Ηρθε το τέλος των μπλοκ μπάστερ;

Ηρθε το τέλος των μπλοκ μπάστερ;

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Του Παναγιωτη Παναγοπουλου

Η παντοκρατορία των στούντιο στην κινηματογραφική αγορά κλονίζεται σοβαρά. Μέχρι πρόσφατα ήταν δεδομένο ότι με το άνοιγμά του στις αίθουσες ένα μπλοκμπάστερ θα έβγαζε τα λεφτά του τις πρώτες εβδομάδες της προβολής του. Αυτό το καλοκαίρι όμως, οι περισσότερες φιλόδοξες παραγωγές με δυσκολία κατάφεραν να καλύψουν το κόστος τους με την προβολή τους στην Αμερική, ελπίζοντας σε κέρδη από τις αγορές του εξωτερικού. Πρόκειται για το φαινόμενο του πρώτου τριημέρου, όπου οι ταινίες κάνουν μια πολύ δυνατή εισπρακτικά εκκίνηση τις τρεις πρώτες ημέρες της προβολής τους και τη δεύτερη εβδομάδα πέφτουν κατακόρυφα.

Πτώση 70%

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του φαινομένου είναι η πορεία του «Hulk» του Ανγκ Λι, που στην Ελλάδα θα κάνει πρεμιέρα μεθαύριο Παρασκευή. Στο πρώτο τριήμερο συγκέντρωσε εισπράξεις 62.1 εκατομμυρίων δολαρίων, ρεκόρ για τον Ιούνιο. Ομως την επόμενη εβδομάδα το ρεκόρ ήταν αρνητικό. H πτώση των εισιτηρίων άγγιξε το 70%. Το αρνητικό ρεκόρ διατηρήθηκε μέχρι την καταστροφική έξοδο του «Gigli», που δεν κατάφερε να προσελκύσει το κοινό ούτε με τον διαφημιστικό θόρυβο από τη σχέση των πρωταγωνιστών, Μπεν Αφλεκ και Τζένιφερ Λόπεζ. Τη δεύτερη εβδομάδα οι εισπράξεις μετρήθηκαν 82% λιγότερες από την πρώτη.

Δεν πρόκειται για ένα φαινόμενο που παρουσιάζεται μόνο στην Αμερική. Με το πρώτο μπλοκμπάστερ της σεζόν που προβλήθηκε στην Ελλάδα, τον «Εξολοθρευτή 3», παρατηρήθηκε ακριβώς η ίδια αντίδραση του κοινού. H ταινία έχει κάνει μέχρι την περασμένη Κυριακή, δηλαδή σε δέκα ημέρες, 170.000 πανελλαδικά, αλλά σε 73 αίθουσες, και με χαμηλή πληρότητα ανά αίθουσα. Το πρώτο τριήμερο τα εισιτήρια έφτασαν τις 52.000, ενώ το δεύτερο έπεσαν στις 23.000, κάτω από το όριο του 50% και κοντά στο μείον 56% που σημειώθηκε στην Αμερική.

Με αυτόν τον τρόπο, το ελληνικό κοινό ευθυγραμμίστηκε με την αντίδραση του αμερικανικού, που άφησε ελάχιστες ταινίες να δουν τη δεύτερη εβδομάδα τους με εισπράξεις άνω του 50% της πρώτης. Συγκεκριμένα, ολόκληρο το καλοκαίρι, μόνο πέντε ταινίες διατήρησαν την εισπρακτική τους αξιοπρέπεια. Το κινούμενο σχέδιο «Ψάχνοντας τον Νέμο» (με πτώση 34% τη δεύτερη εβδομάδα), η κωμωδία «Θεός για μια εβδομάδα» με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Τζένιφερ Ανιστον (45%), η περιπέτεια «Πειρατές της Καραϊβικής» με τον Τζόνι Ντεπ (27%) και η κωμωδία «Μπαμπάδες εν δράσει» με τον Εντι Μέρφι (32%). Οι υπόλοιπες ακριβές παραγωγές θριαμβολόγησαν μόνο για τρεις ημέρες.

Αβεβαιότητα

Τηρουμένων των αναλογιών, πολύ πιο επιτυχημένη υπήρξε η προβολή μικρότερων παραγωγών, όπως η «Συμμορία με τα χακί» του Γκρέγκορ Τζόρνταν, τα «Βρώμικα όμορφα πράγματα» του Στίβεν Φρίαρς και οι «Κόρες της ντροπής» του Πίτερ Μούλαν. Ηδη οι επικεφαλής των στούντιο αναρωτιούνται μήπως ήρθε το τέλος των μπλοκμπάστερ και αν οι αντιδράσεις του κοινού επιβάλλουν την παραγωγή πιο «σεμνών» οικονομικά ταινιών. Οι φιλόδοξες υπερπαραγωγές δεν πρόκειται να εκλείψουν, γεγονός πάντως είναι ότι στα γραφεία των στούντιο έχει εγκατασταθεί η ανησυχία και η αβεβαιότητα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή