ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Υπό κατάρρευση η Λυρική Σκηνή

H έλλειψη κατάλληλου κτιρίου είναι το μεγάλο πρόβλημα της Λυρικής Σκηνής;

Οχι πια. Αυτό ήταν το μεγάλο πρόβλημά της μέχρι πρότινος. Τώρα η Εθνική Λυρική Σκηνή, η μία και μοναδική ελληνική όπερα (η Τουρκία έχει έξι, θυμίζουμε) αντιμετωπίζει αμεσότερα και πιο απειλητικά προβλήματα ακόμα και για την ίδια τη λειτουργία της. Διότι εκεί που η Λυρική, παρ’ όλη την έλλειψη σύγχρονης σκηνής, κατάφερε να πολλαπλασιάσει τα τελευταία χρόνια το κοινό, τις παραστάσεις της και τις δραστηριότητές της, αυτή τη στιγμή βρίσκεται κυριολεκτικά υπό κατάρρευση και υπολειτουργεί αφημένη στην τύχη της από την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού.

Συγκεκριμένα, η νέα καλλιτεχνική περίοδος, που αρχίζει ήδη, βρίσκει τη Λυρική ουσιαστικά χωρίς ηγεσία, χωρίς ρεπερτόριο και χωρίς χρήματα, ενώ την ίδια στιγμή το Μέγαρο Μουσικής θέτει σε πλήρη λειτουργία τη δική του «λυρική σκηνή», δηλαδή την υπερσύγχρονα εξοπλισμένη «Αίθουσα Αλεξάνδρας Τριάντη», με σειρά οπερατικών παραγωγών…

Οσον αφορά την ηγεσία της Λυρικής, είναι γνωστό ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, μαέστρος Λουκάς Καρυτινός, έχει υποβάλει εγγράφως την παραίτησή του από τις 6 του περασμένου Ιουλίου λόγω της αναστάτωσης που προκάλεσε στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού η απεργία των χορωδών (εξαιτίας της οποίας ματαιώθηκε και η παρουσίαση της όπερας «Οθέλλος» του Βέρντι στο Φεστιβάλ Αθηνών). Από τότε, αν και έχουν περάσει σχεδόν δυόμισι μήνες, η ηγεσία του ΥΠΠΟ απαξίωσε όχι μόνο να απαντήσει στον κ. Καρυτινό αν αποδέχεται ή όχι την παραίτησή του, αλλά και να πράξει οτιδήποτε, ώστε να προετοιμαστεί εγκαίρως το ίδρυμα για τη νέα περίοδο και να μην υπάρξει μεγάλο πρόβλημα στη λειτουργία της. Το οποίο όμως ήδη έχει δημιουργηθεί, καθότι η νεκρή περίοδος του θέρους χάθηκε ανεκμετάλλευτη και η νέα σεζόν αρχίζει.

Ο κ. Καρυτινός δηλώνει πως είναι αμετάκλητη η απόφασή του να αποχωρήσει και παραμένει διεκπεραιώνοντας μόνο τα στοιχειώδη (ώστε να καταβάλλονται οι μισθοί στους εργαζόμενους κ.λπ.) περιμένοντας να ορίσει η Πολιτεία τον αντικαταστάτη του. «Οχι, δεν έχω λάβει ακόμη καμία γραπτή ειδοποίηση από το ΥΠΠΟ για τις προθέσεις του μετά την υποβολή της παραίτησής μου», δηλώνει απαντώντας σε ερώτηση της «K». Και τι θα γίνει με το ρεπερτόριο; «Δεν είναι όπως καταλαβαίνετε δική μου δουλειά αυτό. Εγώ είχα ετοιμάσει ένα σχέδιο ρεπερτορίου ήδη από τις αρχές του καλοκαιριού, γιατί δεν ήξερα ότι θα αναγκαστώ από τα πράγματα να υποβάλω παραίτηση. Αλλά αυτό το σχέδιο ρεπερτορίου δεν θέλω, δεν μπορώ να το υλοποιήσω, υπογράφοντας συμβάσεις κ.λπ. Είναι έργο και ευθύνη της επόμενης διοίκησης, η οποία, αν είχε διοριστεί εγκαίρως, θα είχε όλο το χρόνο να ενημερωθεί για τα ζητήματα του οργανισμού και να προχωρήσει στο ρεπερτόριο αυτό ή όποιο άλλο της επιλογής της. Λυπάμαι, αλλά αυτή τη στιγμή το ρεπερτόριο της αρχόμενης περιόδου είναι κυριολεκτικά στον αέρα…».

Αρνείται ο κ. Καρυτινός οποιοδήποτε άλλο σχόλιο για την κατάσταση στη Λυρική, επαναλαμβάνει μόνο ότι η απόφασή του να αποχωρήσει είναι αμετάκλητη και οφείλεται στην απογοήτευσή του από τον τορπιλισμό εκ των ένδον του έργου της Λυρικής. Είναι όμως κοινό μυστικό ότι και οικονομικά η Λυρική βρίσκεται σε κακή κατάσταση, καθώς το υπουργείο Πολιτισμού τής χρωστάει 3.300.000 ευρώ (κάπου 1 δισ. 200 χιλιάδες δραχμές) από την περυσινή και τη φετινή χρηματοδότηση.

Συγκεκριμένα, το ΥΠΠΟ δεν της έχει καταβάλει μέσα στο τρέχον έτος (και είμαστε στον μήνα Σεπτέμβριο) καμία από τις προβλεπόμενες δόσεις της χρηματοδότησης από τον Ειδικό Λογαριασμό (ΛΟΤΤΟ, ΠΡΟ ΠΟ κ.λπ.). Της χρωστάει 400 χιλ. ευρώ από το 2004, άλλα 1.900.000 από το 2005 και 1 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των αυξήσεων που χορηγήθηκαν στους μισθούς των εργαζομένων βάσει των συλλογικών συμβάσεων, σύνολο 3.300.000 ευρώ. Και δεν είναι ότι λείπουν τα σχετικά κονδύλια στο ΥΠΠΟ, αφού οι εισπράξεις του φέτος από το ΛΟΤΤΟ κ.λπ. αυξήθηκαν (λόγω KINO κυρίως) κατά 20 δισ. δραχμές…

Κατ’ αυτόν τον τρόπο καταδικάζεται η Λυρική σε μαρασμό, τη στιγμή μάλιστα που -όλως τυχαίως- το Μέγαρο θέτει σε πλήρη λειτουργία την για λυρικά θεάματα κατασκευασμένη σκηνή του (Αίθουσα Τριάντη), όπου θα ανεβάσει φέτος 4 όπερες, του ρεπερτορίου της Λυρικής κυρίως (Μαγικός αυλός, Ετσι κάνουν όλες κ.ά.) σε αριθμό παραστάσεων που εκτείνεται, πλέον, και στον μήνα σχεδόν (Μαγικός αυλός από 7 έως 28 Δεκεμβρίου!).