Αγνωστος Μπέικον «όμηρος» στο Ιράν

Αγνωστος Μπέικον «όμηρος» στο Ιράν

2' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Τεχεράνης μπορεί να καυχάται ότι διαθέτει πολλούς «δασκάλους» της Δύσης στις συλλογές του, αλλά δύσκολα θα μπορούσε να επιχειρηματολογήσει υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης. Στις πάνω αίθουσες, ανοικτές στο κοινό, μπορεί κανείς να θαυμάσει έργα Ντεγκά, Μονέ, Βαν Γκογκ και Πισαρό, χωρίς βεβαίως να γνωρίζει ότι στις αποθήκες είναι φυλακισμένα ορισμένα έργα που το θεοκρατικό καθεστώς χαρακτήρισε άσεμνα. Ανάμεσά τους και το τρίπτυχο του Φράνσις Μπέικον «Δύο κορμιά στο κρεβάτι μετά συνοδών».

Ο σάχης και ο Μπέικον

Πώς βρέθηκε ένας Μπέικον στα άδυτα της Τεχεράνης και γιατί σήμερα μιλάμε γι’ αυτό το κρυμμένο έργο, που οι ειδικοί θεωρούν από τα καλύτερά του; H ιστορία είναι γνωστή στον κόσμο της τέχνης αλλά ήρθε στον αφρό της δημοσιότητας μετά την ανακοίνωση της Τέιτ Γκάλερι στο Λονδίνο (Tate Britain) ότι επιθυμεί να δανειστεί το έργο αυτό για να οργανώσει μία μεγάλη έκθεση Μπέικον, προβάλλοντας ένα τρίπτυχο που επί ένα τέταρτο του αιώνα είναι θύμα του φονταμενταλισμού. Το έργο αυτό του Μπέικον αγοράστηκε από τον τελευταίο σάχη του Ιράν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και προοριζόταν να εκτεθεί ανάμεσα στις συλλογές του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Τεχεράνης, το οποίο επί σάχη έφερε το όνομα της συζύγου του. H ισλαμική επανάσταση του 1979, όμως, έφερε μεταξύ άλλων και την ηθικολογική αξιολόγηση της τέχνης με συνέπεια το έργο του Μπέικον, μαζί με πολλά άλλα, να οδηγηθεί στις αποθήκες, όπου παραμένει από τότε, ως αντίθετο στις αρχές της ισλαμικής επανάστασης.

Εκπρόσωπος της Τέιτ δήλωσε πως έχει επισήμως διατυπωθεί το αίτημα του βρετανικού μουσείου προς τις Αρχές του Ιράν, αλλά ακόμη δεν έχει δοθεί απάντηση. H Tate Βritaiεπιθυμεί διακαώς να εκθέσει το συγκεκριμένο έργο στο Λονδίνο, το οποίο κανείς δεν έχει δει επί 25 χρόνια, και να το προβάλει στο κατ’ εξοχήν μουσείο της βρετανικής τέχνης. Καθώς το αίτημα της Τέιτ ακολούθησε τη διπλωματική οδό, υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί ένας ακόμη μήνας έως ότου το Ιράν δώσει απάντηση.

Το θέμα προέκυψε όταν, πριν από δύο χρόνια, ο διευθυντής της Tate Britain, StepheDeuchar, επισκέφθηκε το Μουσείο της Τεχεράνης. Ξαναπήγε τον Δεκέμβριο του 2003 για επίσημες επαφές με τον διευθυντή του Μουσείου της Τεχεράνης, Dr Sami Azar, ο οποίος του έδειξε το έργο του Μπέικον. Με τον τρόπο αυτόν, έστω και εμμέσως, η Τεχεράνη προκαλείται να πάρει θέση σε ένα θέμα τέχνης το οποίο μπορεί να ερμηνευθεί πολιτικά και να έχει διπλωματικό αντίκτυπο.

Το Μουσείο της Τεχεράνης ιδρύθηκε από τον σάχη και εγκαινιάστηκε το 1977.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή