O συγγραφέας Σαρλ Φ. Ραμίζ συναντά τον Ιγκόρ Στραβίνσκι

O συγγραφέας Σαρλ Φ. Ραμίζ συναντά τον Ιγκόρ Στραβίνσκι

2' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ramuz, C., F.,

«Αναμνήσεις από τον Ιγκόρ Στραβίνσκι»,

εκδ. Printa, 120 σελ.

ΟΕλβετός συγγραφέας Σαρλ Φερντινάν Ραμίζ (1878-1947) θεωρείται από τους κορυφαίους εκπροσώπους της γαλλόφωνης ελβετικής λογοτεχνίας. Κατά τη διάρκεια του A΄ Παγκοσμίου Πολέμου γνώρισε τυχαία τον Ρώσο συνθέτη Ιγκόρ Στραβίνσκι, τότε ήδη διάσημο χάρη σε μπαλέτα όπως το «Πουλί της Φωτιάς» (1910), ο «Πετρούσκα» (1911) και ιδιαιτέρως η «Ιεροτελεστία της Ανοιξης» (1913), που προκάλεσε σκάνδαλο στο Παρίσι.

Συναντήθηκαν το 1915 στην Ελβετία και η πρώτη τους συνεργασία πραγματοποιήθηκε με αφορμή την «Αλεπού», ένα «χαρούμενο έργο με τραγούδι και μουσική» σε κείμενο του ίδιου του Στραβίνσκι, που ο Ραμίζ θα μετέφραζε στα γαλλικά. Τον συνθέτη σύστησε στον λογοτέχνη ο αρχιμουσικός Ερνέστ Ανσερμέ, που το 1922 διηύθυνε την πρώτη παρουσίαση του έργου στην παρισινή όπερα. Ομως, πολύ σημαντικότερη απ’ ό,τι στη σπανιότατα παρουσιαζόμενη «Αλεπού» αποδείχτηκε η συνεργασία των δύο στην «Ιστορία του Στρατιώτη», έργο μουσικού θεάτρου, που προβλέπει μικρή ορχήστρα, αφηγητή, χορεύτρια και ηθοποιούς – όχι τραγουδιστές. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Λωζάννη το 1918 και ανήκει στα πιο δημοφιλή έργα του συνθέτη.

Η εντύπωση που έκανε στον Ραμίζ ο Στραβίνσκι ήταν μεγάλη. Στο βιβλίο ο συγγραφέας απευθύνεται συχνά σε πρώτο πρόσωπο στον συνθέτη και περιγράφει γεμάτος ενθουσιασμό τα συναισθήματα που του προξένησε αυτή η «παγκόσμιας εμβέλειας προσωπικότητα». Δείχνει να ξαφνιάστηκε από την ευκολία με την οποία μπόρεσε να ταυτιστεί μαζί του, μέσα από την εκτίμηση για καθημερινές απολαύσεις, όπως το ντόπιο κρασί, το ψωμί: «Σας είδα να αποζητάτε τα απλά πράγματα, τα πράγματα του τόπου μας […] από ένστικτο, μ’ αυτό που είναι κιόλας έρωτας. Υπήρξατε για μένα παράδειγμα αυθεντικού ανθρώπου, το μόνο που μετράει». Η αντίληψη του κόσμου μέσω των αισθήσεων είναι κυρίαρχη σε όλο το βιβλίο. Η φύση επίσης.

Μιλώντας για την «Ιστορία του Στρατιώτη» ο Ραμίζ φωτίζει τις συνθήκες της εποχής και το σκεπτικό με το οποίο αποφασίστηκε η σύνθεση του υβριδικού έργου: λύση ανάγκης σε μία κατεστραμμένη Ευρώπη χωρίς θέατρα, χωρίς κονδύλια για τον πολιτισμό. Σε μια εποχή που η ισπανική γρίπη θέριζε και οι κοινωνικές αναταραχές ήσαν στην ημερήσια διάταξη. Θυμάται με πόση αγωνία υποδέχτηκε, μαζί με τον Στραβίνσκι, τα νέα για την Επανάσταση στη Ρωσία. Ο συνθέτης μιλούσε για την πατρίδα του «μια νέα Ρωσία αλλά συνάμα παλιά», αποφασισμένος να επιστρέψει σε αυτήν. Ελπίδες, οράματα αλλά και πίκρα, καθώς σύντομα φάνηκε η πλάνη: «Η Ρωσική Επανάσταση έγινε, τώρα μένει να περιμένουμε πότε θα ξεγίνει […]» σχολιάζει στο κείμενο αυτό, γραμμένο το 1929.

Οσα αφηγείται ο Ραμίζ αφορούν μία κουκκίδα στον χρόνο. Ωστόσο, η συνάντηση με έναν σημαντικό άνθρωπο σε μία κρίσιμη στιγμή της ιστορίας, επιτρέπει στον συγγραφέα να αναπτύξει προβληματισμούς και συναισθήματα για τον κόσμο που τον περιβάλλει. Σκέψεις συχνά επίκαιρες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή