Ρωσία – Παρίσι – Ρωσία

2' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Το Παρίσι της Ρωσίας» είναι ο τίτλος της έκθεσης που φιλοξενείται αυτήν την περίοδο στην Αγία Πετρούπολη με 350 σημαντικά έργα από καλλιτέχνες όπως ο Μαρκ Σαγκάλ, ο Βασίλι Καντίνσκι, η Σόνια Ντελονέ. Δημιουργοί ρωσικής καταγωγής, που έκαναν τη γαλλική πρωτεύουσα δεύτερη πατρίδα τους στις αρχές του 20ού αιώνα, είτε για λόγους προσωπικούς είτε επειδή οδηγήθηκαν εκεί από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες. Σχεδόν όλοι τους θεωρήθηκαν αργότερα «προδότες» από το σοβιετικό καθεστώς, ενώ το έργο τους αγνοήθηκε στην πατρίδα τους.

Κίνημα πρωτοπορίας

Τα έργα της έκθεσης προέρχονται ως επί το πλείστον από γαλλικά, γερμανικά και αμερικανικά μουσεία και συνθέτουν ένα σπάνιο πανόραμα. Οι ζωγράφοι, που άφησαν πίσω τους τη Ρωσία, συμμετείχαν στο κίνημα της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας αν και δεν έφτασαν να ασπαστούν την απολύτως ανεικονική τέχνη του Κάζιμιρ Μάλεβιτς. O Σαγκάλ και ο Σουτίν εστίασαν την καλλιτεχνική τους δημιουργία στην ποιητική απεικόνιση της πραγματικότητας, ενώ η Αλεξάντρα Εξτερ και ο Καντίνσκι προτίμησαν φόρμες γεωμετρικές και χρωματικές διαβαθμίσεις.

Πέρα από αυτούς τους γνωστούς καλλιτέχνες, στην έκθεση του Ρωσικού Μουσείου της Αγίας Πετρούπολης συμμετέχουν και άλλοι που είναι λιγότερο οικείοι στο ευρύ κοινό, καθώς η αξία τους αναγνωρίστηκε τελευταία. Σε αυτούς εντάσσονται η Μαρία Μαρέβνα, η Μαρία Βασίλιεφ και ο Νικολά Ταρκόφ. Ανάμεσα στα έργα της πρώτης, παρουσιάζεται και μια ενδιαφέρουσα ελαιογραφία του 1956, στην οποία έχει ζωγραφίσει τον Πάμπλο Πικάσο.

Με το που πάτησαν το πόδι τους στο Παρίσι, οι Ρώσοι δημιουργοί άρχισαν να ασχολούνται με την τέχνη και τις νέες ιδέες. Συσπειρώθηκαν γύρω από τον Σεργκέι Ντιαγκίλεφ με τον οποίον είχαν ήδη σχέσεις ο Πικάσο, ο Ματίς, ο Μπρακ. O δημιουργός και διευθυντής των «Ρωσικών μπαλέτων» -τα οποία είχαν επισκεφθεί πολλές φορές το Παρίσι- ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός και ιμπρεσάριος της εποχής του. Χάρη σε αυτήν τη σημαντική προσωπικότητα, η ρωσική τέχνη βγήκε από την αφάνεια και μπήκε στη διεθνή σκηνή, εκείνη την περίοδο.

Καταφύγιο στο Παρίσι

Η έκθεση δεν αναφέρεται μόνο στα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα, αλλά και σε εκείνα που ακολούθησαν τη ρωσική επανάσταση του 1917, που ώθησε πολλούς καλλιτέχνες να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους και να πάνε στο εξωτερικό. Κάποιοι από αυτούς εγκαταστάθηκαν στο Παρίσι και συνέχισαν το έργο τους. Ηταν η μόνη λύση, τη στιγμή που στη Ρωσία δοξαζόταν ο σοβιετικός ρεαλισμός. Με το πρωτοποριακό τους πνεύμα μπόλιασαν την ευρωπαϊκή τέχνη και πήραν μέρος στις πιο σημαντικές της εξελίξεις. Στη Ρωσία, παρέμειναν ο Μάλεβιτς, ο Τάτλιν, ο Ροτσένκο και ο Ελ Λιζίτσκι, μια χούφτα μόνο από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της καλλιτεχνικής δημιουργίας του πρώτου τετάρτου του αιώνα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή