Αφιέρωμα στη γοητεία της Κατρίν Ντενέβ

Αφιέρωμα στη γοητεία της Κατρίν Ντενέβ

3' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ολοι θέλουν τη Μαρί. Και πώς να μην τη θέλουν, όταν έχει το πρόσωπο και τη φιγούρα της Κατρίν Ντενέβ στα 23 της χρόνια και σε μία από τις πιο όμορφες και δροσερές στιγμές της. Στο «Σκάνδαλο του πράσινου πύργου», την κωμωδία του Ζαν Πολ Ραπενό, που προσφέρει σήμερα η «Χρυσή Ταινιοθήκη» της «Καθημερινής», η Ντενέβ υποδύεται τη νεαρή Μαρί, ένα εικοσάχρονο κορίτσι που παγιδεύεται σε έναν γάμο σε μια επαρχία της Νορμανδίας και στη βαρετή ζωή ενός αγροκτήματος.

Ο άντρας της, ο Ζερόμ (Φιλίπ Νουαρέ), είναι ένας μαλθακός καλλιεργητής από κάποτε πλούσια οικογένεια, ο οποίος νοιάζεται μόνο για τα μήλα του. Τι κι αν η Μαρί πλήττει στο κτήμα και το όνειρό της είναι να ζήσει στο Παρίσι; O Ζερόμ δεν καταλαβαίνει τίποτα, ή μάλλον δεν θέλει. Οπως εξομολογείται στη μητέρα του, μια φωνακλού κακομαθημένη γριά, η παραμονή τους στη Νορμανδία έχει σκοπό την προστασία του γάμου. «Γιατί λες ότι μ’ αρέσει τόσο η εξοχή;» λέει στη μητέρα του. «Εδω πού θα πάει; Ενώ στο Παρίσι με τα μπαράκια θα είχα πρόβλημα». Για την ακρίβεια, πάντως, κανείς από τους δύο, Μαρί και Ζερόμ, δεν καταλαβαίνει τι γίνεται γύρω του, αφού η κωμωδία του Ραπενό διαδραματίζεται στη γερμανοκρατούμενη Γαλλία.

«Πού είναι η ωραία ζωή;»

Ομως, μακριά από το γεμάτο στρατεύματα Παρίσι, ο καθένας από τους ήρωες ασχολείται με τις δικές του εμμονές. «Δύο χρόνια παντρεμένοι… Πού είναι η ωραία ζωή;» γκρινιάζει ασταμάτητα η Μαρί, όχι όμως σαν μέγαιρα σύζυγος, αλλά σαν ένα απογοητευμένο κορίτσι, που άλλα του υποσχέθηκαν και άλλα βρήκε μπροστά του. Το ότι και να πήγαινε στο Παρίσι δεν θα μπορούσε να το χαρεί, δεν έχει καμία σημασία. Σύντομα, τα γεγονότα θα αναγκάσουν το ζευγάρι να ζήσει τόσο την παρουσία των Γερμανών πολύ κοντά του, αλλά και τα σχέδια της γαλλικής Αντίστασης, που συνεργάζεται με τους Βρετανούς για την επικείμενη απόβαση στη Νορμανδία. H πολιτική και πατριωτική «αφύπνιση» θα έρθει, μέσα όμως από τόσο κωμικά γεγονότα, που η Ιστορία έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Το «Σκάνδαλο του πράσινου πύργου» είναι μια χαριτωμένη κωμωδία με παιχνιδιάρικη διάθεση, που μιλάει για ανθρώπους που γίνονται ανορθόδοξοι ήρωες, μέσα από καταστάσεις τις οποίες και οι ίδιοι αδυνατούν να αντιληφθούν όσο βρίσκονται σε εξέλιξη. Πώς θα μπορούσε η γλυκιά γκρινιάρα Μαρί να φανταστεί ότι θα βρεθεί, σαν ένα από τα ζουμερά μήλα του άντρα της, μήλον της Εριδος, ανάμεσα στον Ζερόμ, έναν Γερμανό αξιωματικό και έναν λοχαγό της Αντίστασης;

Ενας άγνωστος νεαρός άντρας που κρύβεται στο υπόγειο θα ταράξει την ήρεμη μέχρι υπνηλίας συζυγική ζωή της Μαρί. Της λέει ότι βρίσκεται εκεί για διακοπές, ότι του αρέσει, αλλά όταν εκείνη ανακαλύψει ένα όπλο στα πράγματά του, θα αποκαλύψει ότι είναι στέλεχος της Αντίστασης, που μάλιστα συνεργάζεται με τον πατέρα της Μαρί. O γοητευτικός λοχαγός θα πάει μυστικά στην Αγγλία, όπου σχεδιάζεται η απόβαση, αλλά την ίδια στιγμή οι Γερμανοί, με επικεφαλής έναν αξιωματικό, που έχει βάλει και αυτός στο μάτι τη Μαρί, επιτάσσουν τον οικογενειακό πύργο. Τα σχέδια πρέπει να αλλάξουν και εκείνος επιστρέφει. Στο σπίτι, όπου επικρατεί τρέλα, παριστάνει τον αδελφό της Μαρί, που προσπαθεί να την πείσει για τα αισθήματα του Γερμανού. Και από την άλλη πλευρά, ο Ζερόμ παρακολουθεί και βράζει από θυμό.

Πέρα από τις συμβάσεις

Ολόκληρη η ταινία είναι αφιερωμένη στη γοητεία της Ντενέβ. Οι τίτλοι έναρξης μοιάζουν περισσότερο με φωτογράφιση μόδας, γεγονός που προφανώς έχει να κάνει με την οικογενειακή κατάσταση της Γαλλίδας σταρ εκείνη την εποχή. Από το 1965 μέχρι και το 1972, η Ντενέβ ήταν παντρεμένη με τον διάσημο Βρετανό φωτογράφο Ντέιβιντ Μπέιλι. Οι φωτογραφίες των τίτλων, που συνοδεύονται από τη μελωδική μουσική του Μισέλ Λεγκράν, ακόμη και αν δεν είναι, θα μπορούσαν να είναι δουλειά του Μπέιλι και αντιμετωπίζουν την Κατρίν Ντενέβ σαν ένα πρότυπο απόλυτης ομορφιάς και χάρης. Εστω και αν η εικόνα της σε αυτές έχει στην πραγματικότητα ελάχιστη σχέση με εκείνη μιας γυναίκας του ’40, που ζει σε μια κατεχόμενη επαρχιακή περιοχή. Ομως το σινεμά, και ιδιαίτερα η κωμωδία, μπορεί να ξεφεύγει από τις συμβάσεις. Και έτσι, η Ντενέβ, αλλάζει διαδοχικά εκθαμβωτικά πρόσωπα, χωρίς να ενοχλεί ή να παραξενεύει: Από μοντέλο του ’60, σε γλυκιά επαρχιωτοπούλα. Στο τέλος, θα καταφέρει να μπει στο ελεύθερο πια Παρίσι, θριαμβεύτρια επάνω σε τανκς. Μια εικόνα, που προαναγγέλλει και ένα μελλοντικό γεγονός πατριωτικής σημασίας: Τη δημιουργία της προτομής της Μαριάν, του προσώπου-συμβόλου της Γαλλικής Δημοκρατίας, που σχεδιάστηκε επάνω στα χαρακτηριστικά της Κατρίν Ντενέβ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή