ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το κάλεσμα του Νότου **

Κοινωνική

Σκηνοθεσία: Λοράν Καντέ

Ερμηνεία: Σαρλότ Ράμπλινγκ, Κάρεν Γιανγκ, Μένοθι Σεζάρ

Οι θερμοκρασίες της τελευταίας ταινίας του Λοράν Καντέ διαψεύδουν τις προσδοκίες που γεννάει ο τίτλος της. Το «Κάλεσμα του Νότου» διαδραματίζεται σε μια ηλιόλουστη γωνιά της Αϊτής και έχει ως πρωταγωνίστρια τη Σαρλότ Ράμπλινγκ στο ρόλο μιας κυνικής γυναίκας που βρίσκεται στο επίκεντρο ενός κύκλου εύπορων Αμερικανίδων μέσης ηλικίας, οι οποίες περνούν τις διακοπές τους σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο στο πλευρό σφριγηλών μαύρων «συνοδών». Το φιλμ βασίζεται σε μια ενδιαφέρουσα ιδέα γύρω από την πρόθεση του Καντέ να κάνει μια κοινωνική αλληγορία για τη σχέση Βορά – Νότου, που τη θεωρεί σχέση εκπόρνευσης, αλλά εξαντλείται πολύ σύντομα και καθηλώνεται στην επανάληψη.

Ο μικρόκοσμος που απλώνεται μπροστά από τον φακό του Γάλλου σκηνοθέτη είναι μοιρασμένος σε κυρίους και υπηρέτες. Στους πρώτους ανήκουν οι τρεις Βορειοαμερικανίδες ηρωίδες της ταινίας – η Μπρέντα, η Ελεν και η Σου. Στους δεύτερους, ο επικεφαλής των γκαρσονιών του ξενοδοχείου και ένας νεαρός τυχοδιώκτης ονόματι Λέγκμπα, τον οποίο «μοιράζονται» οι τρεις βαριεστημένες κυρίες. Η ιστορία ξεκινάει με τον ερχομό της Μπρέντα (Κάρεν Γιανγκ) στο νησί. Η Μπρέντα εγκατέλειψε το βαρετό γάμο της για να επιστρέψει στο μέρος όπου κατάλαβε για πρώτη φορά τι θα πει ηδονή στην αγκαλιά του Λέγκμπα. Η παρουσία της στον μικρό εξωτικό παράδεισο του ξενοδοχείου, που είναι πλήρως αποκομμένος από τη ζωή του υπόλοιπου νησιού, ισοδυναμεί με καταλύτη. Η Μπρέντα ερωτεύεται την αρσενική πόρνη και άθελά της διαταράσσει την ισορροπία στον επίγειο τούτο παράδεισο όπου ο λευκός αγοράζει τα πάντα από τον μαύρο που ζει σε συνθήκες εξαθλίωσης. Η σύγκρουσή της με την Ελεν (Ράμπλινγκ), την παλαιότερη επισκέπτρια σε αυτό το «πορνείο», είναι αναπόφευκτη.

«Περιγράφω τη σεξουαλικότητα ως ένα όργανο πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής δύναμης. Εχουμε να κάνουμε με μια μικρή ομάδα πλούσιων ανθρώπων που πιστεύουν πως μπορούν να αγοράσουν τα πάντα. Θέλησα να μάθω αν υπάρχει κάτι παραπάνω σε αυτήν τη συναλλαγή, όπου η σάρκα συναντά τη σάρκα», λέει ο Καντέ. Η προηγούμενη ταινία του, το «Ελεύθερος ωραρίου», μας εξέπληξε ευχάριστα. Αυτή εδώ μας απογοητεύει.