ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ιντερνετ: ένα εργαλείο και για πολιτιστικούς θεσμούς

Το Ιντερνετ είναι η τελευταία επανάσταση που μας κληρονόμησε ο 20ός αιώνας. H Ελλάδα, αν και καθυστέρησε στην υιοθέτηση του νεωτερισμού, ακολουθεί με γοργούς ρυθμούς τον διεθνή βηματισμό. Αυτό σημαίνει ότι μέρα με τη μέρα, όλο και περισσότεροι Ελληνες καταφεύγουν στο Διαδίκτυο για ενημέρωση και ψυχαγωγία. Το Ιντερνετ έχει εξελιχθεί σ’ ένα εξαιρετικό εργαλείο για πολιτιστικούς θεσμούς, Μουσεία, Ιδρύματα, καλλιτέχνες που κατόρθωσαν να διευρύνουν δυνατότητες και ορίζοντες, καλλιεργώντας το νέο ήθος της παγκοσμιοποίησης.

Ανιση εικόνα

Στη χώρα μας η εικόνα εμφανίζεται άνιση: έχουμε τα αρνητικά παραδείγματα μεγάλων κρατικών οργανισμών που δεν διαθέτουν δικές τους ιστοσελίδες, όπως η Εθνική Πινακοθήκη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ή η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (θα βρείτε πληροφορίες μόνο στον κόμβο του υπουργείου Πολιτισμού, το culture. gr), ενώ την ίδια στιγμή ιδιώτες κατορθώνουν να ανεβάσουν στο Δίκτυο εξαιρετικές προσπάθειες.

Στην τελευταία κατηγορία ανήκει η σελίδα του classicalmusic. gr. Αφιερωμένη στην επικαιρότητα της κλασικής μουσικής, η ιστοσελίδα είναι μία από τις καλύτερες που μπορούμε να συναντήσουμε στο ελληνικό Ιντερνετ. Και η ιστορία της αποκτά ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν σκεφθούμε ότι έχει στηθεί μόνο από έναν άνθρωπο, τον Θανάση Χατζηθεοδωρίδη. Υπήρξε όνειρο ζωής για τον 36χρονο μαθηματικό από τον Πειραιά και η αιτία να αλλάξει επάγγελμα. Το πάθος του να δημιουργήσει μία σελίδα για την κλασική μουσική τον έστρεψε στον σχεδιασμό δικτυακών τόπων. H ανταπόκριση του κοινού ήταν ανέλπιστα μεγάλη: 550 διαφορετικοί χρήστες ημερησίως. Ανάμεσα στις πρωτότυπες ιδέες του κ. Χατζηθεοδωρίδη και η δυνατότητα ανάπτυξης προσωπικών σελίδες από Ελληνες καλλιτέχνες του χώρου.

Γενικότερα όμως στον χώρο της μουσικής παρουσιάζεται μεγάλη προσφορά. Υπάρχει ένας κεντρικός κόμβος, το γνωστό avopolis. gr και δεκάδες ιστοσελίδες αφιερωμένες σχεδόν στα πάντα: από τη χέβι μέταλ (heavymetal. gr, metalzone. gr) έως την γκόθικ (gothic. gr), το ρεμπέτικο (rebetiko. gr) και τη βυζαντινή μουσική (bizan-tine-music. com).

Κινηματογράφος oline

Στην κινηματογραφική ενημέρωση, τo movieworld. gr επιχειρεί να αξιοποιήσει την επτάχρονη πείρα του Avopolis Network όπου και ανήκει. Οι συντελεστές του ξεκαθαρίζουν ότι δεν είναι στους άμεσους στόχους τους η μετατροπή της ιστοσελίδας σε oline κατάστημα πώλησης dvd ή όποιου άλλου προϊόντος. Το movieworld. gr έκλεισε ένα μήνα κανονικής λειτουργίας και δεν τα πήγε καθόλου άσχημα: 13.000 διαφορετικοί χρήστες επισκέφθηκαν τη νέα ιστοσελίδα που φιλοξενεί ανάμεσα σε άλλα κριτική όλων των ταινιών πρώτης προβολής καθώς και τακτική ενημέρωση και εμπλουτισμό του τμήματος κριτικής DVD. Ειδική θέση στο site κατέχει η οικιακή ψυχαγωγία αφιερώνοντας χωριστά τμήματα της ύλης του σε κάθε ξεχωριστό τομέα. Παλαιότερος «παίχτης» στον χώρο, το cine. gr. Εχει περισσότερο «παρεΐστικο χαρακτήρα» με 882 (!) συνεργάτες.

Το κακό παράδειγμα της Εθνικής Πινακοθήκης δεν ακολουθούν οι περισσότερες γκαλερί καθώς διαθέτουν δικές τους ιστοσελίδες. Αντίθετα, ο κόμβος του artopos. org δείχνει σημάδια κόπωσης, χωρίς να έχει σταματήσει να λειτουργεί. Στα Μουσεία πολύ καλές εντυπώσεις από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και το Μπενάκη.

Στο θέατρο, η διείσδυση του Ιντερνετ είναι μικρή. Ανακαλύψαμε μόλις ένα ενημερωτικό portal, το thespis. gr που πάντως δεν διεκδικεί ιδιαίτερες δάφνες με μόλις οκτώ θεατρικές παραστάσεις να παρουσιάζονται στη σχετική θέση. Με το κακό προηγούμενο άλλων κρατικών ιδρυμάτων, η ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου είναι μία ευχάριστη έκπληξη: δίγλωσσο, καλαίσθητο, περιεκτικό. Στον εκδοτικό τομέα, η εικόνα είναι μικτή. Οι περισσότεροι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι διαθέτουν καλοστημένα site. Το greekbooks. gr φιλοδοξεί να μεταφέρει στα καθ’ ημάς την επιτυχία του amazon. com ποντάροντας στην oline αγορά βιβλίων και dvd. Δύσκολο εγχείρημα αν υπολογίσουμε τον μικρό βαθμό ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας.