Αντιστιξεις

1' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Διάβασα σε βρετανική εφημερίδα ένα ενδιαφέρον άρθρο για τον Αμερικανό συνθέτη JohCage (1912-1992), επ’ αφορμή του τριήμερου αφιερώματος που ολοκληρώνεται απόψε στο Βarbican.

Ο εκκεντρικός αυτός εξερευνητής επέμεινε με συνέπεια στην ανάγκη να ανακαλύψουμε τη μουσικότητα των ήχων της καθημερινής ζωής και έγινε γνωστός με τις γοητευτικές συνθέσεις για το διαβόητο «prepared piano» του που, προετοιμασμένο με ποικίλα αντικείμενα ανάμεσα στις χορδές του, ηχούσε σαν κρουστό. Αργότερα, η επιρροή του απ’ τη φιλοσοφία της Ανατολής και της Κίνας τον οδήγησε σε μια στοχαστική θεώρηση των ήχων και μια μουσική «απελευθερωμένη από το υποκειμενικό γούστο και τη μνήμη».

Οταν, το 1964, ο Βernsteiπαρουσίασε το αλεατορικό του δημιούργημα «Atlas eclipticalis», όχι μόνο το μεγαλύτερο μέρος του κοινού αποχώρησε, αλλά και πολλοί μουσικοί φρόντισαν να σαμποτάρουν την εκτέλεση.

Στο έργο του «0′ 0»», ο εκτελεστής τελετουργικά τεμαχίζει λαχανικά, τα χτυπάει στο μπλέντερ και πίνει το χυμό, ενώ όλοι οι επιμέρους ήχοι, μεγεθυμένοι από ενισχυτές, διαχέονται στο χώρο.

Η διάσημη σύνθεσή του «4′ 33»» συνίσταται στο ισόποσο της σιωπής, μια και ο εκτελεστής παραμένει ακίνητος και σιωπηλός, και η μουσική αντανάκλαση είναι οι αναπνοές των θεατών και οι ήχοι της αίθουσας.

Κατά περίεργη σύμπτωση, στην ίδια εφημερίδα, μερικές σελίδες πριν, υπήρχε ένα αφιέρωμα στην Ανταρκτική, υπό τον δηλωτικό τίτλο «New Year iAntarctica is quiet». Εκεί, πάνω σ’ ένα τεράστιο ολόλευκο χάρτη μπορούσες να διαβάσεις την επιτομή των ιστορικών εξερευνήσεων από τον James Cook και τον Dumont d’ Urville ώς τον Shackletoκαι τον Amudsen, και να ψηλαφήσεις τη μοναχική οδοιπορία των εξερευνητών, πριν οι περισσότεροι χαθούν στις σιωπηλές στοιβάδες του χιονιού.

Ασυναισθήτως, ένιωσα με μελαγχολία την ίδια «σιωπή» που επινόησε ο Cage, να καλύπτει τις απέραντες παγωμένες επιφάνειες της ακατοίκητης ηπείρου και αναρωτήθηκα μήπως και στην τέχνη κάποιοι προφήτες ανακαλύπτουν μια γη ουτοπίας που -φευ!- δεν επισκέπτεται ποτέ κανείς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή