Μύθος και πραγματικότητα

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H πιο συναρπαστική μυθοπλασία είναι εκείνη που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Στα γεγονότα που έχουν ζήσει οι ίδιοι οι δημιουργοί μερικών από τις ταινίες, που ήδη είδαμε ή πρόκειται να δούμε μέσα στη φετινή σεζόν. Ηδη από χθες προβάλλεται στις αίθουσες το «IAmerica» του Τζιμ Σέρινταν, που βασίζεται στις προσωπικές εμπειρίες της οικογένειάς του, όταν μετακόμισε από την Ιρλανδία στην Αμερική. H ταινία, το σενάριο της οποίας έχει γράψει ο ίδιος ο σκηνοθέτης μαζί με τις κόρες του Κίρστεν και Ναόμι, έχει αρκετές ελευθερίες, για χάρη της δραματουργικής ευκολίας. Κι αυτές βασίζονται σε μια πραγματικότητα. O Σέρινταν και οι κόρες του, ενσωμάτωσαν στη δική τους ιστορία, γεγονότα από τη ζωή του παπού Σέρινταν, πατέρα του σκηνοθέτη. Για παράδειγμα, ο θάνατος του γιου της οικογένειας, συνέβη στην πραγματικότητα στην προηγούμενη γενιά. O Φράνκι, στον οποίο και είναι αφιερωμένη η ταινία, δεν ήταν γιος, αλλά αδελφός του Τζιμ Σέρινταν. O Ιρλανδός σκηνοθέτης λέει, ότι η ύπαρξη των αυτοβιογραφικών στοιχείων δεν είναι κάτι περισσότερο απ’ ό,τι κάνει συνήθως ένας δημιουργός. «Οποτε γράφεις ένα σενάριο, ο βασικός ρόλος είσαι συνήθως εσύ», σημειώνει.

Χαμηλή θερμοκρασία

Μία εξήγηση που δίνει για το μπλέξιμο μιας πραγματικότητας με μια άλλη, ώστε να δημιουργηθεί η μυθοπλασία, είναι η πρόκληση του συναισθήματος. «Το πρόβλημα με τις αναμνήσεις», λέει ο Σέρινταν, «είναι ότι η θερμοκρασία τους είναι πια χαμηλή. Δεν είναι δραματουργικά καυτές. Πρόκειται για κάτι που έχει ήδη συμβεί στο παρελθόν, γι’ αυτό και είναι ασφαλές. Χρειαζόμουν να κάνω τις αναμνήσεις λιγότερο ασφαλείς, έτσι προσποιήθηκα ότι δεν είχαν γίνει ποτέ και ότι δεν ήξερα τι επρόκειτο να συμβεί».

Αυτοβιογραφική βάση έχει και το τόσο επιτυχημένο «Χαμένοι στη μετάφραση» της Σοφίας Κόπολα. Χωρίς να δέχεται ότι η ιστορία της ταινίας έχει συμβεί όπως καταγράφεται στο φιλμ, η Κόπολα παραδέχεται ότι η ιδέα του σεναρίου γεννήθηκε στο μυαλό της από τις εμπειρίες που έζησε ταξιδεύοντας στο Τόκιο, στα είκοσί της χρόνια. Επηρεασμένη από τον πατέρα της Φράνσις, η Κόπολα λέει ότι αυτός είναι ένας τρόπος σεναριακής γραφής, που πάντα υποστήριζε εκείνος. «Κι εμένα μου άρεσε πάντα ως κινηματογραφική παράδοση η ύπαρξη ενός alter ego», σημειώνει. «Μου αρέσει η σεναριακή δομή ταινιών, όπως το «H παράσταση αρχίζει» του Μπομπ Φόσι, και το «8 1/2» του Φελίνι».

Παρόμοια είναι η σεναριακή δομή και στο «Δεκατριών» της Κάθριν Χάρντγουικ, που ήδη προβλήθηκε στις αίθουσες. H ταινία που αναφέρεται στη δύσκολη σχέση μιας έφηβης με τη μητέρα της και την κακή επιρροή που δέχεται από μια φίλη της, βασίζεται στις αληθινές εμπειρίες της σεναριογράφου και συμπρωταγωνίστριας Νίκι Ριντ. H νεαρή ηθοποιός και σεναριογράφος, στο «Δεκατριών» παίζει την «κακή» φίλη. Οπως όμως αποκάλυψε, στην πραγματικότητα έζησε τον χαρακτήρα του κοριτσιού που επηρεάζεται και παίζει η Εβαν Ρέιτσελ Γουντ.

Το ίδιο μοτίβο ακολουθεί και το «Pieces of April», σκηνοθετικό ντεμπούτο του Πίτερ Χέτζις, που θα δούμε αργότερα μέσα στη χρονιά. Αρχισε να γράφει το σενάριο, ενώ η μητέρα του πάλευε με τον καρκίνο και για να αφηγηθεί την ιστορία, δημιούργησε μια ηρωίδα, την Εϊπριλ (βασίζεται στον ίδιο), που κάνει ένα τελευταίο γεύμα της γιορτής των Ευχαριστιών, για την ετοιμοθάνατη από καρκίνο μητέρα της. H μητέρα του Χέτζις τον ενθάρρυνε να γράψει την ιστορία και μάλιστα, λίγο πριν πεθάνει φρόντισε η ίδια να βρει μερικά από τα αντικείμενα του τραπεζιού, τα οποία και χρησιμοποιήθηκαν στο γύρισμα. Μέσα στην Ανοιξη τέλος, θα δούμε και την τελευταία ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ «Κακή εκπαίδευση». Οπως συμβαίνει συνήθως, ο Ισπανός δημιουργός δεν αφήνει να διαρρεύσουν πολλές λεπτομέρειες πριν από το άνοιγμα των ταινιών του. Αυτό που έχει ωστόσο γίνει γνωστό, είναι ότι η ιστορία των δύο αγοριών, που έχουν κακοποιηθεί σε ένα αυστηρό καθολικό σχολείο, έχει πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία από τις δυσάρεστες αναμνήσεις της παιδικής του ηλικίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή