ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αγάπα με αν τολμάς ****

Ερωτική κομεντί

Σκηνοθεσία: Γιαν Σαμιέλ

Πρωταγωνιστούν: Μαριόν Κοτιγιάρ, Γκιγιόμ Κανέ.

Το «Αγάπα με αν τολμάς» («Jeux d’ Enfants») είναι ένας μικρός θρίαμβος του Γάλλου σκηνοθέτη Γιαν Σαμιέλ, που συμπυκνώνει τη φαντασία, την ευρηματικότητα και το μαύρο χιούμορ σε μια ιστορία στον αντίποδα των «ζαχαρένιων» -και αρκούντως πληκτικών- χολιγουντιανών ρομάντζων. O πρωτοεμφανιζόμενος Σαμιέλ με ευφυΐα μετατρέπει την αιώνια σύγκρουση αρσενικού – θηλυκού (ο βηματοδότης της κλασικής ρομαντικής κομεντί) σε ένα παιχνίδι «αιώνιου» φλερτ, όπου κυριαρχούν η ζήλια, το πείσμα του παιδιού και το ανικανοποίητο. Το παιχνίδι αρχίζει νωρίς, από τα παιδικά χρόνια, συνεχίζεται στην εφηβεία και τελειώνει(;) στα χρόνια της ωριμότητας. Είναι μια επεισοδιακή διαδρομή από την τρυφερότητα στην αγριάδα της πρώτης νιότης και στη συνέχεια στην εποχή των συμβιβασμών και της άτακτης υποχώρησης…

Το «αιώνιο» φλερτ

Ο Ζιλιέν και η Σοφί μεγαλώνουν από παιδιά μαζί και είναι ερωτευμένοι μεταξύ τους. Τρέπονται σε άτακτη φυγή, όμως, όταν έρχεται η στιγμή να παραδεχτούν και να ολοκληρώσουν τον έρωτά τους. H σχέση τους είναι μια διαρκής άρνηση της επιθυμίας, από φόβο μήπως φθαρεί, και ταυτοχρόνως μια δοκιμασία που όσο περνούν τα χρόνια γίνεται όλο και πιο βασανιστική. H Σοφί σπρώχνει τον Ζιλιέν σε ξένες αγκαλιές ζητώντας, ως ένδειξη αφοσίωσης, τα «λάφυρα» των κατακτήσεων: ένα σκουλαρίκι, ή ένα βραχιόλι. Και αυτός την αφήνει σύξυλη, αφού έχει κάνει το παν για να καταστρέψει τους δικούς της εφήμερους έρωτες.

Τo «Αγάπα με αν τολμάς» είναι η ιστορία ενός αγοριού και ενός κοριτσιού που, από ένα σημείο και έπειτα, η σχέση τους περιγράφεται σαν μια αλυσίδα ατελέσφορων ερωτικών συναντήσεων. «Την τάδε ημέρα του τάδε χρόνου θα ξαναβρεθούμε. Αντέχεις;» υπόσχονται με νόημα ο ένας τον αλλον, θέλοντας να πειστούν πως η έλξη τους δεν είναι στιγμαία, αλλά προέρχεται από μια βαθιά επιθυμία. Τα χρόνια περνούν, κάνοντας ολοφάνερο πως ταιριάζει ο ένας για τον άλλον, αλλά ο Ζιλιέν παντρεύεται άλλη και η Σοφί παντρεύεται άλλον. Από πείσμα και μαζοχιστική αντίδραση στην «απόρριψη». Οι προγραμματισμένες συναντήσεις (συνήθως επεισοδιακές) αραιώνουν και γίνονται σφοδρές συγκρούσεις…

Η σκηνοθεσία του ταλαντούχου Σαμιέλ θυμίζει την προπέρσινη «Αμελί». Το φιλμ ξεκινάει γλυκόπικρα με τα ερωτικά παιχνίδια δυο παιδιών, που διαφέρουν από τα παιδιά της ηλικίας τους, καθώς βιώνουν το σοκ του θανάτου και την ψυχολογική πίεση στην οικογένεια και του σχολείου, γίνεται ανάλαφρο και εξελίσσεται σε «θρίλερ». Με σουρεαλιστική φαντασία και γαλλική φινέτσα και ήρωες ένα αγόρι και ένα κορίτσι που πια έγιναν μεγάλοι. Στο σύγχρονο παραμύθι του Σαμιέλ, ο Ερωτας διαρκεί όσο κρατεί ο πόλεμος για την κατάκτηση του άλλου.