ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Εβρος γυρίζει σελίδα στο μέλλον

Μια υπόσχεση άφησαν πίσω τους οι «Βιβλιοδιαδρομές» (3 – 7 Μαΐου) που έγιναν με ορμητήριο την Ορεστιάδα. Ο Εβρος φαίνεται ακριτικός μόνο από την οπτική της Αθήνας. Οταν είσαι εκεί, στη ζωηρή πόλη της Ορεστιάδας, έχεις την αίσθηση ότι τα πράγματα αποκτούν νέο σχήμα καθώς εκτιμώνται στην αληθινή τους διάσταση.

Αφιερωμένες στις εκδόσεις «Ιανός» και στον εκδότη Νίκο Καρατζά, οι «Βιβλιοδιαδρομές» έφεραν κόσμο σε όλο το νομό, δημιούργησαν σχέσεις και φιλίες, άνοιξαν διάλογο, προκάλεσαν σκέψη και συναίσθημα. Ηταν μία παρέμβαση που αναστάτωσε θετικά τη ζωή της Ορεστιάδας. Γέμιζε η αίθουσα του Δημοτικού Σχολείου όπου έγιναν οι εκδηλώσεις. Αν όλα πάνε καλά, του χρόνου οι «Βιβλιοδιαδρομές» θα στεγαστούν στο υπό ανέγερση κτίριο πολλαπλών χρήσεων του Θρακικού Κέντρου Πολιτισμού «Διόνυσος».

Ο «Διόνυσος», με τον Ακη Τσονίδη, τον Νίκο Πατούνα και άλλους, είναι η πολιτιστική «μαγιά» της Ορεστιάδας. Νέοι άνθρωποι, φρέσκο όραμα. Από πέρυσι τους βρήκαν οι «Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού», της κ. Ζωζώς Λιδωρίκη, και έστησαν τη γέφυρα Αθήνας – Εβρου συνενώνοντας στο όραμα τους δήμους του νομού. Η πολιτεία ακολουθεί στο δρόμο μιας ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Και φέτος, με τον «Ιανό» στο προσκήνιο, εξέβαλλε η ενέργεια και η ζωντάνια του νομού. Γνωστά και λιγότερα γνωστά αλλά άξια ονόματα έγιναν μία παρέα. Πολλούς τους ένωνε η κοινή στέγη του «Ιανού», αλλά όλους η πίστη ότι «εδώ κάτι συμβαίνει». Ο χειμαρρώδης, συγκινητικός Γιάννης Ξανθούλης, Εβρίτης ως γνωστόν, κράτησε δύο φορές το ακροατήριο να κρέμεται από τα χείλη του. Αφορμή η νουβέλα του «Χρήστος Κοντοχρήστος» που έχει κυκλοφορήσει στην κομψή σειρά του «Μικρού Ιανού», σε μέγεθος… διαβατηρίου που λέει και ο Γιάννης Ξανθούλης. Με το μαντολίνο του αλλά και τα ευφυολογήματά του, ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, γνήσιος τροβαδούρος, έμπλεξε την αγάπη, τη σοφία και την αρχαία τέχνη της λεπτής ειρωνείας, σε μια αλληγορική παρουσίαση των δικών του βιβλίων στον «Ιανό». Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, με τη σμιλεμένη ματιά του στον κόσμο, με βλέμμα λεπτοκεντημένο σε μια σπάνια αισθητική εμβάθυνση, παρουσίασε τη «Μεταμφίεση», το θεατρικό μονόλογο που είχε ερμηνεύσει η Ράνια Οικονομίδου. Η ίδια διάβασε ένα απόσπασμα. Ισχυρή εμπειρία. Η Μαριέττα Πεπελάση με το αφήγημα «Σχιζογόνος Μήτηρ» δημιούργησε βαθιά ρήγματα με τη σπαρακτική ανάλυση της σχέσης μητέρας – κόρης. Η Σοφία Ιορδανίδου με τη μελέτη της «Το παιχνίδι των ρόλων – Η πρόσληψη του Πιραντέλο στην Ελλάδα» έφερε ένα θέμα ειδικό με τρόπο ιδιαίτερα ελκυστικό για το ευρύ κοινό: η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που παρουσίασε Πιραντέλο ήταν η Ελλάδα το έτος 1914! Η Νόρα Πυλόρωφ – Προκοπίου, χαρισματική προσωπικότητα και αφηγήτρια, παρουσίασε το «Καθρέφτες θαμποί». Η Χορωδία της Ορεστιάδας με τα τραγούδια του Λευτέρη Παπαδόπουλου έκανε μάτια να βουρκώσουν. Σαν ένας δρόμος να άνοιξε…