Αλμοδόβαρ με Κώδικα στις Κάννες

Αλμοδόβαρ με Κώδικα στις Κάννες

6' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η αντισυμβατικότητα και οι διαφορετικές αναγνώσεις βρίσκονται στο επίκεντρο του προγράμματος του φετινού 59ου φεστιβάλ των Καννών, που εστιάζει σε καταξιωμένους δημιουργούς και σε νέους ανεξάρτητους σκηνοθέτες. Η επίσημη έναρξη, φυσικά, την Τετάρτη 17 του μήνα, γίνεται με ό,τι πιο mainstream μπορεί να υπάρχει, την παγκόσμια πρεμιέρα του «Κώδικα Ντα Βίντσι». Ομως, η ταινία του Ρον Χάουαρντ με τον Τομ Χανκς και την Οντρέ Τοτού από το μοσχοπουλημένο μπεστ σέλερ του Νταν Μπράουν είναι (μαζί με την τρίτη περιπέτεια των «X-Men») μία από τις ελάχιστες παρουσίες καθαρόαιμου «εμπορικού» σινεμά στις φετινές Κάννες, που βρήκαν ωστόσο χώρο (στην «Εβδομάδα κριτικής») και για μια ελληνική ταινία, την «Ψυχή στο στόμα» του Γιάννη Οικονομίδη. Ο πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής, ο Γουόνγκ Καρ Γουάι από το Χονγκ Κονγκ, μαζί με τη Μόνικα Μπελούτσι, την Ελενα Μπόναμ Κάρτερ, τη Ζανγκ Ζιγί, τον Σάμιουελ Τζάκσον, τον Τιμ Ροθ και τους σκηνοθέτες Λουκρέσια Μαρτέλ, Πατρίς Λεκόντ και Ελία Σουλεϊμάν, θα έχουν να επιλέξουν από μια πλούσια επιλογή, που καλύπτει διαφορετικές τάσεις και διαθέσεις.

Ο αναμφισβήτητος σταρ της φετινής διοργάνωσης είναι ο Πέδρο Αλμοδόβαρ με το «Volver», όπου ξανασυναντιέται με δύο αγαπημένες του ηθοποιούς, την Κάρμεν Μάουρα και την Πενέλοπε Κρουζ. Αν η τελευταία ταινία του Ισπανού δημιουργού ήταν πολύ «τεχνική» για να συγκινήσει το κοινό, η περίληψη και μόνο της ιστορίας του «Volver» αρκεί για να εγγυηθεί τον αλμοδοβαρικό συνδυασμό του ξέφρενου γέλιου και του σπαρακτικού κλάματος. Μια μητέρα, ακόμη και μετά τον θάνατό της, αρνείται να εγκαταλείψει τις κόρες της στην τύχη τους. Τις παρακολουθεί, τις προσέχει και προσπαθεί να τακτοποιήσει όσες υποθέσεις δεν πρόλαβε όσο ζούσε, ενώ οι κόρες συνηθίζουν την παρουσία της και βρίσκουν ανακούφιση. Ενα σχεδόν αποκλειστικά γυναικείο κοινό και συνήθειες, όπως κομμωτήρια και μοιρολόγια, κατακλύζουν τις σκηνές της ταινίας.

Ινιαρίτου και Κόπολα

Ο Μεξικανός Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου, που κάνει πλέον καριέρα στην Αμερική, στις Κάννες παρουσιάζει τη «Βαβέλ», με ένα ελκυστικό καστ, που περιλαμβάνει τον Μπραντ Πιτ, την Κέιτ Μπλάνσετ και τον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ. Σύμφωνα με τα λίγα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά για την ταινία, η πλοκή μοιράζεται σε τρεις επιμέρους ιστορίες, που διαδραματίζονται στο Μαρόκο, στην Τυνησία και στην Ιαπωνία, ενώ η έναρξη γίνεται με ένα τραγικό γεγονός, που πλήττει ένα παντρεμένο ζευγάρι στις διακοπές του.

Η Σοφία Κόπολα, η οποία με τις λίγες ταινίες της έχει γίνει μια από τις πιο πολυσυζητημένες νέες δημιουργούς, δίνει τη δική της εκδοχή για την ιστορία της «Μαρίας Αντουανέτας», της νεαρής πριγκίπισσας που έφτασε να γίνει βασίλισσα της Γαλλίας και τελικά να χάσει τον θρόνο και το κεφάλι της. Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούν η Κίρστεν Ντανστ και ο Τζέισον Σουόρτσμαν (ο οποίος είναι και ξάδελφος της Κόπολα), προβάλλει τη διαφορετική της ματιά, ακόμη και από το τρέιλερ. Τις εικόνες της Ντανστ – Αντουανέτας να περιφέρεται στις Βερσαλλίες με τα βαριά της φορέματα, συνοδεύει ροκ μουσική.

Οι μόνιμοι

Μόνιμη παρουσία στα μεγάλα φεστιβάλ, με συμμετοχές σε διαγωνιστικά προγράμματα και αρκετά βραβεία, έχει μια ομάδα σκηνοθετών, την οποία αποτελούν ο Φινλανδός Ακι Καουρισμάκι, ο Βρετανός Κεν Λόουτς, ο Ιταλός Νάνι Μορέτι και ο Τούρκος Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν. Ο Καουρισμάκι με το «Laitakaupungin valot» κλείνει μια τριλογία, μέρος της οποίας ήταν και ο «Ανθρωπος χωρίς παρελθόν». Ο Λόουτς, από τις σκηνοθετικές υπογραφές με καίρια κοινωνική και πολιτική ματιά, παρουσιάζει το «The wind that shakes the Barley» με τον Κίλιαν Μέρφι, που είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Λόουτς βλέπει ιστορικά τις σχέσεις της Βρετανίας με την Ιρλανδία. Ο Μορέτι, με το «Ιl Caimano», κατάφερε ήδη έναν από τους πρώτους στόχους του. Ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι έχασε στις ιταλικές εκλογές και ο Μορέτι με την ταινία του, που επιτίθεται άμεσα στον ηττημένο πρωθυπουργό, μπορεί να υπερηφανεύεται ότι συνέβαλε στην αλλαγή ηγεσίας. Το να καταφέρει να κερδίσει και κάποιο βραβείο είναι αρκετά πιο δύσκολο. Αλλωστε, ο Χρυσός Φοίνικας στο «Δωμάτιο του γιου» είναι πολύ πρόσφατος. Ο Τσεϊλάν, που με το «Μακριά» είχε κερδίσει το μεγάλο βραβείο της επιτροπής, παρουσιάζει το «Iklimler», ένα ακόμη χαμηλότονο δράμα.

Οι Ευρωπαίοι

Το πρόγραμμα συμπληρώνουν οι Ευρωπαίοι και κυρίως γαλλόφωνοι σκηνοθέτες, δύο ισπανόφωνοι δημιουργοί, καθώς και δύο εκπρόσωποι του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά. Ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ έχει δύο ταινίες στις Κάννες: Το «Fast food nation», με την Πατρίσια Αρκέτ, τον Ιθαν Χοκ, τον Κρεγκ Κινίαρ, τον Κρις Κριστόφερσον και την πανκ ρόκερ Αβρίλ Λαβίν, θυμίζει μια μυθοπλαστική εκδοχή του ντοκιμαντέρ «Supersize me», ενώ στο τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα» παρουσιάζεται το «A scanner darkly».

Ο νεαρός Ρίτσαρντ Κέλι, που λίγα χρόνια πριν γύρισε το καλτ φιλμ «Donnie Darko», φέρνει στις Κάννες το «Southland tales», που παρουσιάζει το Λος Αντζελες του 2008 στα πρόθυρα της ολοκληρωτικής -περιβαλλοντικής, οικονομικής, κοινωνικής- καταστροφής. Ενας μποξέρ, μια πορνοστάρ και ένας αστυνομικός θα προσπαθήσουν να καταλάβουν τι συμβαίνει και να προσπαθήσουν να βρουν λύση. Παίζει ένα νεανικό καστ, με τους Σον Γουίλιαμ Σκοτ, Σάρα Μισέλ Γκέλαρ, Μάντι Μουρ, τον ποπ σταρ Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, αλλά και τον πρώην πρωταθλητή της πάλης The Rock.

Δύο ισπανόφωνοι

Οι ισπανόφωνοι Γκιγιέρμο ντελ Τόρο (από το Μεξικό) και Ισραέλ Αντριάν Καετάνο (από την Ουρουγουάη) έρχονται στο φεστιβάλ με δύο ταινίες που έχουν ήδη συζητηθεί αρκετά. Ο Ντελ Τόρο, που έχει διακριθεί σε ευφάνταστα θρίλερ (τύπου «Blade»), γύρισε το «Pan’s Labyrinth», που παρακολουθεί το ταξίδι ενός κοριτσιού με τη μητέρα του στην αγροτική Ισπανία του Φράνκο και τη δημιουργία ενός παράλληλου νοερού σύμπαντος από το κορίτσι. Το «Cronica de una fuga» του Καετάνο ήδη ανέβηκε μία κατηγορία. Από τα πληροφοριακά προγράμματα πέρασε την τελευταία στιγμή στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, με ένα θρίλερ με πρωταγωνιστή τον Ροδρίγο ντε λα Σέρνα των «Ημερολογίων μοτοσικλέτας».

Από τους Ευρωπαίους, σημειώνουμε την παρουσία της σχεδόν μόνιμης Νικόλ Γκαρσιά με το «Selon Charlie», του Ιταλού Πάολο Σορεντίνο με το «L’ amico di famiglia», του Χαβιέ Τζιανολί με το «Quand j’ etais chanteur», αλλά και του Μπρούνο Ντιμόν με το πολεμικό δράμα «Flandres». Τέλος, το ασιατικό σινεμά έχει φέτος εξαιρετικά φτωχή συμμετοχή. Το εκπροσωπεί μόνο ο Κινέζος Λου Γιε με το τολμηρό «Summer Palace», που παρακολουθεί τις σεξουαλικές αναζητήσεις μιας φοιτήτριας που αφήνει το σπίτι της για να σπουδάσει στο Πεκίνο.

Εκτός επίσημου προγράμματος

Το εκτός επίσημου διαγωνιστικού τμήματος πρόγραμμα δεν διαθέτει λιγότερο σημαντικές συμμετοχές. Το εναρκτήριο φιλμ είναι το σπονδυλωτό «Paris je t’ aime», με είκοσι ερωτικές ιστορίες που διαδραματίζονται στο Παρίσι, στις οποίες πρωταγωνιστούν η Μάγκι Τζίλενχαλ, η Φανί Αρντάν, η Ζιλιέτ Μπινός, ο Στιβ Μπουσέμι, ο Χαβιέ Καμάρα, ο Σέρτζιο Καστελίτο, ο Γουίλεμ Νταφόε, ο Μπεν Γκαζάρα, ο Μπομπ Χόσκινς, ο Νικ Νόλτε, η Νάταλι Πόρτμαν, η Τζίνα Ρόουλαντς και η Μάριαν Φέιθφουλ. Οι Ασιάτες στο «Ενα κάποιο βλέμμα» έχουν σαφώς μεγαλύτερη συμμετοχή, με σημαντικότερους τους αδελφούς Πανγκ με το «Re-cycle», ενώ εδώ υπάρχει και ο βετεράνος Μάρκο Μπελόκιο με το «Il regista di matrimoni».

Τα ζευγάρια του φεστιβάλ

Δύο καλλιτεχνικά ζευγάρια πρόκειται να βρεθούν πολλές φορές μπροστά στον φακό των φωτογράφων κατά τη διάρκεια της φετινής διοργάνωσης. Η Μόνικα Μπελούτσι και ο Βενσάν Κασέλ, αλλά και η Ελενα Μπόναμ Κάρτερ με τον Τιμ Μπάρτον, θα έχουν καθημερινή παρουσία στις αίθουσες και στους χώρους του φεστιβάλ και θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην τελική επιλογή. Ο Βενσάν Κασέλ είναι ο τελετάρχης του φεστιβάλ, που θα παρουσιάσει τις τελετές έναρξης και λήξης της 59ης διοργάνωσης. Στην τελική βραδιά θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα της κριτικής επιτροπής, στην οποία συμμετέχουν η σύζυγός του, Μόνικα Μπελούτσι, και η Ελενα Μπόναμ Κάρτερ. Ο σύζυγός της, ο Τιμ Μπάρτον, θα είναι μέλος της κριτικής επιτροπής του τμήματος της Cinefondation.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή