Ενας γίγαντας σε αναζήτηση ταυτότητας

Ενας γίγαντας σε αναζήτηση ταυτότητας

4' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το πρόγραμμα του 46ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (18 – 27 Νοεμβρίου) έχει ό,τι χρειάζεται για να ικανοποιήσει και τους πιο «ψαγμένους» σινεφίλ. Από τον εστέτ μινιμαλιστή Χου Χσιάο Χσεν, τον πολύπλευρο Μάικλ Γουίντερμποτομ, τον βιντεο-ντοκιμαντερίστα Κουτλούγκ Αταμάν, τον ακραίο εικονοποιό Παρκ Τσαν Γουκ μέχρι τον κορυφαίο Πατρίς Σερό. Από αφιερώματα στο νέο δανέζικο και ιρλανδικό σινεμά έως εκθέσεις με επεξεργασμένες φωτογραφίες του Βιτόριο Στοράρο και σχέδια του Ντιν Ταβουλάρις. Και ακόμα: Ενισχυμένη αγορά ταινιών, διευρυμένα masterclasses, ανοιχτές συζητήσεις, αλλά και εκδηλώσεις που «θα διαχέονται σε όλη την πόλη της Θεσσαλονίκης, ώστε να ενταχθεί στους ρυθμούς του Φεστιβάλ και να ενεργοποιηθεί».

Τι έλειπε, λοιπόν, από την πρώτη επίσημη εμφάνιση της νέας ηγεσίας του Φεστιβάλ (της διευθύντριας Δέσποινας Μουζάκη, του προέδρου Γιώργου Χωραφά και του αναπληρωτή διευθυντή Δημήτρη Μπαρδάνη) και η παρουσίαση του φετινού προγράμματος έδινε την εντύπωση μιας πληθωριστικής παράθεσης ονομάτων και συμβάντων; Γιατί ήταν διάχυτη η αίσθηση ότι απουσίαζε η κεντρική σύλληψη, ο γενικός προσανατολισμός, οι αρμοί που δηλώνουν ότι η διοργάνωση είναι μεν συνισταμένη πολλών τάσεων αλλά υπάρχει ένας κεντρικός συντονιστικός «εγκέφαλος»; Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, η πρόθεση να καλυφθούν οι ποιοτικές αναζητήσεις ήταν σαφής αλλά παρά τον «γιγαντισμό» (μπορεί να τον συμπεριελάμβανε στα αρνητικά της προηγούμενης διοίκησης η κ. Μουζάκη, όμως τον υιοθέτησε και η ίδια), η ανακοίνωση ήταν υποτονική και δεν μπόρεσε να υποστηριχτεί στο μέγεθος που υποσχόταν.

Η απορία στο τέλος κοινή: Πού διαφαίνεται η «νέα φάση στην οποία προχωρά» το Φεστιβάλ, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του κ. Τατούλη όταν αντικατέστησε την προηγούμενη διοίκηση (τον Μισέλ Δημόπουλο και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο), επιδιώκοντας να επιβάλει ένα καινούργιο πρόσωπο; Και η ενδυνάμωση του ελληνικού τμήματος με τη μετατροπή του σε επίσημο Ελληνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα (αναχρονιστικό μεν, αναγγέλθηκε δε); H διευθύντρια Δέσποινα Μουζάκη έδωσε τις δικές της απαντήσεις: «Δεν θα συρρικνώναμε το Φεστιβάλ, θελήσαμε να διευρύνουμε το πλαίσιό του», είπε ως προς τον «γιγαντισμό». Οσο για το Ελληνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, επισήμανε ότι απαιτείται αλλαγή του νόμου και διάλογος με τους κινηματογραφικούς φορείς.

Πριν προχωρήσει στην αναφορά των φετινών προσκεκλημένων και αφιερωμάτων διευκρίνισε ότι το στίγμα της νέας διοίκησης θα είναι περισσότερο σαφές στο επόμενο Φεστιβάλ. Οπως είπε χαριτολογώντας ο Γ. Χωραφάς: «Θα προτιμούσα να σας παρουσιάσω το 47ο Φεστιβάλ!..». Και οι δύο πάντως συμφώνησαν ότι «δεν θέλουν να οργανώσουν μια παροδική γιορτή, αλλά να γίνει το Φεστιβάλ πόλος έλξης και αναζήτησης για όλους όσοι ασχολούνται με τον πολιτισμό». Ιδιαίτερη μνεία έκανε η κ. Μουζάκη σε όλους τους συνεργάτες της που εργάστηκαν για τη φετινή διοργάνωση. Το καινούργιο του 46ου Φεστιβάλ είναι οι «Ημέρες Ανεξαρτησίας» (άνοιγμα στον ανεξάρτητο κινηματογράφο, που επιμελείται ο Λευτέρης Αδαμίδης), στη θέση των Νέων Οριζόντων του Δ. Εϊπίδη, καθώς και το πιλοτικό πρόγραμμα «Μηδέν – Ενα» που εξερευνά τη νέα ψηφιακή πραγματικότητα στου κινηματογράφου.

Εκτός από το Διαγωνιστικό Τμήμα (θα ανακοινωθεί αργότερα) τιμώνται με αφιερώματα και θα παρευρεθούν στο Φεστιβάλ: ο Ταϊβανέζος Χου Χσιάο Χσεν (με 18 ταινίες του), ο Γάλλος Πατρίς Σερό, ο Βρετανός Μάικλ Γουίντερμποτομ, ο Ιταλός Βιτόριο Στοράρο και ο Αμερικανός, ελληνικής καταγωγής, σκηνογράφος Ντιν Ταβουλάρις. Εκτεταμένα αφιερώματα στον μεξικανικό, νέο δανέζικο και νέο ιρλανδικό κινηματογράφο (το πρώτο επιμελείται ο Αλ. Γρίβας με την Αγγ. Βέργου και το δεύτερο ο K. Κοντοβράκης). Παρών θα είναι και ο Τούρκος βιντεο-ντοκιμαντερίστας K. Αταμάν.

Οι «Ημέρες Ανεξαρτησίας» περιλαμβάνουν: Μια επιλογή από «νέες φωνές» του ανεξάρτητου αμερικάνικου κινηματογράφου. Δύο αφιερώματα στον Κιμ Τζι Γουν, που έχει χαρακτηριστεί ως ο Κορεάτης Ντέιβιντ Λιντς, και στον παραγνωρισμένο 80χρονο σήμερα Γιαπωνέζο Σεϊτζούν Σουζούκι. Τρία πορτρέτα ανερχόμενων δημιουργών υπό τον τίτλο «Κάποιος να τους προσέχει»: Miranda July, Jerome Bonnell, Andrew Bujalski. Και μια ιδιαίτερη στιγμή με τον Κορεάτη Παρκ Τσαν Γουκ (είχε προβληθεί στην Ελλάδα το «Oldboy»).

O συνολικός προϋπολογισμός του Φεστιβάλ είναι 7 εκατ. 843 χιλ. ευρώ. Από αυτά το ΥΠΠΟ δεσμεύεται να δώσει 5 εκατ. 800 χιλ. ευρώ (περίπου), εκ των οποίων έχουν κατατεθεί μέχρι στιγμής τα 3 εκατ. 150 χιλ. ευρώ. Τα 2 εκατ. που υπολείπονται παρέχονται από χορηγίες.

Νέοι και καταξιωμένοι στο ελληνικό πρόγραμμα

Ο ακριβής αριθμός των ελληνικών ταινιών που θα παρουσιαστούν φέτος στο Φεστιβάλ δεν είναι ακόμη γνωστός. H κ. Μουζάκη υπολογίζει πάντως ότι θα συγκεντρωθούν 18 με 20 ταινίες και 5 ντοκιμαντέρ. Το 46ο Φεστιβάλ τιμάει τρεις ξεχωριστούς Ελληνες δημιουργούς με αφιερώματα στο έργο τους, πλήρη και αναδρομικά: τον Νίκο Παπατάκη, την Αντουανέτα Αγγελίδη και τον Γιώργο Πανουσόπουλο (βλ. «K» 14/9). Το Φεστιβάλ θα τιμήσει επίσης δύο ηθοποιούς, εμβληματικές παρουσίες στην κινηματογραφική παραγωγή της δεκαετίας του ’80 κυρίως, την Ολια Λαζαρίδου και τον Αρη Ρέτσο. Το πρόγραμμα συμπληρώνουν τιμητικές εκδηλώσεις αφιερωμένες στη μνήμη των σκηνοθετών Γρηγόρη Γρηγορίου και Κώστα Μανουσάκη, που έφυγαν φέτος από τη ζωή. Ιδιαίτερης ευαισθησίας το αφιέρωμα στον «πρόωρα χαμένο, ταλαντούχο» (όπως είπε η κ. Μουζάκη) Αλέξη Μπίστικα, από τον θάνατο του οποίου συμπληρώνονται φέτος δέκα χρόνια. Νωπή, ακόμη, η τελευταία εμφάνισή του στο 35ο Φεστιβάλ με την ταινία του το «Χάραμα» (φωτογραφία)… Μνεία θα γίνει και στον σκηνοθέτη και θεωρητικό Χρήστο Βακαλόπουλο, που άφησε πίσω του έναν πλούσιο κριτικό λόγο. Υπεύθυνος του ελληνικού τμήματος είναι ο Θάνος Αναστόπουλος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή