ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Παλιά επιχειρήματα κατά της επιστροφής

Αναζωπυρώθηκε το ενδιαφέρονγια τα Γλυπτά του Παρθενώνα στον βρετανικό Τύπο, με καθημερινή σχεδόν αρθρογραφία, που, στην πλειοψηφία της, τοποθετείται κατά της επιστροφής.

Σε χθεσινό δημοσίευμα στην εφημερίδα «Ντέιλι Τέλεγκραφ», με τον χαρακτηριστικό τίτλο «H φρενίτιδα των Μαρμάρων», ο δημοσιογράφος Richard Dormer τάσσεται κατά της επιστροφής τους στην Ελλάδα, αναμασώντας παλαιά επιχειρήματα, στα οποία προσθέτει νέες πινελιές γεμάτες εμπάθεια για την ελληνική πλευρά. Θεωρεί μάλιστα ότι «όσοι φλερτάρουν με την ιδέα πως τα γλυπτά θα μπορούσαν να γυρίσουν στην Ελλάδα και να επανενωθούν με τον Παρθενώνα που είναι ένα ερείπιο είναι «μωρόπιστοι, ιδεαλιστές ή απλώς δεν έχουν επαφή με την πραγματικότητα»…

Παραπέτασμα καπνού

Οι αιχμές συνεχίζονται, εστιάζοντας στη νέα τακτική να ανατεθεί από την ελληνική πλευρά η υπόθεση των Μαρμάρων σε μεγάλη εταιρεία δημοσίων σχέσεων, η οποία διοργάνωσε μάλιστα το δημοψήφισμα με το εντυπωσιακό αποτέλεσμα υπέρ της επιστροφής. O Dormer, αφού περιγράψει τη διαδικασία κτήσης των Μαρμάρων από τον Ελγιν και εν συνεχεία το Βρετανικό Μουσείο, υπογραμμίζει ότι δεν μπορεί να τεθεί κανένα θέμα νομιμότητας καθώς «δεν υπάρχει κανένα δικαστήριο στην Ευρώπη που θα αμφισβητούσε τη νόμιμη κατοχή τους από το Βρετανικό Μουσείο». Παρακάτω, τονίζει, ότι «η πρόταση της Ελλάδας περί «δανεισμού» των Μαρμάρων είναι απλώς ένα προπέτασμα καπνού».

Ο αρθρογράφος παραθέτει, στο τέλος του δημοσιεύματος, μια σειρά από λόγους για τους οποίους τα Γλυπτά πρέπει να μείνουν στη Βρετανία. Επικαλείται την υψηλή επισκεψιμότητα του μουσείου καθώς και το γεγονός ότι δίπλα στα Μάρμαρα υπάρχουν εκθέματα άλλων πολιτισμών που βοηθούν τους επισκέπτες να κατανοήσουν την «επιρροή που είχαν οι δημιουργοί του Παρθενώνα από την ασσυριακή, την αιγυπτιακή και την περσική τέχνη» χωρίς να βγουν από το κτίριο. «Παραλλήλως» συμπληρώνει «μπορούμε να διαπιστώσουμε πως οι Δυτικοί αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες επηρεάστηκαν με τη σειρά τους από τους Ελληνες».

Καθαρή τρέλα

Συνεχίζει την επιχειρηματολογία του με τον θαυμασμό που έτρεφαν στα Μάρμαρα μια σειρά από Βρετανούς καλλιτέχνες όπως ο Ουίλιαμ Μπλέικ και την έμπνευση που άντλησαν από τα εκθέματα της DuveeGallery.

«H όλη εκστρατεία είναι καθαρή τρέλα» γράφει ο Richard Dorment στον επίλογο, προσθέτοντας ότι «στην απίθανη περίπτωση που επιστρέψουν τα Μάρμαρα» θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου και «τα μουσεία μας θα αδειάσουν σε μια δεκαετία».