

Τρία πρόσωπα μακριά από την τελειότητα των προτύπων των περιοδικών lifestyle, η Ελευθερία, ο Χρόνης και η Βάλλια, ζουν με τη μοναξιά τους και αναζητούν αγάπη στα «Μάτια από νύχτα» (με διανομή) του Περικλή Χούρσογλου (Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Γιάννης Καρατζογιάννης, Εκάβη Ντούμα). Εξι είναι τα πρόσωπα στο «Μια υπέροχη μέρα» του Ντίνου Μαυροειδή, έξι και οι παράλληλες ιστορίες που διαδραματίζονται σε ένα 24ωρο (Πέμη Ζούνη, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Εφη Μουρίκη, Ειρήνη Μπαλτά, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Γιώργος Καραμίχος, Σπύρος Κωνσταντόπουλος). Τα πρόσωπα γίνονται δέκα στο «Ολο το βάρος του κόσμου» του Θάνου Αναστόπουλου. Καθένας τους ζει με το προσωπικό του βάρος και ένα μποτιλιάρισμα γίνεται η αφορμή να συναντήσουν τον πραγματικό τους εαυτό (Φώτης Σπύρος, Αννα Μάσχα, Μαρία Ζορμπά, Μηνάς Χατζησάββας, Ρένος Μάντης, Θάνος Σαμαράς, Νίκος Γεωργάκης).

Ενα ερωτικό σκάνδαλο στα χρόνια του Βυζαντίου είναι το θέμα στις «Θεατρίνες» του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη. Πρωταγωνιστές του, η μιμάς Αντωνίνα, ο στρατηγός Ανδρόνικος και ο φίλος του Θεοδόσιος. (Χρήστος Στέργιογλου, Γιώργος Καραμίχος, Μαρία Πρωτόπαπα, Δημήτρης Πετρόπουλος, Λένα Κιτσοπούλου). Ηρωας το 1944, ανεπιθύμητος τριάντα χρόνια αργότερα. Είναι ο αντάρτης Μπαλής, ήρωας στα «Βαρέα ανθυγιεινά» του Αντώνη Παπαδόπουλου. Επιστρέφει ύστερα από τριάντα χρόνια στο χωριό όπου έσωσε 70 ομήρους των Γερμανών. H επιστροφή του όμως αντιμετωπίζεται με εχθρότητα από τους κατοίκους (Πασχάλης Τσαρούχας, Νένα Μεντή, Αντώνης Αντωνίου). Τέλος, στο «Χάνι» του Γιώργου Μπακόλα, ένα κιβώτιο με λίρες γίνεται η αφορμή για να μπουν σε μια περιπέτεια δύο Ελληνες που ζουν στην Οθωμανική Ανατολή, στις αρχές του 20ού αιώνα (Δημήτρης Αλεξανδρής, Δημήτρης Ξανθόπουλος).